Annons

vitbalansspaken i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

equa

Aktiv medlem
Hej!
Kanske missat något men jag förstår inte riktigt logiken bakom vitbalansreglaget i Lightroom (eller camera raw också för den delen). När man för denna ex-vis åt höger anges ett högre Kelvinvärde som vad jag förstår egentligen betyder blåare ("kallare") färgtemperatur eller skall man uppfatta det hur fotot ser ut om vitbalansen i kameran hade varit inställt på det värdet från början?
 

kiwi

Aktiv medlem
Nja, när reglaget förs åt höger så blir det högre färgtemperatur och därmed också varmare. Åt vänster blir det lägre och kallare.

Som standard, om du inte har ändrat något, bör reglaget stå på »As shot« (eller vad det heter i svenska versionen; kör själv den engelska), vilket är vad kameran var inställd på. Allt annat är hur bilden hade sett ut om du haft en annan inställning i kameran.


/ Kiwi
 

equa

Aktiv medlem
Nja, när reglaget förs åt höger så blir det högre färgtemperatur och därmed också varmare. Åt vänster blir det lägre och kallare.

Som standard, om du inte har ändrat något, bör reglaget stå på »As shot« (eller vad det heter i svenska versionen; kör själv den engelska), vilket är vad kameran var inställd på. Allt annat är hur bilden hade sett ut om du haft en annan inställning i kameran.


/ Kiwi
Ja just. Tack. Jag har också inställningen "as shot" och det förklarar nog det hela. Det som förvirrade mig var att beteckningen "varmt" ljus motsvarar lågt Kelvinvärde och "kallt" ljus högt K, tvärtom mot exempelvis celsiusskalan alltså. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgtemperatur
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nja, när reglaget förs åt höger så blir det högre färgtemperatur och därmed också varmare. Åt vänster blir det lägre och kallare.

Som standard, om du inte har ändrat något, bör reglaget stå på »As shot« (eller vad det heter i svenska versionen; kör själv den engelska), vilket är vad kameran var inställd på. Allt annat är hur bilden hade sett ut om du haft en annan inställning i kameran.


/ Kiwi
Kelvin-temperaturen refererar till ljuset i själva bilden, inte till den justering som görs. Många Kelvin är kallt/blåaktigt ljus och få Kelvin är varmt/gulaktigt ljus. Tänk på hur din bildskärm ändras om du ändrar färgtemperaturinställningen (om du har en sådan). Det är baserat på strålningen från en perfekt svartkropp eller något i den stilen. Man kan tänka på en glöd/halogenlampa ansluten till en dimmer. Vrider man ned dimmern så blir effekten att glödtråden blir svalare och förutom att det blir mindre ljus så blir det också varmare/gulare. Vrider man upp den så blir glödtråden varmare och ljuset blir kallare/blåare, sett till hur man brukar uttrycka sig.

I princip är reglaget i någon mening alltså inverterat. När man drar mot låg färgtemperatur/varmt ljus så tippas bilden mot högre färgtemperatur/kallare ljus i själva bilden får att få det vita neutralt vitt istället för gulaktigt. Poängen är ju att om man vet att man har en belysning med X Kelvin så kan man åtminstone teoretiskt ställa reglaget på samma och allt ser bra ut.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja just. Tack. Jag har också inställningen "as shot" och det förklarar nog det hela. Det som förvirrade mig var att beteckningen "varmt" ljus motsvarar lågt Kelvinvärde och "kallt" ljus högt K, tvärtom mot exempelvis celsiusskalan alltså. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgtemperatur
Nej, Kelvin går åt samma håll som Celcius (men har annan nollpunkt). Rent principiellt så skulle 5500 K i Celcius vara 5227 Celsius. Om du byter till den engelska artikeln finns det en lite mer utförlig förklaring, utöver vad jag skrev i inlägget ovan.
 

equa

Aktiv medlem
Nej, Kelvin går åt samma håll som Celcius (men har annan nollpunkt). Rent principiellt så skulle 5500 K i Celcius vara 5227 Celsius. Om du byter till den engelska artikeln finns det en lite mer utförlig förklaring, utöver vad jag skrev i inlägget ovan.
Jo visst men (upplevd) "kall" temperatur i Celsius har lågt antal grader medan (upplevd) "kall" färgtemperatur i Kelvin har ett högt värde.

Bra förklaring med dimmern!
 
ANNONS