Annons

Galleri fs

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Intressant att du säger så, för min dubbla regnbåge hänger i flera hem. Jag säljer nämligen mina bilder som tavlor och den är det väldigt många som vill ha den hemma :)
Jag tycker bara att det är synd när samma bild hamnar med 10 gånger. Hur många olika bilder från samma vinkel på högakustenbron kan komma med egentligen? =)
Fotografen fick med en bild, dvs hittade det vinnande konceptet. Det finns ingen historik eller möjlighet för de som röstar att se att liknande bilder redan finns från samma fotograf.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Lotteri? Nja det håller jag inte riktigt med om.
Även om du själv tycker att en bild är bra eller kass, så är det majoriteten som dömer.
En bra måttstock kan vara att ladda upp en bild på exempelvis 500px, och se hur hög puls den får.
Får din bild högre puls än 90, så är det enligt min erfarenhet en bra bild med goda chanser att hitta in i Galleri FS.

Det var ett dåligt exempel tycker jag. Alla mina bilder jag har laddat upp på 500px har fått över 90. Men långt ifrån alla dom har jag fått med i galleri FS.
Dock har jag ju inte testat med alla, men med många.
 

iSolen.se

Guest
Fotografen fick med en bild, dvs hittade det vinnande konceptet. Det finns ingen historik eller möjlighet för de som röstar att se att liknande bilder redan finns från samma fotograf.
Ett förbättringsförslag vore att efter att bilden godkänts till Galleri FS, då behöver fotografen inte vara anonym längre, jämföra den med tidigare Galleribilder för att undvika alltför lika bilder.
 

andreas_jensen

Aktiv medlem
Det var ett dåligt exempel tycker jag. Alla mina bilder jag har laddat upp på 500px har fått över 90. Men långt ifrån alla dom har jag fått med i galleri FS.
Dock har jag ju inte testat med alla, men med många.
Nu vet jag inte hur du tolkade mitt inlägg, men jag sa ingenstans att bara för att du får över 90 i puls så kommer de automatiskt in i Galleri FS. Dock speglar pulsen oftast kvaliten på bilden. En bild som toppar 20-30 är sällan speciellt välkomponerad.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Håller helt med Arne! Om Galleri FS ska finnas kvar i nuvarande form tror jag att bedömningsförfarandet behöver moderniseras. Jag har "förenklat" genom att sällan rösta nej bara hoppa över. Och varför inte skicka med de kommentarer som åtminstone jag trots allt skrivit till den som får bilden antagen resp refuserad?
Vi har nu förenklat till Ja/Blank/Nej när det gäller röstningen.
 

Abrus

Aktiv medlem
Att förenkla röstningssystemet är en bra initiativ tycker jag.

Men jag funderar över någonting annat: Det finns ingen anledning att man inte kan se sina egna bidrag i Galleri FS-slussen. Visst ska man inte kunna rösta på sina egna bidrag men det är en fördel att kunna se sina egna bidrag i slussen. Ibland tar det flera månader innan man får ett positivt eller negativt svar och man hinner glömma vilket bidrag man skickat och om man skickat något bidrag överhuvudtaget. Det skulle vara en fördel att kunna kolla "hur långt bidraget har kommit" eller om det finns något bidrag där överhuvudtaget.


Vi har nu förenklat till Ja/Blank/Nej när det gäller röstningen.
 

Neq

Avslutat medlemskap
Vi har nu förenklat till Ja/Blank/Nej när det gäller röstningen.
Tack David. Genast mycket enklare och bättre. En idé för fortsatt utveckling på sikt är att visa bilderna i stort format och att det får gå 2-3 sek innan man kan rösta så att man hinner bilda sig en uppfattning innan man röstar och inte går på slentrian. Bara en tanke IMHO.
//Arne
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Hur vore det om man kunde rekommendera bilder till galleriet? Sen om bilden godkänts för galleriet så skickas ett mail till fotografen som säger att bilden har blivit rekommenderad och godkänd för galleriet, vill du att bilden publiceras? (Och man får gå in själv under galleriet och trycka ja eller nej)
 

Henrik69

Ny medlem
Jag har under längre tid en ett år skickat in ett flertal bilder till Galleri FS. Men aldrig fått någon respons. Är det inte meningen att man åtminstone skall få ett mail om en bild inte blir antagen? Att inte få ens få ett mail om en bild inte kommer med känns tråkigt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har under längre tid en ett år skickat in ett flertal bilder till Galleri FS. Men aldrig fått någon respons. Är det inte meningen att man åtminstone skall få ett mail om en bild inte blir antagen? Att inte få ens få ett mail om en bild inte kommer med känns tråkigt.
Jo det skall gå ett mail. Skall kolla så det inte är något som knasar med skickandet.
 

Henrik69

Ny medlem
Över ett år är rätt lång tid...

Lite mer funktionalitet hade varit bra t.e.x.
Kunna se vilka av ens bilder som är inskickade till Galleri FS och tävlingar.
Varför inte visa hur många som röstat ja och nej till en bild. Ger ju en viss feedback.
Om någon kommenterat sin ja eller nej röst visa det.
 
Över ett år är rätt lång tid...

Lite mer funktionalitet hade varit bra t.e.x.
Kunna se vilka av ens bilder som är inskickade till Galleri FS och tävlingar.
Varför inte visa hur många som röstat ja och nej till en bild. Ger ju en viss feedback.
Om någon kommenterat sin ja eller nej röst visa det.
Jag kan bara hålla med.

Har själv fått en bild publicerad i Galleriet för några år sen. Häromdan laddade jag upp en ny bild och skickade in den till galleriet, men fick inte direkt någon bekräftelse på att det hamnat i sluss-poolen. Så idag testade jag skicka in samma bild igen (den ligger redan upplagd på fs) men fick varken bekräftelse eller felmeddelande om att bilden redan fanns med.

Kan man se sin egen bild i sluss-poolen?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Galleri FS igen

Hej alla Fs medlemmar. Jag har skickat in runt 15 utav mina 91 bilder till galleri fs sedan jag blev medlem här i slutet på 2014. Nu kom jag med där äntligen. Men det är 2 saker jag vill ta upp. För det första så kom en av dom bilderna jag förväntade mig minst med. Jag hade tex en bild på en dubbel regnbåge som har 38 kommentarer, betyg 5 och kanske 10 favoritval, det är en populär bild som alla vet innehåller ett naturfenomen, men den kom inte med. Diskutera gärna vad som krävs om dom bästa bilderna man har inte kommer med, men en utav mina sämre dyker upp där :) Jag är inte någon som tror att jag är bättre än alla andra, snarare bara självsäker i mig själv när det gäller foto.

Det andra jag ville ta upp är alla bilder som helt plötsligt kommer med i galleriet på en gång. Dom verkar ha tagit in ett 60 tal bilder på bara ett dygn, förut så tog dom med kanske 12 på en månad högst. Hur kommer sig detta?

Ursäkta min brist på bra meningsbyggnad, är lite sjuk idag.


/Christian
Hej Christian - håller med dig i ditt inlägg.

Varför bilder accepteras / refuseras i Galleri FS har för mig varit ganska obegripligt - inte för alla bilder väl, men för vissa.

Men därutöver, är det också så att om man en gång har ansökt med en bild, och blivit refuserad så är det kört för all framtid med den bilden? Det är väl ändå medlemmar i FS som röstar på bilderna (dom som redan är med i Galleri FS), och med tiden kommer det väl till nya medlemmar och gamla försvinner? Sedan kan man ju ha förbättrat bilden t ex utifrån synpunkter man fått i BIldkritikpoolen?

Jag undrar därför att jag nyss gjort ett nytt försök 3-4 år senare med min bild "Öde ö" (bilden på ön i dimman, i dagsläget 26 kommentarer drygt 600 visningar - se
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3025955.htm
men den tas inte in till bedömning eftersom jag har försökt förut)

Jag har i stort sett slutat att söka till Galleri FS eller att rösta på andras bilder (jag har ju en bild inne, fick in den när Galleri FS var alldeles nytt så man hade då kanske inte så många som sökte) Men det kanske inte är bilden som refuseras, snarare fotografen...?
/B
 

iSolen.se

Guest
Hej Christian - håller med dig i ditt inlägg.

Varför bilder accepteras / refuseras i Galleri FS har för mig varit ganska obegripligt - inte för alla bilder väl, men för vissa.

Men därutöver, är det också så att om man en gång har ansökt med en bild, och blivit refuserad så är det kört för all framtid med den bilden? Det är väl ändå medlemmar i FS som röstar på bilderna (dom som redan är med i Galleri FS), och med tiden kommer det väl till nya medlemmar och gamla försvinner? Sedan kan man ju ha förbättrat bilden t ex utifrån synpunkter man fått i BIldkritikpoolen?

Jag undrar därför att jag nyss gjort ett nytt försök 3-4 år senare med min bild "Öde ö" (bilden på ön i dimman, i dagsläget 26 kommentarer drygt 600 visningar - se
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3025955.htm
men den tas inte in till bedömning eftersom jag har försökt förut)

Jag har i stort sett slutat att söka till Galleri FS eller att rösta på andras bilder (jag har ju en bild inne, fick in den när Galleri FS var alldeles nytt så man hade då kanske inte så många som sökte) Men det kanske inte är bilden som refuseras, snarare fotografen...?
/B
Jag har för mig att fotografen är hemlig för att just "han brukar ta bra bilder"-effekten ska undvikas.

Att tänka på:

Populära bilder är inte samma sak som bra bilder

Blanda inte ihop bra motiv med bra bilder. En skitbild på snömannen är inte samma sak som en bra bild på en ko i perfekt ljus. De är bra på olika sätt.

Bilderna i FS Galleri är i princip alltid starkt efterbehandlade. Mycket eller avvikande färg, ofta rätt mörka bilder. Vignettering och annan svärta ofta draget hela vägen ner till svart.

De flesta bilderna är också tekniskt bra, brus, skärpa etc är nästan alltid bra. Korta skärpedjup. Långa objektiv är vanligt. Långa slutartider också.

Till sist: bilderna måste vara någorlunda unika. En perfekt solnedgång kommer sannolikt inte in om den inte är väldigt annorlunda på något sätt.

Jag söker sällan till Galleri FS, den typen av bilder är helt enkelt inte min stil men jag skulle gärna vara med, det är mycket snyggt där.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hej Christian - håller med dig i ditt inlägg.

Varför bilder accepteras / refuseras i Galleri FS har för mig varit ganska obegripligt - inte för alla bilder väl, men för vissa.

Men därutöver, är det också så att om man en gång har ansökt med en bild, och blivit refuserad så är det kört för all framtid med den bilden? Det är väl ändå medlemmar i FS som röstar på bilderna (dom som redan är med i Galleri FS), och med tiden kommer det väl till nya medlemmar och gamla försvinner? Sedan kan man ju ha förbättrat bilden t ex utifrån synpunkter man fått i BIldkritikpoolen?

Jag undrar därför att jag nyss gjort ett nytt försök 3-4 år senare med min bild "Öde ö" (bilden på ön i dimman, i dagsläget 26 kommentarer drygt 600 visningar - se
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3025955.htm
men den tas inte in till bedömning eftersom jag har försökt förut)

Jag har i stort sett slutat att söka till Galleri FS eller att rösta på andras bilder (jag har ju en bild inne, fick in den när Galleri FS var alldeles nytt så man hade då kanske inte så många som sökte) Men det kanske inte är bilden som refuseras, snarare fotografen...?
/B
Gå in och läs under "info" i galleri fs. så ser du hur bilderna tas ut.
sen spelar det väl ingen roll hur många visningar eller likes din bild har, det är inte det "tävlingen" går ut på :)

Har själv ett 30tal bilder i galleri fs och en del av dessa hade knappt några kommentarer eller visningar alls.

Angående din bild på öde ön så är ju en riktigt läcker bild, har även kommenterat den ser jag. Men nu efter en lång tid senare när jag tittar på den så ser jag ett par saker som jag stör mig lite på. Kanske det är fler som stör sig på samma sak och därför röstar nej till den.

Men det är ju bara att försöka med andra bilder. Jag lägger in då och då och väldigt många kommer inte med och vissa kommer med.
Lycka till med jakten på FS och fotandet :)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Gå in och läs under "info" i galleri fs. så ser du hur bilderna tas ut.
sen spelar det väl ingen roll hur många visningar eller likes din bild har, det är inte det "tävlingen" går ut på :)

Har själv ett 30tal bilder i galleri fs och en del av dessa hade knappt några kommentarer eller visningar alls.

Angående din bild på öde ön så är ju en riktigt läcker bild, har även kommenterat den ser jag. Men nu efter en lång tid senare när jag tittar på den så ser jag ett par saker som jag stör mig lite på. Kanske det är fler som stör sig på samma sak och därför röstar nej till den.

Men det är ju bara att försöka med andra bilder. Jag lägger in då och då och väldigt många kommer inte med och vissa kommer med.
Lycka till med jakten på FS och fotandet :)
Hej Andreas och tack för ditt inlägg/svar -

Jo det vet ju jag också att det inte är antal kommentarer eller visningar som avgör om bilden platsar i G fs. Men jag tror också att blad dom som röstar så känns säkert vissa bilder igen från "vanliga" fotosidan, om bilden har fått stor uppmärksamhet med favoritval, många kommentarer och visningar. Eller att vissa fotografers bildstil känns lätt igen och då lätt kommer med i G fs. Jag tror ju inte att Erik "Imagine" Johanssons fantastiska bilder refuseras nån gång...

Jag har som hastigast sett igen dom 30-tal bilder du har inne där, och dom allra flesta du har fått med ifrågasätter jag inte. Bra bilder allihop. Men visst finns det onödigt många bilder i G fs allmänt på "suddiga trädstammar rakt framifrån" om du förstår vad jag menar för typ av bild?

Men jag har fortfarande ingen aning alls om vilken av mina bilder som kan tänkas platsa i G fs, om ens någon...Är det bättre att försöka med en helt ny bild som jag inte har inne tidigare på fotosidan i nåt av mina album än att ansöka med en bild som redan har kommenterats och/eller visats?

Jag får se hur det blir - om min resignation över att försöka med bilder till G fs fortsätter eller om jag ska försöka på nytt...
/B
 

iSolen.se

Guest
...
Men jag har fortfarande ingen aning alls om vilken av mina bilder som kan tänkas platsa i G fs, om ens någon...Är det bättre att försöka med en helt ny bild som jag inte har inne tidigare på fotosidan i nåt av mina album än att ansöka med en bild som redan har kommenterats och/eller visats?

Jag får se hur det blir - om min resignation över att försöka med bilder till G fs fortsätter eller om jag ska försöka på nytt...
/B
Jag visste inte att det gick att nominera gamla bilder men oavsett det, självklart ska du inte använda skåpmat hur bra den än var. Den har som du är inne på redan setts på FS.
 
ANNONS