Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotolagar i våra nordiska grannländer

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag önskar en länksamling till fotolagar som berör våra nordiska grannländer.

I Danmark är motsvarigheten till kränkande fotografering exempelvis straffeloven § 264 a.

"Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer."

I Finland heter det olovlig observation

Den som obehörigen med en teknisk anordning
1) iakttar eller avbildar en person som vistas på en hemfridsskyddad plats eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller på någon annan motsvarande plats, eller
2) på ett integritetskränkande sätt iakttar eller avbildar en person som vistas i en sådan byggnad eller lokal eller på ett sådant omgärdat gårdsområde som avses i 3 § och dit allmänheten inte äger tillträde,
skall för olovlig observation dömas till böter eller fängelse i högst ett år.
Försök är straffbart.

Jag fann en länksamling för Norge, men frågan är om den är aktuell med tanke på att man inte får fotografera över riksgränsen eller vistas inom 1000 meter från riksgränsen bärandes på en kamera.

Här borde finnas tillräckligt många nordbor på Fotosidan som kan tipsa om hur det ser ut i Sveriges grannländer.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag tycker att den norska sidan med fotojuridik var mycket bra. Jag läste den med intresse eftersom jag fotograferar en del i Norge. Det mesta liknar motsvarande i Sverige. De nordiska ländernas upphovsrättslagstiftning är mycket lika varandra sedan lång tid tillbaka och vilar på internationella överenskommelser.

Om du med förbudet mot kamera och fotografering i gränstrakterna menar det här:
> https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1950-07-14-2/KAPITTEL_1#§3 < så innebär inte det, vad jag kan se; något generellt förbud, utan en möjlighet för Kongen, dvs regeringen, att vid behov införa ett sådant förbud utefter hela eller delar av gränstrakterna. Motsvarar närmast våra bestämmelser om skyddsområden.
Riksgrenseloven är ju ändrad så sent som 2015 så den är säkert aktuell i dag.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag tycker att den norska sidan med fotojuridik var mycket bra. Jag läste den med intresse eftersom jag fotograferar en del i Norge. Det mesta liknar motsvarande i Sverige. De nordiska ländernas upphovsrättslagstiftning är mycket lika varandra sedan lång tid tillbaka och vilar på internationella överenskommelser.

Om du med förbudet mot kamera och fotografering i gränstrakterna menar det här:
> https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1950-07-14-2/KAPITTEL_1#§3 < så innebär inte det, vad jag kan se; något generellt förbud, utan en möjlighet för Kongen, dvs regeringen, att vid behov införa ett sådant förbud utefter hela eller delar av gränstrakterna. Motsvarar närmast våra bestämmelser om skyddsområden.
Riksgrenseloven är ju ändrad så sent som 2015 så den är säkert aktuell i dag.
Samma som vid flygfotografering i Sverige alltså.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har inte särskilt tittat på flygfoto eftersom jag inte sysslar med det. Fotografering från luften har alltid varit omgivet av diverse restriktoner i de flesta länder.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag fann en länksamling för Norge, men frågan är om den är aktuell med tanke på att man inte får fotografera över riksgränsen eller vistas inom 1000 meter från riksgränsen bärandes på en kamera.
Gäller det generellt för hela gränsen runt Norge? Det kan bli besvärligt för alla som reser över gränsen och har sin mobiltelefon med sig ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gäller det generellt för hela gränsen runt Norge? Det kan bli besvärligt för alla som reser över gränsen och har sin mobiltelefon med sig ...
Det gäller, som Sten skrev, bara när "kungen" har bestämt att det ska gälla. (Vilket i praktiken innebär bara om Norge skulle stå inför ett akut hot om rysk invasion.)
 

148637

Avslutat medlemskap
Det gäller, som Sten skrev, bara när "kungen" har bestämt att det ska gälla. (Vilket i praktiken innebär bara om Norge skulle stå inför ett akut hot om rysk invasion.)
Ni är fler som säger att den lagen gäller men det är fel! Läs lilla texten ovanför §1.
Lagen är ersatt av ny lag from 2018-04-20
 

Visom

Aktiv medlem
Det missade jag... Norge är ett märkligt land. Kunngöra en ny lag utan att tala om när det börjar gälla. Ok de gjorde så med den nya Straffeloven också.
Då är det fler i tråden som har rätt och en som har fel :)
Även Sverige har väl ett gäng lagar som enbart gäller i händelse av krig(?) Men jag håller med, det hade ju varit bra att ha ett datum på det ;)
 

bildsten

Aktiv medlem
Även Sverige har väl ett gäng lagar som enbart gäller i händelse av krig(?) Men jag håller med, det hade ju varit bra att ha ett datum på det ;)
§27 i lagen har betydelse i sammanhanget:

§ 27.Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.

En typisk beredskapslag skulle jag vilja påstå. Vi har säkert sådana också tror jag utan att kunna peka på någon just nu.
 
ANNONS