Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken modell påminner om D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Inte att förglömma Dynamic Range som brukar finnas att justeras i olika kraftfulla steg, I äldre Sony kameror fins det 5 steg att välja på, det är ett skuggupplättnings modul i jpeg som fungerar förvånansvärt bra, vilket påminner om det många gör i sina Raw-program, en hjälp helt enkelt att kameran fixar till och lättar upp mörka skuggor som lätt uppstår när solen är med och bråkar.


Olika kameror kan kalla denna modul med lite olika namn, så man får kolla i manualen.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det är så fascinerande att se hur "herrarna" kan uttala sig om kvinnors tekniska förmåga, utan att överhuvudtaget ha någon som helst kännedom om hur det ligger till. Riktigt spännande. Dessutom finns det i vissa fall väldigt sparsamt med bilder här på sajten för att kunna få en uppfattning om hur bra bilder "era kameror tar" och vilken nivå av kunnande som egentligen finns i själva bildskapandet. Som sagt, spännande.

Det här får bli det sista inlägget i den här tråden på ett tag. Nu är det semester och det ska bli roligt att få släppa ut kameran för att få se hurdana bilden den tar den här gången, den kanske bestämmer sig för att ta svart/vitt och slänger in lite HFA och jag som mestadels gillar färg och blurr...
Det kallas inkompetens; när man inte begriper eller vill förstå, då går man till angrepp, ifrågasätter eller skriver inlägg som förlöjligar TS. Den konstnärliga sidan får ofta inte så stort utrymme som den tekniska och de som saknar bildbegåvning brukar oftast fastna i den tekniska delen som är lättare att förstå. Det finns ju grafer och värdesiffror att beskåda. Ungefär som att olika ljudanläggningar låter olika; en del hör det, en del gör det aldrig...
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Det är så fascinerande att se hur "herrarna" kan uttala sig om kvinnors tekniska förmåga, utan att överhuvudtaget ha någon som helst kännedom om hur det ligger till. Riktigt spännande. Dessutom finns det i vissa fall väldigt sparsamt med bilder här på sajten för att kunna få en uppfattning om hur bra bilder "era kameror tar" och vilken nivå av kunnande som egentligen finns i själva bildskapandet. Som sagt, spännande.

Det här får bli det sista inlägget i den här tråden på ett tag. Nu är det semester och det ska bli roligt att få släppa ut kameran för att få se hurdana bilden den tar den här gången, den kanske bestämmer sig för att ta svart/vitt och slänger in lite HFA och jag som mestadels gillar färg och blurr...
Bra svar.

Har du vägarna förbi får du gärna prova min D850, jag tycker som sagt färgerna är bättre.

Till er andra, kolla på hennes bilder, hon vet mer vad hon gör än de flesta här.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Kan det helt enkelt vara så att det handlar om vilka vanor man har i bildbehandlingen? Jag känner igen mig i vad du säger. Jag tyckte hudtonerna som kom ur D200 var fantastiskt fina. När jag skaffade D700 tyckte jag allt kändes som att det drog åt det orangea hållet, och jag behöll den gamla för porträtt i bra ljus ett tag. Sen vande jag mig vid D700, och tyckte snart det var precis som jag ville ha det. Nu med D810 så har det varit en liten inkörningsperiod, och jag tycker nu att resultatet är snarlikt. Återigen fanns en liten dragning åt orange som jag hade lite svårt med ett tag, men nu stormtrivs jag.
 

snap01

Aktiv medlem
Kan det helt enkelt vara så att det handlar om vilka vanor man har i bildbehandlingen? Jag känner igen mig i vad du säger. Jag tyckte hudtonerna som kom ur D200 var fantastiskt fina. När jag skaffade D700 tyckte jag allt kändes som att det drog åt det orangea hållet, och jag behöll den gamla för porträtt i bra ljus ett tag. Sen vande jag mig vid D700, och tyckte snart det var precis som jag ville ha det. Nu med D810 så har det varit en liten inkörningsperiod, och jag tycker nu att resultatet är snarlikt. Återigen fanns en liten dragning åt orange som jag hade lite svårt med ett tag, men nu stormtrivs jag.
Om du vill så mäter du upp bildens färgvärden med färgpippetten du tar färgprov i olika delar av bilden på både tex D700 o med D810 då vet du om bilden drar åt det oranga hållet eller ej. Ett plugin som underlättar mycket om man kör bröllop just för att den hanterar hudtoner så bra är vsco. Gör arbetet så mycket snabbare.

Jonas Peterson kör med vsco se länk
http://jonaspeterson.com/vsco-film/comment-page-2/

För mig som är yrkesfotograf o kör ca 60000 bilder per år är ett snabbt o bra flöde viktigt därför lägger jag ner tid på att få bilden så klar som möjligt i camera raw sedan sparar jag inställning o slipper ställa den på alla andra. Har olika (filmer) för allt från bröllop,interiör,resefoto osv.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag skulle skapa ett Lr preset som du applicerar vid importering av bilderna som ger ”looken” av D700. Sätt dig någon timme o skapa detta preset. Bör inte vara omöjligt att skapa. Lättaste sättet att lösa ditt ”problem” och samtidigt ha kvar fördelarna av ny kamera teknik i de nya kamerahusen.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag skulle skapa ett Lr preset som du applicerar vid importering av bilderna som ger ”looken” av D700. Sätt dig någon timme o skapa detta preset. Bör inte vara omöjligt att skapa. Lättaste sättet att lösa ditt ”problem” och samtidigt ha kvar fördelarna av ny kamera teknik i de nya kamerahusen.
Nog egentligen enda sättet att få lika färg. Även om TS hade skaffat en annan gammal D700 är det inte säkert att den hade givit exakt samma färger. Även om skillnaderna mellan olika exemplar av samma kameramodell är mycket små så kan det hända att någon med bra färgsinne kan uppfatta det. Dels finns det variation mellan sensorexemplaren, dels kan det vara skillnader beroende på ålder m.m.

Även om man inte är redigeringsnerd och vill sitta i timmar för att klämma ut det allra sista av bildkvaliten som kameran levererar behöver väl ändå de flesta något sätt att hålla reda på sina bilder. Då är Lightroom eller Capture One Pro utmärkta hjälpmedel och de färger man vill ha får man så att säga på köpet. Nog för att man kan ställa in sådant i kameran också men det är så mycket pilligare. Dessutom, gör man det på datorn kan man kalibrer sin skärm mot sitt fotopapper och skrivare (eller tryckeriet) så man slipper dyrbara misstag ifall man skriver ut eller trycker sina bilder.

Nackdelen är förstås att man måste vänta till man kommer hem ifall man inte har någon dator med sig, vilket förstås kan vara en nackdel om man vill ladda upp bilder till t.ex. facebook. Dock så finns det gott om webläsare som inte hanterar färgprofiler bra, och de flestas skärmar som inte är kalibrerade sedan hedenhös om alls, så vad andra ser i färgväg är nog ganska slumpmässigt oavsett vad man gör.
 

iSolen.se

Guest
Jag skulle skapa ett Lr preset som du applicerar vid importering av bilderna som ger ”looken” av D700. Sätt dig någon timme o skapa detta preset. Bör inte vara omöjligt att skapa. Lättaste sättet att lösa ditt ”problem” och samtidigt ha kvar fördelarna av ny kamera teknik i de nya kamerahusen.
Det har redan föreslagits men TS vill ha bilderna direkt ur kameran.
 

snap01

Aktiv medlem
Det har redan föreslagits men TS vill ha bilderna direkt ur kameran.
Hon har inte skrivit det så, står så här

Nu till min fråga: eftersom jag aldrig känt mig riktigt hemma med min D810 funderar jag att ersätta den, om möjligt med en modell som har liknande sensor som min kära gamla D700. Men jag vet inte riktigt vad jag ska undersöka/leta efter? Vägled mig gärna!


Om jag tolkar det rätt så gillade hon filen från D700 bättre än från D810 står ingenstans att hon inte bearbetar bilden. Står vad ska jag undersöka/leta efter? vägled mig gärna!

Då gör jag det igen. Det är bara en inställningsfråga att få bilden att likna den du fick från D700. Antingen ställer du in det i kameran finns mängder med inställningar du kan göra där, eller så skapar du preset i LR/PS eller använder färdiga sådana.

Så undersöka tolkar jag som (hur kan jag få bilden från min D810 att likna den från min förra kamera D700)
Leta efter tolkar jag som att hitta en kamera som ger liknande fil som D700 från scratch.
Vägled mig gärna! tolkar jag som ge mig tips o ideer om hur jag löser detta.
 

iSolen.se

Guest
Hon har inte skrivit det så, står så här

Nu till min fråga: eftersom jag aldrig känt mig riktigt hemma med min D810 funderar jag att ersätta den, om möjligt med en modell som har liknande sensor som min kära gamla D700. Men jag vet inte riktigt vad jag ska undersöka/leta efter? Vägled mig gärna!


Om jag tolkar det rätt så gillade hon filen från D700 bättre än från D810 står ingenstans att hon inte bearbetar bilden. Står vad ska jag undersöka/leta efter? vägled mig gärna!

Då gör jag det igen. Det är bara en inställningsfråga att få bilden att likna den du fick från D700. Antingen ställer du in det i kameran finns mängder med inställningar du kan göra där, eller så skapar du preset i LR/PS eller använder färdiga sådana.

Så undersöka tolkar jag som (hur kan jag få bilden från min D810 att likna den från min förra kamera D700)
Leta efter tolkar jag som att hitta en kamera som ger liknande fil som D700 från scratch.
Vägled mig gärna! tolkar jag som ge mig tips o ideer om hur jag löser detta.
Använd gärna citat, det blir så otydligt annars, speciellt viktigt när man brukar skriva så långa inlägg att i alla fall jag bara läser första paragraferna och på sin höjd skummar resten.

Jag hade uppfattat henne som att hon ville ha bilderna som D700 men med D810 och inte med efterbehandling. Hon får väl rätta mig om jag har fel.
 

snap01

Aktiv medlem
Använd gärna citat, det blir så otydligt annars, speciellt viktigt när man brukar skriva så långa inlägg att i alla fall jag bara läser första paragraferna och på sin höjd skummar resten.

Jag hade uppfattat henne som att hon ville ha bilderna som D700 men med D810 och inte med efterbehandling. Hon får väl rätta mig om jag har fel.
Står ingenstans att hon inte efterbehandlar bilden.
 

iSolen.se

Guest
Står ingenstans att hon inte efterbehandlar bilden.
Om hon efterbehandlar bilderna är problemet löst tämligen snabbt med en importpreset vilket avhandlades redan första sidan, eller så efterbehandlar hon bilderna men vill att de ska se ut som D700 när hon börjar redigera. Oavsett, med preset löses problemet redan på sidan ett.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Någon som är mer insatt får rätta mig om jag har fel. Jag har förstått det så att nyare kameror, för att få mer ljus till fotocellerna, har svagare färgfilter framför vilket ger mindre mättade färger rakt av. Sedan kan kamerans bildbehandling (sker ju även i viss mån i råformat) försöka kompensera för detta med att lägga tillbaks färg förstås. Dock är det osannolikt i så fall att färgresponsen blir samma som den äldre sensorn presterade. Hur mycket hade detta färgfilter redan försvagats i D700/D3 och hur mycket hände efter? Ni som vet, kan detta spela roll? För TS, finns kanske någon som skapat en färgprofil för D810 i t ex LR som får bilderna mer lika D700 som han/hon kan dela med sig?
 

iSolen.se

Guest
Jepp. Tråden som länkas till i inlägg #28 ger flera bra råd om hur TS kan få JPEG-bilder från D810 att mer likna bilderna från D700. Speciellt är Martin Agfors råd bra och utförligt:
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2168323&postcount=11
Den biten torde vara tämligen väl utredd redan.

Du lyckades dock missa:

Tack för synpunkter på mitt inlägg. Har kollat upp lite historik beträffande TS. Hon har skapat några trådar och det framgår ganska tydligt att hon tillhör den grupp av kreativa fotografer med starkt bildintresse som är ointresserade av teknik - RAW - efterbehandling. Det finns mängder av denna typ av fotografer med enkel eller dyr kamerautrustning.

Att TS inte orkar delta är också tråkigt. Vi kan väl fundera på varför.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, jag missade ingenting. Agfors råd passade utmärkt för den sortens fotograf som TS tycks vara.
 
ANNONS