Annons

Macroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
———————————————-
Hejsan! Jag fick nyligen en nikon D7200 i födelsedagspresent av mina föräldrar och funderar på att köpa just ett macro. Har kollat på sigma 150mm 2.8;... Funkar den till min kamera? Jag är väldigt ny på foto och mina kunskaper ligger knappt på sandlådenivå.
Tacksam för hjälp och svar!
Mvh Christina
Ja det fungerar har själv haft det äldre 150/2,8 utan OS till D7200. Jag sålde det för ett år sedan, tyckte mitt Tamron 90/2,8 VC var både bättre och var lite mer allround till en DX kamera. Jag skulle föreslå något av Tamron 90 VC generation 1 eller 2, de är även billigare än Sigmat. Nikon 105/2,8 är ett annat alternativ, har haft det också, men har sålt det och har idag bara Tamron 90 kvar
 

lonian

Aktiv medlem
Ägde Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED tidigare men har idag Nikon AF-S 60/2,8G ED Micro och det fungerar riktigt bra det också. Köpt begagnat för runt 3000kr.
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är intresserad av macrofotografering och har ett Canon EF-S 60/2,8 som jag är mycket nöjd med. Jag har emellertid fastnat lite för just insektsfotografering och beslutat mig för att inhandla ett Tamron AF SP 90/2.8 VC USD, då jag läst och hört information att det skulle vara bättre för just det ändamålet. Så då till min fråga, har jag någon nytta/kompletterande användningsområde för mitt Canon 60 då, eller ska jag med glädje skänka detta till min dotter, som också är fotointresserad?

Vad säger ni?
Funderar pa om du kanske vill ha ett langre objektiv for macro. Jag kan inte Canon, men jag har ett 200/4 for Nikon och det ar spektakulart. Det gar att handhalla aven om man maste skruva upp ISO lite i manga situationer. Jag gissar att Canon har nagot liknande.

90mm gar annars alldeles utmarkt. Jag testade en gang en 105mm macrolins i Fjarilshuset. Det var ganska svart, man maste vara snabb! Ett bra hjalpmedel ar en ringblixt.
 

lonian

Aktiv medlem
Funderar pa om du kanske vill ha ett langre objektiv for macro. Jag kan inte Canon, men jag har ett 200/4 for Nikon och det ar spektakulart. Det gar att handhalla aven om man maste skruva upp ISO lite i manga situationer. Jag gissar att Canon har nagot liknande.

90mm gar annars alldeles utmarkt. Jag testade en gang en 105mm macrolins i Fjarilshuset. Det var ganska svart, man maste vara snabb! Ett bra hjalpmedel ar en ringblixt.
Kanske trådskaparen gjort sitt val redan för två år sedan.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Tamron objektivet är ett bra val Har själv haft ett tidigare. Min fru och jag hade samtidigt även Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Det med röda ringen. Mycket bra - toppklass

Det finns flera bra men har inga erfarenheter från dem Det kan också vara vettigt att tänka till lite ang val av brännvidd

Din kameramodell framgår inte men har du en FF kamera kan nog 90mm vara i kortaste laget för just insekter. Har erfarenheter av Sigmas ljusstarka 180mm som är riktigt bra. Sigma har även en 150 mm som många är nöjda med.
Lite jävig eftersom mitt Sigma 180/2,8 är till salu men det är ett kanonobjektiv. Om man har macro som huvudintresse så är det högintressant.
 

ChristinaD7200

Avslutat medlemskap
Ja det fungerar har själv haft det äldre 150/2,8 utan OS till D7200. Jag sålde det för ett år sedan, tyckte mitt Tamron 90/2,8 VC var både bättre och var lite mer allround till en DX kamera. Jag skulle föreslå något av Tamron 90 VC generation 1 eller 2, de är även billigare än Sigmat. Nikon 105/2,8 är ett annat alternativ, har haft det också, men har sålt det och har idag bara Tamron 90 kvar
——————————-
Åh tack snälla du för snabbt svar! Har mailat till cyberphoto för en vecka sedan men har fortfarande inte fått något svar! Behöver all hjälp jag kan få så tusen tusen tack!
Då ska jag kika in tamron objektivet; lät som vinnaren eftersom det är det du har kvar.
Mvh Christina
 
ANNONS