Annons

Ny dator till Lightroom. i5 vs i7? RAM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ostbåge

Ny medlem
Hej funderar på att uppgradera min dator. Har idag en i7 3770 med 16GB RAM.

Vad tycker ni är rimligt att uppgradera till? Vad jag läst mig till så är det inte så mycket som Lightroom gör som man kan använda alla extra kärnor hos i7 kontra i5 till? Satsa på en i5 med så hög frekvens som möjligt?

Och hur mycket RAM har man nytta av? Värt att gå över 16GB?

Jag kommer skaffa en nyare SSD-disk än vad jag har idag.

Användningsområde så pratar vi Lightroom. Redigera .raw-filer från min Fujifilm X-T2, exportera .jpgs osv.
 

Visom

Aktiv medlem
Lightroom har nyligen förbättrat stödet för flerkärniga processorer, så viss prestandahöjning finns det med en i7. Även hanteringen av mycket RAM förbättrades senaste året och har du lite andra appar igång samtidigt så behöver du runt 24GB för bästa prestanda (rent subjektivt)

i5 med 16GB RAM är ett bra och prisvärt system enligt mig. Men har man pengar så märker man skillnad både med en i7 och 32GB RAM.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag tycker du verkar vara på rätt spår.
Det är inte fel med fler kärnor och mer minne, men ska man vara kostnadseffektiv är det enkel- eller fåtrådprestanda och 16 GB RAM som verkar vara sweet spot.

Den klart bästa resursen på nätet som jag hittat för att utvärdera LR-prestanda är Puget Systems. Här är deras avdelning för just Lightroom CC:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Lightroom-Classic-CC-141
(FAQ till vänster, artikellänkar till höger)
 

lonian

Aktiv medlem
Personligen hade jag kört i7.
Hurvida lighroom nyttjar alla kärnor idag vet jag inte, men det kanske dom gör om något år. M.2 disk kanske kan vara något om ditt moderbord stödjer det, ska ju vara snabbare än SSD.
 

larjo

Aktiv medlem
Jag tycker du verkar vara på rätt spår.
Det är inte fel med fler kärnor och mer minne, men ska man vara kostnadseffektiv är det enkel- eller fåtrådprestanda och 16 GB RAM som verkar vara sweet spot.

Den klart bästa resursen på nätet som jag hittat för att utvärdera LR-prestanda är Puget Systems. Här är deras avdelning för just Lightroom CC:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Lightroom-Classic-CC-141
(FAQ till vänster, artikellänkar till höger)
Det är ju marginella skillnader på mellan i5 8600K (3.6 GHz) och i7 8700K (4.3 GHz). Tycke det skilde mest om man skulle exportera 100 bilder eller bläddra 50 bilder med preview. Spar pengar på CPU och lägg mer på minnet. Köp utan K och spar någon hundring om du inte ska överklocka.
Testerna körs på 64 GB primärminne. Känns lite överdrivet. Jag skulle nog köpa 32 GB.
När jag kör LR och PS samtidigt så använder datorn ofta mer är 16 GB.
 

Visom

Aktiv medlem
Det är ju marginella skillnader på mellan i5 8600K (3.6 GHz) och i7 8700K (4.3 GHz). Tycke det skilde mest om man skulle exportera 100 bilder eller bläddra 50 bilder med preview. Spar pengar på CPU och lägg mer på minnet. Köp utan K och spar någon hundring om du inte ska överklocka.
Testerna körs på 64 GB primärminne. Känns lite överdrivet. Jag skulle nog köpa 32 GB.
När jag kör LR och PS samtidigt så använder datorn ofta mer är 16 GB.
Är inte testerna gjorda på gamla LR som hade begränsat stöd för i7? (Med det sagt håller jag med om att i5 är mest prisvärt, fast skillnaderna är nog lite större än vad den sidan visar)
 

larjo

Aktiv medlem
Är inte testerna gjorda på gamla LR som hade begränsat stöd för i7? (Med det sagt håller jag med om att i5 är mest prisvärt, fast skillnaderna är nog lite större än vad den sidan visar)
Ursäkta läste lite snabbt där. Tittar man på jämförelsetesterna på https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-Classic-CC-is-it-faster-than-CC-2015-1065/ så är resultaten lite blandat. Tittade mest på i7 8700K. De andra är lite CPUerna överdrivet. Från 50% förbättring i vissa tester till något långsammare i vissa test. De verkar lagt mest krut på att skapa förhandsvisningar och sedan importen. Lustigt att skapa HDR och panoramabilder blivit långsammare. Detta märks mest på värstingmodellerna.
 

Ostbåge

Ny medlem
Tack för era inputs. Tycker fortfarande det är lite oklart hur mycket RAM som är vettigt. Lutar nog åt att satsa på en i7 8700k när jag nu ändå ska köpa nytt. 16GB ram att börja med om inte någon annan verkligen kan visa på att det kommer begränsa mig?

Jag kommer nog inte multitaska så mycket utan det är mest Lightroom som gäller. Photoshop blir bara sporadiskt.

Intressant med M.2-disk. Inget jag har koll på, blir ju nytt moderkortinköp med såklart så det måste jag titta närmre på.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Tack för era inputs. Tycker fortfarande det är lite oklart hur mycket RAM som är vettigt. Lutar nog åt att satsa på en i7 8700k när jag nu ändå ska köpa nytt. 16GB ram att börja med om inte någon annan verkligen kan visa på att det kommer begränsa mig?

Jag kommer nog inte multitaska så mycket utan det är mest Lightroom som gäller. Photoshop blir bara sporadiskt.

Intressant med M.2-disk. Inget jag har koll på, blir ju nytt moderkortinköp med såklart så det måste jag titta närmre på.
M2 är en formfaktor och inte en garanti för att en sån disk är snabbare än en "vanlig" SSD-disk. Skall du ha en riktigt snabb disk skall det vara en NVMe-disk och då måste moderkortet ha stöd för en sån eller så kan man stoppa i ett adapterkort i ett PCIe-slot.

http://uk.pcmag.com/intel-optane-ssd-800p/93308/guide/the-best-m2-solid-state-drives-of-2018
 

adl

Aktiv medlem
Tack för era inputs. Tycker fortfarande det är lite oklart hur mycket RAM som är vettigt. Lutar nog åt att satsa på en i7 8700k när jag nu ändå ska köpa nytt. 16GB ram att börja med om inte någon annan verkligen kan visa på att det kommer begränsa mig?
16 GB räcker antagligen rätt långt, se bara till att du har två minnesplatser lediga, dvs köp 2 x 8 istf 4 x 4, så är det en smal sak att stoppa in mer minne om du skulle behöva.
 

horvendile

Aktiv medlem
Att ha sin SSD på PCIe i stället för gamla SATA ger väldigt fina siffror när man mäter prestanda med testprogram. Vid normal användning, inklusive Lightroom, tycks det vara oerhört få användare som över huvud taget märker någon skillnad.
Jag har länge räknat med att ha PCIe-SSD i min nästa dator. Nu har jag börjat luta åt att i stället ha en större SATA-SSD
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Hade 16gb i min gamla dator (4670K) och där flöt LR på som tåget tycker jag. I den nya(8600K) har jag än så länge bara 8gb och jag tycker mig märka av en försämring i prestanda. Så mitt tips blir kör med minst 16gb och håller du på med videoredigering och/eller rendering av tunga bilder kan du nog få nytta av fler kärnor i Ryzen och mer minne än 16gb. Vad jag har hört och läst så tycker Ryzen om snabba minnen. Det är tydligen så gott som ett krav medans Intel klarar sig med i stort sett vilka minnen som helst.
 

Ostbåge

Ny medlem
Tack för inputs! Blev en Intel 3800k med 16GB och en 512GB M2-disk. Planerar att stoppa in 16GB till senare om jag känner att det behövs samt att priserna börjar gå ner igen.
 
ANNONS