Annons

M50 som porträttkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Som Canon-ägare så finns det en "killer feature" jag ser hos Sony (bl.a.) nämligen ögonavkännande autofokus.

Då jag har alldeles för mycket objektiv, blixtar, fjärrkontroller, etc som är knutet till Canon är det inte aktuellt med ett byte, utan jag räknar kallt med att Canon kommer att ha en acceptabel FF spegellös inom två år, så frågan för mig är vad som blir en bra lösning under tiden, och det är där jag funderat på M50, och skulle uppskatta lite tankar, synpunkter, och särskilt erfarenheter, om någon hunnit få det från M50.

Idag använder jag primärt en 6D med Sigma Art 50mm f/1.4, Tamron 85mm f/1.8 och har precis också skaffat EF 50mm f/1.2L

Jag har lagt tid på att mikrojustera alla objektiven, och når ett helt acceptabelt resultat med 6D, men jag har också en EOS M3 med adapter, och när jag jämför så ser jag en klar skillnad, till M3:ans fördel både vad gäller precision och faktisk upplösning.

Särskilt nu med 50mm f/1.2 så tror jag att det skulle kunna bli en väldigt bra kombo med M50 och ögonavkännande AF.

Men, då jag inte testat M50 i verkligheten så undrar jag dels lite praktiskt hur eye-af triggas, programmerar man det till någon knapp, eller är det automatiskt igång om man har ansiktsigenkänning på ? Dels undrar jag också hur liten man kan göra fokuspunkterna för vanliga dual-pixel-AF?

På den M3 jag har nu så är det dessvärre inte möjligt att få en riktigt liten AF-punkt, vilket gör det svårt att fokusera specifikt på ett öga, t.ex.

Skulle M50 lösa dessa saker på ett acceptabelt sätt, eye-af, och liten fokuspunkt, så är det kanske bara att uppgradera?

Vad tror ni?
 

Bengf

Aktiv medlem
Ögonfokus i M50 har inte någon följande funktion, M50 är en instegs modell i en ny serie som jag fattat det, en kommande M5II kan mycket väl få till kontinuerlig följande ögonfokus.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ögonfokus i M50 har inte någon följande funktion, M50 är en instegs modell i en ny serie som jag fattat det, en kommande M5II kan mycket väl få till kontinuerlig följande ögonfokus.
Japp, det är en av begränsningarna, men den kan jag leva med. Jag tror också att M5 ii säkert blir ännu bättre, men den finns ju inte än, så det hjälper mig inte nu.

Jag hittade f.ö. just bra info här

http://learn.usa.canon.com/resources/articles/2018/eos-m50/eos-m50-autofocus.shtml

M50 är väldigt bra prissatt, så att uppgradera från min M3 skulle inte kosta mer än kanske 3000, så bara det funkar så känns det som billigaste sättet att få den funktionalitet jag är ute efter.

Någon som har hunnit testa M50 än?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det är så här jag använder min M5. Jag använder inte ens sökaren utan håller fram kameran framför mig så som vilken turist som helst och kollar på stora skärmen.
Ansiktsföljning påkopplad och trådlös blixt. Mycket nöjd.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det är så här jag använder min M5. Jag använder inte ens sökaren utan håller fram kameran framför mig så som vilken turist som helst och kollar på stora skärmen.
Ansiktsföljning påkopplad och trådlös blixt. Mycket nöjd.
Ja jag anar att det kan bli bra, jag känner det redan med min M3, men just för exakt fokus på ögon så känns det som att M50 borde kunna vara ännu vassare.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja jag anar att det kan bli bra, jag känner det redan med min M3, men just för exakt fokus på ögon så känns det som att M50 borde kunna vara ännu vassare.
Där ser man. Jag var omedveten om extrafunktionen med Ansiktsföljning plus ögonföljning

https://youtu.be/VUTdR758XfU


Ser lovande ut.
M3 har en del AF-strul. Canon har en hel lista på objektiv som inte är riktigt kompatibla, exempelvis 50/1,4. Med Dual pixel AF försvinner allt sådant strul. M50 blir säkert en bra uppgradering så fort som det nya råformat får bredare stöd.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tack Magnus. Det fick mig att bli plusmedlem :) Roligt att höra att du upplevde autofokusen så positivt.

Det är förstås lite synd att den inte har bakre kontrollhjul etc, men det finns så många andra aspekter av den som jag tycker verkar riktigt bra, och som sagt till ett väldigt bra pris.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tack Magnus. Det fick mig att bli plusmedlem :)
Så trevligt. Finns mycket annat intressant att läsa som plus-medlem.

Roligt att höra att du upplevde autofokusen så positivt.
Ja, autofokusen är överraskade positivt och känns lovande inför vad som komma skall.

Det är förstås lite synd att den inte har bakre kontrollhjul etc, men det finns så många andra aspekter av den som jag tycker verkar riktigt bra, och som sagt till ett väldigt bra pris.
Det är den bästa kameran i Eos M-serien, men ur Canons synvinkel är det trots allt en instegmodell. Det kommer väl ännu enklare varianter framöver med tresiffrigt modellnamn, men framförallt visar M50 att Canon kan höja sig och att det kommer ännu mer avancerade modeller inom kort.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Verkligen!

Jag är faktiskt väldigt hoppfull att Canon kommer att få ihop alla de teknologier de bevisligen har till en riktigt vass spegellös inom överskådlig tid. När det gäller APS-C så tror jag redan nästa modell av M5, eller vad de nu väljer att kalla den kommer att vara det.

Vore jag i Canons kläder skulle jag nog dock släppa en 7D M riktat mot samma segment som 7D, för i det segmentet vore de rätt ensamma.

Den som lever får se :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Verkligen!

Jag är faktiskt väldigt hoppfull att Canon kommer att få ihop alla de teknologier de bevisligen har till en riktigt vass spegellös inom överskådlig tid. När det gäller APS-C så tror jag redan nästa modell av M5, eller vad de nu väljer att kalla den kommer att vara det.
Jag tror också att en M5 Mark II kommer snart. Föregångaren lanserades för två år sedan och kan inte mer än M50 kan.

Vore jag i Canons kläder skulle jag nog dock släppa en 7D M riktat mot samma segment som 7D, för i det segmentet vore de rätt ensamma.
Jag gissar att det det kan bli en Eos M1. Det måste vara ännu vassare än en M5 Mark II, men också sälja i mindre volym på grund av högt pris. Så Canon tar nog och lär av M5 Mark II först, och det är mer prioriterat att få ut en M5 Mark II.

Men att de skulle vara ensamma i segmentet kan jag inte alls hålla med om. Det finns ju Fujifilm X-T2, X-H1, Lumix G9 och Olympus E-M1 Mark II.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag tänker mera på som möjlig ersättare/alternativ till 7D mk ii (iii).

Fuji har inte det utbud av teleobjektiv som Canon har, inte heller Sony, så en M7 med utmärkt AF, möjlighet till tyst läge, hög hastighet, stor buffer, vädertätning etc borde kunna tilltala viltfotografer, och i den mån den skulle kannibalisera på något så blir det inte på 5D och 1D-serien.

För en sån modell vore inte heller det begränsade utbudet av EF-M-objektiv så kritiskt.

Timingen tycker jag också vore ganska bra, när 7D mk ii nu börjar kännas mogen för förnyelse

Spekulationer förstås :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Verkligen!

Jag är faktiskt väldigt hoppfull att Canon kommer att få ihop alla de teknologier de bevisligen har till en riktigt vass spegellös inom överskådlig tid. När det gäller APS-C så tror jag redan nästa modell av M5, eller vad de nu väljer att kalla den kommer att vara det.

Vore jag i Canons kläder skulle jag nog dock släppa en 7D M riktat mot samma segment som 7D, för i det segmentet vore de rätt ensamma.

Den som lever får se :)
Håller med, det har varit lite segt som Canonägare ett tag men m50 ger verkligen hopp. Klämde på den igen idag på Mediamarkt och känslan är riktigt bra. Den känns snabb och lättarbetad. Tror dock jag väntar på m5mkii med hopp om ögon af i servo, bättre batteritid, reglage för tid, bländare och ISO och kanske en större evf. Samtidigt blir en m5mkii inte så liten och smidig som m50 och framförallt inte i samma prisklass. Har väntat så länge nu så några månader till kan jag vänta och sedan välja. M5mkii bör väl dyka upp i höst.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tänker mera på som möjlig ersättare/alternativ till 7D mk ii (iii).

Fuji har inte det utbud av teleobjektiv som Canon har, inte heller Sony, så en M7 med utmärkt AF, möjlighet till tyst läge, hög hastighet, stor buffer, vädertätning etc borde kunna tilltala viltfotografer, och i den mån den skulle kannibalisera på något så blir det inte på 5D och 1D-serien.

För en sån modell vore inte heller det begränsade utbudet av EF-M-objektiv så kritiskt.

Timingen tycker jag också vore ganska bra, när 7D mk ii nu börjar kännas mogen för förnyelse

Spekulationer förstås :)
Tror mer på att blivande 90d blir spegellös och att 7dmkiii blir Canons sista semipro asp-c dslr. Spännande tider hursomhelst. :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tänker mera på som möjlig ersättare/alternativ till 7D mk ii (iii).
En Eos M1, en storebror till M5 Mark II, skulle ju blir ett spegelfritt alternativt till Eos 7D Mark II/III, precis som Fujifilm X-H1 är.

Fuji har inte det utbud av teleobjektiv som Canon har, inte heller Sony, så en M7 med utmärkt AF, möjlighet till tyst läge, hög hastighet, stor buffer, vädertätning etc borde kunna tilltala viltfotografer, och i den mån den skulle kannibalisera på något så blir det inte på 5D och 1D-serien.
Om den heter M7 eller M1 spelar ju ingen roll, vi pratar om samma typ av kamera. Men M1 känns som ett mer logiskt namn på en toppmodell i Canonvärlden.

Sony har visserligen inte samma utbud som Canon, men de har i alla fall skaffat patent på flera supertelen. Sony har visat sig rätt snabba på att skaffa sig de viktigaste objektiven.


Timingen tycker jag också vore ganska bra, när 7D mk ii nu börjar kännas mogen för förnyelse
Visst är det dags för en efterträdare till 7D Mark II. Jag skulle bli förvånad om det inte blir en 7D Mark III. Men med tiden kommer säker en spegelfri motsvarighet också, men före det behöver Canon lansera fler EF-M-objektiv som är mer premium. Och de prioriterar antagligen även en spegelfri fullformatare, för det är på fullformat som man tjänar pengar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Den där Canon intervjun som Martin skrev om att satsningen på spegelfritt i första hand gäller för APS-C formatet, APS-C räcker till på många sätt helt klart, men betyder det att tex 5DMKIV inte kommer att få en spegelfri kompis.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Den där Canon intervjun som Martin skrev om att satsningen på spegelfritt i första hand gäller för APS-C formatet, APS-C räcker till på många sätt helt klart, men betyder det att tex 5DMKIV inte kommer att få en spegelfri kompis.
Vet inte vad du läst av Martin men tex Tony N med flera tror också på en satsning på aps-c den närmaste tiden. Enligt honom beror det på att Canon inte riktigt är framme i läget att de kan konkurrera med a9 och a7iii, främst gällande af. Därav min gissning att 7dmkiii kommer som dslr. Hur de gör med alla övriga serier beror väl på hur marknaden reagerar på m50 och m5mkii och vilka nya objektiv som kommer till m. En m5mkii alternativt m1 bör väl kunna bli i en klass som gör xx-serien mindre intressant iallafall.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Den där Canon intervjun som Martin skrev om att satsningen på spegelfritt i första hand gäller för APS-C formatet, APS-C räcker till på många sätt helt klart, men betyder det att tex 5DMKIV inte kommer att få en spegelfri kompis.
Canon kommer med största sannolikhet satsa på spegelfria fullformatar, men de kommer kanske efter Nikon.

Den främsta anledningen till att satsa på fullformat är att det är betydligt mer lönsamt än APS-C. Se på Sony som håller APS-C på sparlåga och Nikon som går direkt på fullformat. För Canon har APS-C varit ett sätt att bygga upp kompetensen kring spegelfria system, att få till autofokus med mera.

Canon konkurrenter räknar stenhårt med Nikon och Canon snart kommer med spegelfria fullformatare. När jag träffade Sony Europe nyligen pratade de mycket om hur de har förberett sig med ett modellprogram som ska klara konkurrensen från Canon och Nikon.

Tamrons europachef berättade att anledningen att Tamron nu börjar satsa på objektiv för spegelfria fullformatskameror är att de förväntar sig att Canon och Nikon snart lanserar sådana kameror. De har inte råd att utveckla helt nya objektiv för bara ett märke, utan behöver kunna göra dem även för Canon och Nikon.

Samyang resonerar likadant med sina nya AF-objektiv. Sigma har gjort om sina stora Art-objektiv med fast brännvidd för Sony E. Men jobbar på att utveckla zoomar dedikerade för spegelfria fullformatare nu när de räknar med att kunna göra dem för tre märken.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja Canon är intressanta med sin Dualpixelteknik och dom främsta touch skärmarna, Nästan synd att dom säljer så bra med DSLR så dom inte tar det för lugnt bara men visst det genererar inkomster för utveckling.
 

martinot

Aktiv medlem
Det viktigaste (som konsument) tycker jag inte om det är APS-C eller FF/småbild, utan om Canon kommer med lite mer seriösa/proinriktade kamerahus, och framför allt satsar mer på objektivutbudet för spegellöst (där har de en klar brist idag).

Visst tjänar de inte lika mycket pengar på att sälja APS-C, men det kommer de lösa på sikt när FF/småbild kommer för spegellöst (då får de höga priser och vinstmarginaler på FF, och slipper också tillverknings kostnad för mekanik/spegel).

Jag är inte personligen så oroad över Canons ekonomiska situation.
 
ANNONS