Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja det är synd att inte Sony kamera läser dessa sidor och lyssnade mera på användare och möjliga köpare, Tror det är få andra kameror som skärskådas så in i minsta detalj som Sonys A7-serie, länkar som påtalar svagheter fins så klart att leta upp bland många modeller, en del länkar är tvivelaktiga andra mera trovärdiga.
 

iSolen.se

Guest
Ja det är synd att inte Sony kamera läser dessa sidor och lyssnade mera på användare och möjliga köpare, Tror det är få andra kameror som skärskådas så in i minsta detalj som Sonys A7-serie, länkar som påtalar svagheter fins så klart att leta upp bland många modeller, en del länkar är tvivelaktiga andra mera trovärdiga.
Det är förstås inte för att det är Sony utan för att det är en lovande produkt som fortfarande har brister. Om vi pratar AF-Cproblemet så är det för mig en nyckelfunktion då jag alltid kör AF-C.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag själv har äldre kameror, gamla A77:an har en känslig avtryckare så där har det hänt att jag dragit 12bps utan fokus på någon bild ( har lite stela fingrar efter att ha skrapa frässtål med mora kniv i 15 år, frässtålet hade 4 sidor och var då vändbart, fräshuvudet var bestyckat med 135 st. ) använde ett tag mellanläget som märkte av när motivet rörde på sig ( KM5D-2005, har den kvar. ) använder mest singelfokus inte så mycket AFC.


A7 är ju inte obrukbar med AFC, så ofta fungerar det ju ganska hyggligt. Håller med dig för övrigt om att en lovande kameran kan givetvis bli bättre, men önskningarna är så omfattande om man ser över dess levnad, allt från dom starka skälen till en lite större modell tillika batteri och vassare minneskort, listan blir så lång så jag hoppar över en del. A7III är dock en bra bit på vägen.
 

Barkismats

Aktiv medlem
...A7 är ju inte obrukbar med AFC,...
A7III är den första kamera jag haft med tillräckligt pålitlig och heltäckande AF för att jag ska anväda AF-C största delen av tiden.
Med A77 använde jag AF-C vid mindre än 1% av bilderna.

Apropå att lyssna på användares påpekande om sådant som inte är så bra i en kameramodell tycker jag att Sony visat att de gör just det i hur de utvecklat A9, A7RIII och A7III. Inte perfekt, men bättre och bättre.
 

martinot

Aktiv medlem
Tror det är få andra kameror som skärskådas så in i minsta detalj som Sonys A7-serie, länkar som påtalar svagheter fins så klart att leta upp bland många modeller, en del länkar är tvivelaktiga andra mera trovärdiga.
Det där (att det endast är Sony kamerahus som skärskådas) tror jag är en helt felaktig vanföreställning.
 

martinot

Aktiv medlem
Igen en funktion där det vore önskvärt med en inställning star-eat av/på
Japp. Man tycker att det borde vara en ganska enkel sak att i en ny firmeware fixa ett menyalternativ där man som användare kan stänga av den typen av extremt aggressiv bildhantering/processande (som, oavsett märkesbudnas åsikter, inga andra tillverkare kör med AFAIK på den nivån att detta blir ett tydligt praktiskt problem).
 

martinot

Aktiv medlem
Apropå att lyssna på användares påpekande om sådant som inte är så bra i en kameramodell tycker jag att Sony visat att de gör just det i hur de utvecklat A9, A7RIII och A7III. Inte perfekt, men bättre och bättre.
Det håller jag med om till 100%. De får också ett allt bättre och lite komplettare objektivutbud (någon som de också fått bred kritik från många under en lång tid). Går helt klart åt rätt håll!

Som isolen påpekar så är ju A7III en grymt fin kamera totalt sätt på nästan de flesta punkter.

Få kamerahus så kommer upp dit till en sådan totalt sätt lyckad nivå och balanserad kompromiss för väldigt många (precis som att det är få/inga kamerahus som någonsin är helt perfekta, eller helt utan ett enda problem).

Många +++ för A7III gällande det absolut mesta. Helt klart.
 

afe

Aktiv medlem
Tror det är få andra kameror som skärskådas så in i minsta detalj som Sonys A7-serie, länkar som påtalar svagheter fins så klart att leta upp bland många modeller, en del länkar är tvivelaktiga andra mera trovärdiga.
Jag tror du har helt fel där - alla nya kameror diskuteras i minsta detalj i forum världen över. Av någon anledning verkar dock många tro att just "deras" märke är mer utsatt än andra ;)
 

Bengf

Aktiv medlem
Det där (att det endast är Sony kamerahus som skärskådas) tror jag är en helt felaktig vanföreställning.

Jag skriver inte så ENDAST Sony, den skärskådas mera än många av övriga modeller, vilket kan höra i hop med att den har en FF-sensor och på så vis helt naturligt ställs mot dom klassiska DSLR med samma sensorformat. alla intresserade av hur utvecklingen går med spegelfria kontra DSLR får ju en passande möjlighet att upptäcka skillnader och hur dom upplevs av användare.


Sedan kan vi också följa APS-C/M4/3 och 1 tums spegelfria mot DSLR också, nu har Canon så många spegelfria så då jämför man dom också givetvis mot andra spegelfria.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror du har helt fel där - alla nya kameror diskuteras i minsta detalj i forum världen över. Av någon anledning verkar dock många tro att just "deras" märke är mer utsatt än andra ;)

Läs inlägg nr 371, Det handlar inte om någon utsatthet som är någon form av osanna elakheter eller så, och jag har inte kollat vad hela världen skriver i detalj även om jag läser en del, jag noterar vad som skrivs på Scandinaviens största Fotosajt.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skriver inte så ENDAST Sony, den skärskådas mera än många av övriga modeller, vilket kan höra i hop med att den har en FF-sensor och på så vis helt naturligt ställs mot dom klassiska DSLR med samma sensorformat. alla intresserade av hur utvecklingen går med spegelfria kontra DSLR får ju en passande möjlighet att upptäcka skillnader och hur dom upplevs av användare.


Sedan kan vi också följa APS-C/M4/3 och 1 tums spegelfria mot DSLR också, nu har Canon så många spegelfria så då jämför man dom också givetvis mot andra spegelfria.
Jag tor inte heller på att kamerahus med FF-sensorer skärskådas mer än kamerahus med andra sensorstorlekar (om det är det du alluderar till ovan, lite oklart). Även det är troligen en helt och hållet en vanföreställning skapad av dig.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror du har helt fel där - alla nya kameror diskuteras i minsta detalj i forum världen över. Av någon anledning verkar dock många tro att just "deras" märke är mer utsatt än andra ;)
Nja. Ivf här på Fotosidan så verkar det mest vara nästan enbart Sony-religiösa som lider av dessa felaktiga vanföreställningar.

Men annars så håller jag med dig.
 

iSolen.se

Guest
Jag tor inte heller på att kamerahus med FF-sensorer skärskådas mer än kamerahus med andra sensorstorlekar. Även det är troligen en helt och hållet en vanföreställning skapad av dig.
Det där går väl att föra statistik på. Trådarna ligger ju här.

Nog skrivs det mångdubbelt mer on A7(r)iii än om D850 som kom i princip samtidigt som A7riii. Och förklaringen är enkel, det är olika mognad i produkterna och A7(r)iii får många diskussioner som egentligen handlar om spegellöst mot DSLR. D850...fotograferna plockade upp den och bara körde vidare fast med bättre grejer. Jag var nyligen på ett event där alla som ville fick låna D850 och D5 i nästan en vecka. Knappt en fråga om tekniken utan alla bara körde på.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, spegellöst är oftast lite mer omogna produkter (mer under utveckling och kraftig förbättring), och mycket liknande saker och problem finns hos andra spegellösa tillverkare som tex. Fujifilm. Även de får sin välförtjänta kritik kring problem som Sony och andra.

Allt eftersom den spegellösa tekniken kommer i kapp, och deras produkter mognar och når en mer krävande publik/användare, så är jag övertygad att de spegellösa tillverkarna kommer att lösa de flesta av dessa problemen.

Läser inte alls så mycket kritik om tex. A99 (som är både Sony och FF). Även om SLT inte är lika gammalt som DSLR, så har nog mognaden och utvecklingen av den tekniken planat ut.

Sedan har det även att göra med hur populära system är. Populära produkter skrivs det mer om, både positivt och negativt, och mindre populära produkter skrivs det, naturligt, oftast mindre om (både positivt och negativt).

Det har inget specifikt att göra med vare sig "Sony" eller FF/småbild (som vissa inbillar sig).
 

Bengf

Aktiv medlem
Det där går väl att föra statistik på. Trådarna ligger ju här.

Nog skrivs det mångdubbelt mer on A7(r)iii än om D850 som kom i princip samtidigt som A7riii. Och förklaringen är enkel, det är olika mognad i produkterna och A7(r)iii får många diskussioner som egentligen handlar om spegellöst mot DSLR. D850...fotograferna plockade upp den och bara körde vidare fast med bättre grejer. Jag var nyligen på ett event där alla som ville fick låna D850 och D5 i nästan en vecka. Knappt en fråga om tekniken utan alla bara körde på.

Helt riktigt, du tolkade vad jag menade med skärskådning av A7(R) III helt korrekt. vi har ju trådar med ett intensivt jämförande mot D850. Tyvärr så tolkas jag vansinnigt galet av vissa personer. A7 serien är en liten senkommen fullformatare som nog får anses som mest tongivande i kampen mot Canon/Nikon, och givetvis synas A7 ordentligt som spegelfri kontra DSLR. Helt naturligt att det blir så, samtidigt som det är positivt att så många tycker till i frågan.
 

afe

Aktiv medlem
Det är ju det att du får det att låta som att det är fler som letar fel på Sonys kameror än på andra. Det kanske snarare är så att t.ex. en D850 fungerar ungefär som förväntat och det blir inte så mycket att diskutera kring den kameran, medan A7 III fortfarande har en del egenheter som folk reagerar på (och det är den förstås inte ensam om i den spegelfria världen).

Sedan är A7-serien inte längre så där himla ny. Det var snart fem år sedan den första kameran i serien kom ut på marknaden ...
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är ju det att du får det att låta som att det är fler som letar fel på Sonys kameror än på andra. Det kanske snarare är så att t.ex. en D850 fungerar ungefär som förväntat och det blir inte så mycket att diskutera kring den kameran, medan A7 III fortfarande har en del egenheter som folk reagerar på (och det är den förstås inte ensam om i den spegelfria världen).

Sedan är A7-serien inte längre så där himla ny. Det var snart fem år sedan den första kameran i serien kom ut på marknaden ...

Ja men egenheterna du nämner måste du rimligtvivs ha noterat många gånger att jag delat den kritiken med dom flesta, jag har tidigt förespråkat att Sony borde ha en lite större modell i serien för större valbarhet, även A6xxx serien skulle jag önska en något större variant, så plats för dubbla kort och sedemera det nya större batteriet vore trevligt där också, att skärmen på A6500 dimmar ner sig vid 4K filmning är ju rent vansinne att släppa en kamera med en sådan lösning.


Delad ofta Mats uttryck att Sony stupar vid målsnöret av någon märklig anledning, A9/A6500 klarar av många Raw-bilder, men för klena kort leder till långsam tömning när det borde höra i hop och vara löst från fabriken. Ja 5 år har dom funnits nu, Canons M-serie enligt PMD har funnits i 6 år, så det är inte så lätt att bara snickra i hop topp kameror så där på direkten. Nu ser det trots allt ganska så lovande ut med A7III.
 

Bengf

Aktiv medlem
Exempel över egenheter med Sony finns ju drösvis att fundera över, ta gamla A77 som man släppte 2011, bortsett från tidig flimrande EVF ( tekniken fans väl inte där hos Sony )- så hade man gjort mycket annat riktigt bra, alla klassiska direktknappar fans där, AF/ON och hela köret med en toppdisplay, skärmen gick att vända in mot skärmen för bra skydd, avståndet till objektivfattningen var inte trång den eller och greppet var ganska så bra, dubbla hjul fans självklart där också, gärna några små A6XXX kameror för dom som önskar så, men även valbarhet med modeller där mera får plats, man gjorde mycket ergonomiskt rätt med A77 ( faktiskt redan med A900 )- men man byter stil och verkar glömma vad man redan gjort för många år sedan, Touch skärm var man också tidiga med på NEX kameror, men sedan vet jag inte vad som händer, var det gamla KM ingenjörer som gick i pension och tog med sig ritningarna eller vad.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är ju det att du får det att låta som att det är fler som letar fel på Sonys kameror än på andra.
Jo, det är något som Bengt hävdar med bestämdhet, och endast det jag (och en del andra här) inväder helt och kraftigt emot. Det är nämligen en klart färgad världsbild och märkesreligiöst trams som inte har något med verkligheten att göra.
 
ANNONS