Annons

GH5 vs. a7sII Vilken är bäst idag och imorgon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Jag provade en GH4 för 2 år sedan med ett 12-35 = 24-70 i fullformatsvärlden. Gilla den eftersom jag kände igen mig bra från min FZ1000 kamera.

I allt verkar GH5 vara bättre än a7sII förutom i just paradgrenen dynamiskt omfång och höga ISO tal.
Eftersom a7sII och GH5 är i samma prisområde så känns inte valet helt lätt. Jag hade en a7s för något år sedan men sålde det olyckligtvis. Så allt talar "logiskt" för att fortsätta på den inslagna SONY-KONICA-MINOLTA banan med FE optik a7rII mm.

Det känns bara trist att det är bättre färger 10 bitars på GH5 och bättre och enklare att använd videofunktioner än på a7sII.

Slutligen GH5 har funnits i snart ett år och har säker minst ett år till som "ny" kamera. a7sII har minst 2 år på nacken och borde rimligtvis snart vara aktuell för en uppgradering till version III.
Skulle kännas trist att köpa en a7sII som blir ersatt i närtid. Alternativt ett bra pris idag på en a7sII.
För samma pris som en a7sII begagnad går det att köpa en GH5 med 12-35 f2.8 som borde fungera ypperligt som video-objektiv. 24mm är hyfsat bra vidvinkel.
 

Bengf

Aktiv medlem
GH5 har väl fått en kompis GH5s en specialare med 10mp och mycket bra på hög-iso filmning, men du tänker på något bättre priser kanske, nya A7III verkar riktigt vass på video och stillbild, men är väl inte toppkryddad med video delen som GH5. man undrar lite vad dom kan tänkas göra med ersättaren för A7SII, om den skall få lite mer prestanda för stillbild som var lite mager med 2,5 bps.
 

afe

Aktiv medlem
Än så länge finns det väl inte ens några rykten kring en eventuell A7S III, och frågan är om en sådan verkligen behövs. Lågljusegenskaperna och videokvaliteten i en A7 III torde räcka för de flesta behov.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det fins lite kommentarer om ens en A7S blir nödvändig så det svävar runt lite kring det, inga specar som annars brukligt när rykten kommer i gång, och A7III fick tillbaks lite S-log och profiler som saknas i A9, och kollar man DX0 så ligger A7III bra till där med Lågljus/sport parametern jämfört med A7S.


Det är väl det där med 10 bit och 60P vid 4K ( UHD ) som då GH5s har som efterfrågas av vissa seriösa filmare, där har det nog nämnts om Sony skall komma med en A7SIII som klarar det, A7S lockade just med att vara en småbilds kamera då vid tiden den kom.
 

Walski

Aktiv medlem
Det jag tycker talar mest för GH5 (för video) är sensorstorleken. Dels får du mindre objektiv och dels får du större skärpedjup för ekvivalent bildvinkel och bländare. Många filmer och dokumentärer har filmats med super 16-format, vilket är ungefär samma som MFT.

Men det beror på hur du vill jobba med kameran. På Sonyn kan du få väldigt kort skärpedjup, och vill du ha stort kan du alltid använda ND-filter. På GH5 får du köpa Voigtländers f/0,95-objektiv eller Speedboster för att få mindre skärpedjup, och då är det ändå inte säkert att du får lika litet som du kan få med Sonyn. Det du inte kommer ifrån med Sony är att objektiven blir stora.

En annan bra sak med MFT-systemet är att det finns ganska gott om objektiv anpassade för video, till exempel har Rokinon en serie med cineobjektiv. I och med att Black Magic valt MFT till en del kameror så finns det och kommer antagligen fortsätta finnas en marknad för videoanpassade objektiv till MFT. Jag har dock inte koll på Sony, det kanske är lika bra utbud där?
 

martinot

Aktiv medlem
Grattis!

Jo, det är nästan alltid trevligt att ha lite olika system och format att välja på efter behov och situation. 🙂
 
ANNONS