Annons

Lite bilder med EF 85/1.4 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

hne

Aktiv medlem
Var har du köpt den? Är det någon handlare i Sverige som fått in än? Tycker det överallt hetat "vi har ingen aning när leverans sker" i flera veckor.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Någon som vet hur det är med leveranstider? Jag får inga vettiga svar någonstans. Vare sig här eller i andra länder. Vid tidigare släpp av nya produkter brukar det gå att få en gissning från leverantörerna, men nu vågar ingen säga något.
 

hne

Aktiv medlem
Jag fick tag i någon som kunde fråga rätt person på Canon Sverige och fick ändå inte något bättre svar än att de levereras, samt lägg en beställning om du vill ha för det kommer nog inte finnas som lagervara på ett tag. Ett par-tre veckor leveranstid får du nog räkna med. Det verkar undan för undan trilla in några gluggar som nätt och jämnt täcker beställningar.

I övrigt kan jag bara instämma i att det är ett fantastiskt objektiv.
 
Verkar vara svårt att få tag på överallt. Inte ens på B&H Photo går det att beställa ett exemplar. Ser fram emot liknande releaser på 24, 50 och 135 mm. Vore kul om det kom en 35/1.4 med IS också, men jag undrar om Canon vill släppa en sådan när 35 II redan finns och har hunnit gått ner en del i pris.

Men jag tror det finns en ganska stor marknad för Canonanvändare som inte känner att de behöver ultimat skärpa (som Sigma Art, Zeiss Otus eller t ex Canons 35 II) utan hellre prioriterar lagom vikt, bra/uppdaterad AF-snabbhet och bildstabilisering men ändå bättre skärpa och CA-kontroll än de gamla L-objektiven och det till ett förhållandevis lågt pris.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Mycket intressant!

Tester börjar så smått dyka upp på nätet nu men det är svårt att värdera de invändningar som görs, t.ex. Kromatisk abberation etc när man mest ser testbilder, det är ju bilder från riktiga livet som i slutänden räknas.

Mitt intryck av de verkliga bilder jag hunnit se är att det verkar fenomenalt bra för sitt användningsområde, vilket också dina bilder ger intryck av.

För mig som amatör är det en skaplig slant, men jag är extremt frestad och ser fram emot att ännu fler exempel dyker upp på nätet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men jag tror det finns en ganska stor marknad för Canonanvändare som inte känner att de behöver ultimat skärpa (som Sigma Art, Zeiss Otus eller t ex Canons 35 II) utan hellre prioriterar lagom vikt, bra/uppdaterad AF-snabbhet och bildstabilisering men ändå bättre skärpa och CA-kontroll än de gamla L-objektiven och det till ett förhållandevis lågt pris.
Canon EF 35/2 IS kan ju ses som ett sådant objektiv. :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det verkar inte ha den allra bästa mikrokontrasten i jämförelse med övriga konkurrenters 85:eek:r men däremot en väldigt krämig och lugn bakgrundsoskärpa.
Stannar jag kvar med Canon så hamnar nog detta objektiv i fotoväskan framöver. Känns som de gjort rätt avvägning här.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag har egentligen inget nytt eller spännande att tillföra till världen. Jag ville mest berätta att jag efter ett par veckors väntan fått mitt objektiv. Och att jag är fullständigt kär i vad den kan prestera på full öppning!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har egentligen inget nytt eller spännande att tillföra till världen. Jag ville mest berätta att jag efter ett par veckors väntan fått mitt objektiv. Och att jag är fullständigt kär i vad den kan prestera på full öppning!
Låter ju toppen det. Grattis till ett fint köp :). Berätta gärna lite mer efter hand om du upptäcker både bra och dåliga saker med objektivet.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Låter ju toppen det. Grattis till ett fint köp :). Berätta gärna lite mer efter hand om du upptäcker både bra och dåliga saker med objektivet.
Det tog ett tag innan jag kom på att jag skulle svara här, så jag hoppas du fortfarande är vaken och intresserad.

Jag är fortfarande lika nöjd med objektivet. Eftersom jag väldigt sällan använder mindre bländare än två och fotar en hel del på mina svårstyrda barn gäller det verkligen att få fokus rätt. Min 5DII är inte tillräckligt pålitlig och missar ofta så fort jag använder något annat än mittpunkten. (Sonen med mörka ögonfransar funkar det bra på, men han med ljusa är helt hopplös annat än med mittpunkten.) Klart bättre på 7DII, men då blir det väl mycket tele. Om bara DHL kan skärpa till sig och komma hit med min 5DIV, så hoppas jag få både fokus och rätt brännvidd. För när fokus sitter som det ska är det väldigt skarpt även på full öppning. Hur kantskärpan är vid så stora öppningar har jag ingen aning om och inget intresse av heller.

Oskärpan både framför och bakom skärpeplanet är riktigt trevlig. Jag läggar in några bilder för att visa. Upplösningen visar inte att den är galet skarpt där det ska vara, så där få ni lita på mig. Men det är för att visa oskärpan jag visar bilderna och det syns ju även i låg upplösning. Bilderna är tagna med f2, f1,4 och f1,8.

En sak är jag tyvärr väldigt missnöjd med och det är motljusskyddet. Trevligt att det följer med ett, men tyvärr är det ett skämt. Det är alldeles för grunt, så jag har mer än en gång fått stå och skugga solen med ena handen. På en zoom kan jag acceptera sånt, men hur kan det vara så illa på ett skydd till ett fast objektiv?
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En sak är jag tyvärr väldigt missnöjd med och det är motljusskyddet. Trevligt att det följer med ett, men tyvärr är det ett skämt. Det är alldeles för grunt, så jag har mer än en gång fått stå och skugga solen med ena handen. På en zoom kan jag acceptera sånt, men hur kan det vara så illa på ett skydd till ett fast objektiv?
Det är absolut för grunt för att vara effektivt, men Nikon är inte mycket bättre. Sigma 85/1,4 Art har däremot ett enormt motljusskydd. Jag tror att Canon velat göra objektivet relativt kompakt - det kommer nog en rejäl klumpeduns (85/1,2L III) så småningom. Det blir nog mer inriktad på att vara optiskt perfekt medan 85/1,4L är lite mer en kompromiss för att spara storlek och vikt.

Jag skaffade motljusskyddet för gamla 100-400L, det passar men är lite väl stort.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag är vaken och fortfarande intresserad. Tack för dina erfarenheter och exempelbilder. På senare tid har jag dragit ner på EF-objektiv pga osäkerheten kring vad spegellöst kommer betyda för denna fattning så det har inte blivit affär. Jag har ibland också möjlighet att handla Canonprylar med rabatt men 85 1.4 is har inte blivit rabatterat ännu så det påverkar också. Uppe på detta så saknar jag mitt 300 2.8 is som jag sålde pga att det inte kan servas längre. Har lagt lite bud på version 2 mot bättre vetande :). Tror dock att det kommer dröja innan dessa supertelen kommer med ny fattning så förhoppningsvis är det ingen jättedålig affär att köpa begagnat om priset blir det rätta. Oavsett hur bra priset blir så lär det inte bli något över till en 85:a😅.

Fina porträtt du tagit.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag skaffade motljusskyddet för gamla 100-400L, det passar men är lite väl stort.
Betyder lite väl stort att det vignetterar, eller bara att det är klumpigt? Jag vill få tag i ett som verkligen funkar när det behövs och då får det vara klumpigt om det vill.

När jag började fota fanns det fyrkantiga skydd, men det var länge sedan jag såg. Utdöda?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Betyder lite väl stort att det vignetterar, eller bara att det är klumpigt? Jag vill få tag i ett som verkligen funkar när det behövs och då får det vara klumpigt om det vill.
Det ska inte vinjettera, det var därför jag köpte det, men jag har faktiskt inte testat än.

När jag började fota fanns det fyrkantiga skydd, men det var länge sedan jag såg. Utdöda?
Nejdå, de förekommer ibland. Leica har en del, men inte Canon.
 

hne

Aktiv medlem
Jag har testat. Kunde inte mäta någon vinjettering. Det går montera bakvänt också, men då kan man inte hålla kameran normalt.
 

martinot

Aktiv medlem
När jag började fota fanns det fyrkantiga skydd, men det var länge sedan jag såg. Utdöda?
Finns till en del av Fujinons objektiv för deras moderna X-series spegellösa.

Följde med till mina allra första Fujiobjektiv (18 och 35), och har köpt till det som extratillbehör till mitt nya 16/1,4. Trist att det kostar extra, men glad att det finns. Gillar också byggkvaliteten bättre på de nya som till mitt 16, då frontskyddet är av metall istället för gummi (har tappat ett i gummi till mitt 35, och lossnar lätt på det andra objektivet).

Har även köpt till det till mitt Zeiss Biogon 25/2,8 (för Leica M-system).
 
Tack för intressant tråd!

Jag har en 5D mark ii och funderar på att köpa objektivet men det finns ingen som säljer den begagnad och ny kostar den 16 000kr. Ska jag lägga ner pengarna på objektivet eller ska jag satsa på ett nytt kamerahus för att sen, när jag är gammal och grå, köpa objektivet.

Är det värt att köpa den till en så gammalt hus eller ska jag satsa på en Sony a7r iii?
 
ANNONS