Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extender 2 x med Canon EOS 5D Mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)

Cessna

Medlem
Objektivet Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS II USM fungerar utmärkt på min Canon EOS 7D Mark IV även med extender EF 1,4xIII. Däremot fungerar inte AF med extender EF 2xIII.

Min fråga är: fungerar AF med extender EF 2xIII om jag har det nämnda objektivet på Canon EOS 5D Mark IV.
 

apersson850

Aktiv medlem
På de flesta lite äldre kameror slutar AF att fungera om största bländaren är mindre än f/5,6. Det är de nyaste (och äldre 1D-seriekameror) som klarar f/8. Fast så ny kamera som din borde ju vara ännu bättre... ;-)

Nej, jag förstår att du menar 7D Mark II.

Det som gör AF omöjlig med alltför små bländare är den smala strålgången, inte den minskade ljusintensiteten.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Med Live view/Dual Pixel AF fungerar även f/11 med 6D, 7D, M5. Tradigt bara om man har en DSLR att använda skärmen och inte sökaren.
 

Cessna

Medlem
Med Live view/Dual Pixel AF fungerar även f/11 med 6D, 7D, M5. Tradigt bara om man har en DSLR att använda skärmen och inte sökaren.
Som jag bland annat undrade i en annan forumtråd: Är mitt objektiv Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS II USM på Canon EOS 7D Mark II bättre för fågelfoto än med fullformataren Canon EOS 5D Mark IV?
 

Erik X

Aktiv medlem
Det som gör AF omöjlig med alltför små bländare är den smala strålgången, inte den minskade ljusintensiteten.
Mja, Canons mjukvara stänger alltså av AF med flit när den känner att kombinationen ger mindre bländare än f/8 (pga smal strålgång som du säger) även om det faktiskt skulle kunna fungera en bit till.. Man vill inte hamna i ett område med halvrisig funktion. Det finns folk som tejpar kontakter så att kameran inte förstår att där sitter en 2x converter men då kommer stabiliseringen inte att fungera fullt ut. Synd att man inte kan gå in och hacka lite i mjukvaran :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, kameran stänger av AF, men det är ju för att konstruktörerna vet mycket väl att prestanda blir för dålig med så små bländare. Baslinjen blir för kort.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Som jag bland annat undrade i en annan forumtråd: Är mitt objektiv Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS II USM på Canon EOS 7D Mark II bättre för fågelfoto än med fullformataren Canon EOS 5D Mark IV?
Din AF fungerar på bägge även om du använder x2 brännviddsförlängare, men enbart om du använder skärmen att fokusera medelst, d.v.s. Dual pixel AF.
Jag testade t.ex. 100-400/4,5-5,6L IS USM x2III och M5. Såg ut som som någonting man fotograferat genom en plastbit, men nog fokuserade den alltid.


Du har fortfarande högre pixeltäthet med 7D II. 5Ds motsvarar 7D II:s pixeltäthet. Med 5Ds eller 7D II kommer man "lika nära" så att säga. 5D IV gör man inte det med.
 

Cessna

Medlem
Din AF fungerar på bägge även om du använder x2 brännviddsförlängare, men enbart om du använder skärmen att fokusera medelst, d.v.s. Dual pixel AF.
Jag testade t.ex. 100-400/4,5-5,6L IS USM x2III och M5. Såg ut som som någonting man fotograferat genom en plastbit, men nog fokuserade den alltid.


Du har fortfarande högre pixeltäthet med 7D II. 5Ds motsvarar 7D II:s pixeltäthet. Med 5Ds eller 7D II kommer man "lika nära" så att säga. 5D IV gör man inte det med.
Tack för svaret. Det lutar nog åt at jag fortsätter med min 7D Mark II och hoppas Canon snart kommer med uppgradering till 7D Mark III.
 
ANNONS