Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

ikaros50

Medlem
Hej! Jag har köpt en Canon 5 D IV, undrar vad jag behöver ha för minneskort till den? Förstått att det krävs snabba kort men vad exakt krävs? Kommer inte att primärt filma 4K med den men vill ha möjlighet till det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tittar alltid på denna för att hitta lämpliga kort.
https://www.cameramemoryspeed.com/canon-5d-mark-iv/sd-cf-card-speed-test/

Man kan ha i bakhuvudet att nya UHS-II i vissa fall är långsammare än äldre UHS-I kort.
Det är inte korten som är långsammare utan snarare kombinationen kamera/kort. 5D Mk4 har ingen UHS-II plats utan är av typen UHS-I. Så att köra UHS-II kort i kameran är onödigt såvida man inte är ute efter att optimera överföringshastigheten till datorn vid användandet av extern minneskortläsare.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Visom

Aktiv medlem
Det är inte korten som är långsammare utan snarare kombinationen kamera/kort. 5D Mk4 har ingen UHS-II plats utan är av typen UHS-I. Så att köra UHS-II kort i kameran är onödigt såvida man inte är ute efter att optimera överföringshastigheten till datorn vid användandet av extern minneskortläsare.

/Stefan
Om man nu ska in på detaljer så syftade jag på de Sandisk UHS-II kort som inte har stöd för SDR104 när de körs i UHS-I mode. Resultatet är att när dessa används i Canonkameror så är de kraftigt begränsade i hastighet. (Vet inte om det är samma med andra märken.) Poängen är att man inte ska stirra sig blind på vilka siffror som står på korten, det är en kamera/kort kombo man måste titta på både för att hitta maxprestanda men även för att hitta det mest prisvärda alternativet.

Dvs det finns gamla långsamma UHS-I kort som presterar bättre än nya snabba UHS-II kort när de sitter i kameran. Det är inte bara det att det är onödiga pengar, du får dessutom sämre prestanda med de dyrare korten (när de sitter i kameran). Är det prestanda när man läser in bilderna i datorn som är det viktiga så är UHS-II alltid bättre. Och de Sandisk kort som hade denna begränsning börjar bli lite äldre nu, nyare UHS-II Sandisk kort har support för SDR104
 
ANNONS