Annons

Försäljning av arkivbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Ida Frid

Aktiv medlem
Hej!

Jag sålde en arkivbild i helgen och är lite osäker kring regler runt detta.

Jag gick efter SFF:s guide:
Bilden ska hängas upp i storlek ca 70 x 100 på offentlig plats, vilket innebar 3 400 kr + moms.
Personen som skulle köpa den ville ha rätt till fri användning till bilden, så jag la på lite och tog 5 500 kr + moms.

Jag skrev i meddelandet till personen att han kan använda bilden på hemsidor, i reklam etc, men nu har han lagt upp den som pressbild på sin sida, vilket ju innebär att tredje part kan använda den fritt.

Är detta helt i sin ordning?
Det var liksom inte riktigt såhär jag menade. Jag vill helst ha betalt om pressen vill använda den när de gör reportage etc. om honom.

Det ringde nyss en person från en tidning som frågade om jag hade möjlighet att skicka bilden till honom, varpå jag fick reda på detta. (Bilden går ju att ladda ner, så det var lite underligt att jag ens fick frågan).

Tacksam för svar!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Utan att veta exakt vad ni skrev till varandra är det svårt att avgöra om detta är rätt, men på det du berättar låter det ju inte som om detta ingick i överenskommelsen.

En kompis gjorde något liknande: sålde arkivbild på författare till förlaget, som fick använda den på böcker och i reklam etc. Sedan vann författaren ett fint pris, varvid förlaget plötsligt lät TT skicka ut bilden till TTs kunder! Det blev dyrt för dem ...
 
ANNONS