Annons

Spela in ljud?

Produkter
(logga in för att koppla)

jemostrom

Aktiv medlem
Jag är fotar stillbild men vill börja leka med att skapa videos där jag blandar små videosnuttar & foton. Jag har lekt en del och det är ju ganska uppenbart att ljudet är viktigt, hittills har jag bara spelat in via den den mic som sitter på kameran (GX80, GM-5, iPhone och snart en D4s) men det blir inte bra ... vilket säkert alla vet. Min GX80 & GM-5 har ingen ljudingång så det går inte att bara stoppa in en extern mikrofon.

Sedan så gör jag intervjuer ibland, har inget med foto att göra och jag spelar inte in nån video utan det är bara vanliga "prat-intervjuer" som ibland transkriberas ... och för detta behöver jag en bra "inspelare" också.

Så jag funderar på att skaffa en "acceptabel inspelningspryl" med en mikrofon som gör att jag får ett någorlunda ljud ... har absolut inga krav på proffsnivå eller något sånt utan "tillräckligt bra" är helt OK för mig. Det jag tänker mig spela in, förutom intervjuerna, är nog mest bakgrundsljud/stämningsljud men risken finns väl att jag vill börja spela in ljud till videosnuttarna också.

Men jag har inte en susning vad jag ska kolla på, är det någon som har några tips?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Spontant skulle jag rekommendera Zoom H1n eller föregångaren Zoom H1.

Mikrofon och inspelare i ett och verkar allmänt vara en prisvärd ljudmackapär!
 
Jag kan verkligen rekommendera Zoom H1! Den använder jag flitigt själv till mina video- och fotoklipp. Mycket enkel att använda och riktigt bra ljudkvalitet.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Tack för svaren, så här spontant så ser Zoom H1n mest attraktiv ut för mig - vet inte om jag skulle kunna utnyttja den nya Zoomen eller R26an och R26 är nog några prisklasser för högt för mig skulle jag tro.
 

dumbo

Aktiv medlem
Du skulle även kunna kolla på Zoom H2n. Det har möjlighet att micka upp i alla riktningar och spela in till antingen 4-kanalig surround eller nermixat till stereo. Jag brukar iofs inte göra intervjuer men tänkte att det ev kunde vara användbart då.
 

sjunne

Aktiv medlem
Ljudinspelare

Hmm, rent spontant ställer jag mig/dig frågan om du har en smart-phone? I min Samsung Note 8 finns en Samsung-app som heter just "Ljudinspelare". För mig och mina modesta behov räcker den alldeles utmärkt men du har kanske högre krav på ljudkvalitet? Värt att testa?
Mvh, Claes S.
 

lonian

Aktiv medlem
Har själv lekt med tanken att springa runt med en ljudinspelare för att kunna mixa in i musik men aldrig gjort det till verklighet ännu. Nu finns det ju massvis av sampels fritt att tanka hem på nätet också, men det är ju inte lika skoj.
 

Ventures

Aktiv medlem
Zoom h2n

Du skulle även kunna kolla på Zoom H2n. Det har möjlighet att micka upp i alla riktningar och spela in till antingen 4-kanalig surround eller nermixat till stereo. Jag brukar iofs inte göra intervjuer men tänkte att det ev kunde vara användbart då.
Jag har en h2n som ger möjlighet till surround -inspelning. De finns ibland begagnade till bra pris.
Jag har bara gjort en sådan inspelning och det blev mycket häftigt resultat.
Jag ställde inspelaren utomhus en vårmorgon när fåglarna var igång som mest. När man spelar upp det hemma är det som att sitta mitt i alltihopa och höra hur de swishar förbi.
Men det är ju sällan man spelar in för surround i vanliga fall och det behövs en anläggning för att spela upp.

I senaste programuppdateringen kom det mjukvara för 360-gradersinspelningar för youtube-format.
Just h2n är kanske enda ljudinspelaren som hanterar det, trots att h2n kom innan 360-formatet.

Att montera en h2n på kameran är troligen opraktiskt. Jag tänkte skaffa en hållare för blixtskon och testa, men det behövs nog någon form av upphängning för att slippa kameraljud. En "dead cat" för
 

Ventures

Aktiv medlem
..att minska vindbruset.
En annan rolig funktion med h2n är möjligheten att spela in mid-side (ms) där man i efterhand kan ändra ljudbilden från bred stereo till smal mono med en medföljande mjukvara.
Trots bra ljudkvalitet och alla finesser är nog h2n bara ett komplement till en mera ordinär mikrofon. Den tycks vara i första hand för att spela in musik. Den fungerar också som usb-ljudkort men har inga xlr-ingångar som storasyster h4n.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Även om du har en kamera med separat ljudingång så kommer det ljudet att komprimeras sönder i jämförelse med en zoom.
Jag använder en H4n och när jag köpte den så läste jag lite tester.
H4 var helt OK
Sony bättre men dyrare
Tascam har jag för mig var i samma klass som H4 när man tittade på samma prisklass.

Rent generellt så får du bättre ljud desto närmre ljudkällan du kommer.
Vid intervjuer så är myggor extremt effektivt.
 
ANNONS