Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X-H1 är lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

howlingsun

Medlem
Jag tycker Fujifilms strategi är bra och smart.

Varje Fujifilm X serie kameramodell som kommit ut nu på senaste tiden har ju mer eller mindre samma innanmäte, speciellt har de alla samma sensor och processor, och förutom X100F så använder de alla dessutom samma objektiv. Bildkvaliteten är således densamma för alla.

Var och en av modellerna är sedan lite olika, en del är Rangefinder modell, andra är mer som en traditionel DSRL, de har olika storlekar och pris. Varje modell har också inneburit någon slags tekniskt framsteg som sedan ofta överförs till senare modeller, och om möjligt även uppdaterats via firmware ifall det är en mjukvarufunktion.

X-Pro2 - Optisk/EVF sökare
X-T2 - Extra prestanda med batterigrepp
X-100F - Fast objektiv
X-T20 - Touch screen
X-E3 - Bluetooth
X-A5 - Budget modell
X-H1 - IBIS

Här finns alltså goda möjligheter för oss kunder att välja den modell som passar bäst utan att behöva göra avkall på just bilkvalitet utan det är ergonomi och användningsområde etc som bör avgöra. Fuji kan även utvärdera vilka av dessa funktioner som kunderna uppskattar utan att riskera för mycket med att ändra på allt från modell till modell.

Dessa kameror är inte perfekta. Det är ju en APS-C sensor och batteritiden är inte fantastisk, bluetooth funktionen och deras app är usel. Video är, även med X-H1 inte ledande, kortare inspelningstid och inte 4K 60fps står sig lite kort mot konkurenterna. Autofokus är okej, men inte bäst för spegellöst, och klart efter en DSRL som tex Nikon D500 i krävande AF situantioner.
Vissa gillar nog inte Xtrans sensorn heller, även om jag upplever just det problemet mest beror på dåligt stöd från början i raw konverterare, men det är onekligen svårt att se någon fördel med det.

X-T3 blir kanske den första kameran i nästa generation där innanmätet uppdateras. Troligen ny sensor, processor och batteri. Den övriga teknikutvecklingen kommer att fortsätta på liknande sätt, X-T3 får ärva populära funktioner, kanske IBIS och Bluetooth tex, och kanske även får någon ny mindre funktion. GPS eller liknande.

Detta gissar jag på i alla fall, men den som lever få se.
 

samispringsteen

Aktiv medlem
Har precis gått över till Nikon och har alltid varit kär i Fuji även fast jag inte använder någon Fuji kamera idag. Men nu är frågan den. Jag gick till Nikon då de har bra utbud för mig som älskar att fotografera vilda djur. Ska man kanske sälja sin D500 + 200-500/5.6 VR och köra på en X-H1 + 100-400/4.5-5.6 WR? Vad tror ni?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har precis gått över till Nikon och har alltid varit kär i Fuji även fast jag inte använder någon Fuji kamera idag. Men nu är frågan den. Jag gick till Nikon då de har bra utbud för mig som älskar att fotografera vilda djur. Ska man kanske sälja sin D500 + 200-500/5.6 VR och köra på en X-H1 + 100-400/4.5-5.6 WR? Vad tror ni?
Nikon D500 stora styrka är autofokusen. Jag har hittills inte sett någon bättre autofokusen. Och bildkvaliteten är i stort sett samma.

Allt sälja prylarna och byta utrustning brukar bli dyrt pga den extra värdeminskningen. Har svårt att se att det skulle vara lönt.
 

martinot

Aktiv medlem
Har precis gått över till Nikon och har alltid varit kär i Fuji även fast jag inte använder någon Fuji kamera idag. Men nu är frågan den. Jag gick till Nikon då de har bra utbud för mig som älskar att fotografera vilda djur. Ska man kanske sälja sin D500 + 200-500/5.6 VR och köra på en X-H1 + 100-400/4.5-5.6 WR? Vad tror ni?
Jag skulle inte bytt bort en bra DSLR som D500 mot en spegellös om jag fotade motiv som kräver riktigt bra följande AF, som tex. vilda djur, till ett spegellöst system (idag).

Köp bägge system (om du har möjlighet till det) och använd respektive system till de olika saker de är bäst på. Se de som verktyg i en verktygslåda. Sällan ett enda verktyg är bäst på precis allt, och i alla situationer.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
På det stora hela en mycket välkommen modell! Äntligen ett kamerahus som man kan hålla i en längre period utan att få kramp. Jag har testat X-T1 och körde X-T2 ett tag och batterigrepp var ett absolut måste. Tror X-T2:an har lite av en identitetskris. Å ena sidan vill den appellera till den stora "nostalgi"-massan samtidigt som den lockar med egenskaper som även tilltalar yrkesverksamma fotografer. Personligen tycker jag ergonomin har varit avgörande för det sistnämnda segmentet. Även om ett batterigrepp gör STOR skillnad. Så...som sagt...kul att Fuji lyssnat med ett uppgraderat hus.

Riktigt synd på batteritiden dock! Sämre än X-T2 är väl inte så kul... Hoppas dom kommer med ett uppgraderat batteri.

Ang displayen så är även den välkommen... kan behövas en reminder om vilken bländare man är på om man av misstag petat till ringen på gluggen. Vilket ju händer på en del objektiv med mindre motstånd.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
På det stora hela en mycket välkommen modell! Äntligen ett kamerahus som man kan hålla i en längre period utan att få kramp. Jag har testat X-T1 och körde X-T2 ett tag och batterigrepp var ett absolut måste. Tror X-T2:an har lite av en identitetskris. Å ena sidan vill den appellera till den stora "nostalgi"-massan samtidigt som den lockar med egenskaper som även tilltalar yrkesverksamma fotografer. Personligen tycker jag ergonomin har varit avgörande för det sistnämnda segmentet. Även om ett batterigrepp gör STOR skillnad. Så...som sagt...kul att Fuji lyssnat med ett uppgraderat hus.
Visst blir det lite intern konkurrens, men det förlorar inte Fujifilm på. Jag kan tänka mig att X-T2 ändå lockar många som vill ha en kompakt spegelfri, men ändå med dubbla minneskort, tåligt yttre och andra fördelar som X-T2 ger.

Riktigt synd på batteritiden dock! Sämre än X-T2 är väl inte så kul... Hoppas dom kommer med ett uppgraderat batteri.
Svårt att komma undvika när man lägger till bildstabilisering utan att byta till ett biffigare batteri.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Har precis gått över till Nikon och har alltid varit kär i Fuji även fast jag inte använder någon Fuji kamera idag. Men nu är frågan den. Jag gick till Nikon då de har bra utbud för mig som älskar att fotografera vilda djur. Ska man kanske sälja sin D500 + 200-500/5.6 VR och köra på en X-H1 + 100-400/4.5-5.6 WR? Vad tror ni?
Behåll D500! Det är en mycket bättre fågelkamera, visserligen ger Fuji liiite bättre färgåtergivning men D500 ger mer "djup" i bilden + att batteriet räcker 3-4 gånger längre vilket inte är oviktigt......................Gräset är inte alltid grönare på den nya sidan :). Hade du fotat gatufoto hade jag förstått ett systembyte.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag tycker Fujifilms strategi är bra och smart.

Varje Fujifilm X serie kameramodell som kommit ut nu på senaste tiden har ju mer eller mindre samma innanmäte, speciellt har de alla samma sensor och processor, och förutom X100F så använder de alla dessutom samma objektiv. Bildkvaliteten är således densamma för alla.

Var och en av modellerna är sedan lite olika, en del är Rangefinder modell, andra är mer som en traditionel DSRL, de har olika storlekar och pris. Varje modell har också inneburit någon slags tekniskt framsteg som sedan ofta överförs till senare modeller, och om möjligt även uppdaterats via firmware ifall det är en mjukvarufunktion.

X-Pro2 - Optisk/EVF sökare
X-T2 - Extra prestanda med batterigrepp
X-100F - Fast objektiv
X-T20 - Touch screen
X-E3 - Bluetooth
X-A5 - Budget modell
X-H1 - IBIS

Här finns alltså goda möjligheter för oss kunder att välja den modell som passar bäst utan att behöva göra avkall på just bilkvalitet utan det är ergonomi och användningsområde etc som bör avgöra. Fuji kan även utvärdera vilka av dessa funktioner som kunderna uppskattar utan att riskera för mycket med att ändra på allt från modell till modell.

Dessa kameror är inte perfekta. Det är ju en APS-C sensor och batteritiden är inte fantastisk, bluetooth funktionen och deras app är usel. Video är, även med X-H1 inte ledande, kortare inspelningstid och inte 4K 60fps står sig lite kort mot konkurenterna. Autofokus är okej, men inte bäst för spegellöst, och klart efter en DSRL som tex Nikon D500 i krävande AF situantioner.
Vissa gillar nog inte Xtrans sensorn heller, även om jag upplever just det problemet mest beror på dåligt stöd från början i raw konverterare, men det är onekligen svårt att se någon fördel med det.

X-T3 blir kanske den första kameran i nästa generation där innanmätet uppdateras. Troligen ny sensor, processor och batteri. Den övriga teknikutvecklingen kommer att fortsätta på liknande sätt, X-T3 får ärva populära funktioner, kanske IBIS och Bluetooth tex, och kanske även får någon ny mindre funktion. GPS eller liknande.

Detta gissar jag på i alla fall, men den som lever få se.
Just RAW-filerna är nåt som får mig att emellanåt starkt fundera på att byta från Fuji.. Eller ja, det finns ett par anledningar till, men det är den största anledningen. Några andra anledningar är t.ex för litet grepp, AF-C systemet och så skulle jag gärna ha lägre bas-ISO. Bättre batterikapacitet hade ju såklart inte skadat heller.

AF-C på X-T2 är ju egentligen väldigt bra, problemet är ju bara att man måste hålla på att ställa in den för olika situationer, nåt som är väldigt osmidigt på ett annars så intuitivt kamerasystem. Sen är ju också bak-knapparna väldigt osköna för back button focus(ser ut att vara nya och lite skönare knappar på X-H1 dock). Saknar verkligen back button focus från Nikon :(

Tycker verkligen det är synd att Fuji har dessa negativa sidor, för jag älskar dem verkligen annars.
Den oerhört intuitiva "retro"-designen, de fantastiska objektiven och film simulationsen är ju de saker som gör Fuji så fantastiska.

Jag väntar med spänning på Nikons kommande spegellösa, kanske blir att jag går tillbaks till Nikon om deras spegellösa fullformatare blir nåt att ha samt lite beroende på vilka objektiv som kommer till nya fattningen(om det nu blir en ny).
 

samispringsteen

Aktiv medlem
Behåll D500! Det är en mycket bättre fågelkamera, visserligen ger Fuji liiite bättre färgåtergivning men D500 ger mer "djup" i bilden + att batteriet räcker 3-4 gånger längre vilket inte är oviktigt......................Gräset är inte alltid grönare på den nya sidan :). Hade du fotat gatufoto hade jag förstått ett systembyte.
Ja det må hända men jag fotograferar mer vilda djur än fågel och de flesta är stillastående. Fågel blir ibland men jag har oftast mer fokus på däggdjur än fågel. När det kommer till fågel så är det större fåglar som örn och uggla som jag fotograferar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja det må hända men jag fotograferar mer vilda djur än fågel och de flesta är stillastående. Fågel blir ibland men jag har oftast mer fokus på däggdjur än fågel. När det kommer till fågel så är det större fåglar som örn och uggla som jag fotograferar.
Men det är nog ändå ingen bra ekonomisk affär.
 

smislo

Aktiv medlem
Ja det må hända men jag fotograferar mer vilda djur än fågel och de flesta är stillastående. Fågel blir ibland men jag har oftast mer fokus på däggdjur än fågel. När det kommer till fågel så är det större fåglar som örn och uggla som jag fotograferar.

Du klarar inte att fota med FUJI i skymningen...

Autofocus Phase Detection EV Sensitivity:
X-H1 -1 EV, usable up to f/11
X-T2 0.5 EV, usable up to f/8

The Nikon D500 gets -4 EV sensitivity in the center focus point and the rest of the 152 focus points are rated at -3 EV!
 

martinot

Aktiv medlem
Du klarar inte att fota med FUJI i skymningen...

Autofocus Phase Detection EV Sensitivity:
X-H1 -1 EV, usable up to f/11
X-T2 0.5 EV, usable up to f/8

The Nikon D500 gets -4 EV sensitivity in the center focus point and the rest of the 152 focus points are rated at -3 EV!
För fokusering i mörker så har ju (bra) DSLR:er än så länge oftast en klar fördel framför spegellösa (inte bara gällande följande AF). Kommer säkert bli sakta bättre även på den punkten för spegellösa (och så småningom gå om/ikapp till slut), men om jag var frågeställaren i tråden så skulle jag helt klart behålla min D500 ett hyfsat tag till.
 

smislo

Aktiv medlem

Bengf

Aktiv medlem

Om man nu har haft DSLR-ägares kameror i tankarna bakom X-H1, så blir det konstigt att inte Fuji också passat på att förse X-H1 med ett större batteri, Sony bytte batteri till dom senaste modellerna, men ett antal har önskat ett ännu större batteri, svårt att göra alla tillfreds så klart, Fuji hade defenetivt chansen genom X-H1 kan man tycka, valfrihet mellan olika storlekar är så bra tänkt.

Sedan kanske X-T20 också kunnat få ett lite större grepp, alla fingrar behöver inte alltid få plats med den mindre kameran, men några millimeter större kan göra skillnad för hålla säkerheten.

Fuji gick tidigt ut med att dom nya modellerna står sig mycket väl mot småbilds kamerorna vad gäller bildkvalitet, vilket också bekräftas av flera ägare vilket debatteras flitigt i APS-C/FF-trådar, Men hur dom kunde missa ett större batteri till den fina kameran förstår jag inte bara, kolla D500 och dess fantastiska Rawbuffert, Hur pass står sig X-H1 på den fronten.
 
Senast ändrad:

smislo

Aktiv medlem
Om man nu har haft DSLR-ägares kameror i tankarna bakom X-H1, så blir det konstigt att inte Fuji också passat på att förse X-H1 med ett större batteri, Sony bytte batteri till dom senaste modellerna, men ett antal har önskat ett ännu större batteri, svårt att göra alla tillfreds så klart, Fuji hade defenetivt chansen genom X-H1 kan man tycka, valfrihet mellan olika storlekar är så bra tänkt.

Sedan kanske X-T20 också kunnat få ett lite större grepp, alla fingrar behöver inte alltid få plats med den mindre kameran, men några millimeter större kan göra skillnad för hålla säkerheten.

Fuji gick tidigt ut med att dom nya modellerna står sig mycket väl mot småbilds kamerorna vad gäller bildkvalitet, vilket också bekräftas av flera ägare vilket debatteras flitigt i APS-C/FF-trådar, Men hur dom kunde missa ett större batteri till den fina kameran förstår jag inte bara, kolla D500 och dess fantastiska Rawbuffert, Hur pass står sig X-H1 på den fronten.
Idag använder jag X-T20 och kan bara hålla med om FUJIFILM hade gjort greppet bara lite större skulle den lilla kamera blivit perfekt.

Jag har lämnat FF och DSLR eftersom jag ville något mindre och lättare kamera. Själv ser jag ingen poäng att de vill göra kamera som liknar DSLR. FUJIFILMs 16-55/2.8 ser väldig klumpig på min X-T20 och med X-H1 blir det som NIKON D200/ 17-55/2.8 hade en gång i tiden.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Idag använder jag X-T20 och kan bara hålla med om FUJIFILM hade gjort greppet bara lite större skulle den lilla kamera blivit perfekt.

Jag har lämnat FF och DSLR eftersom jag ville något mindre och lättare kamera. Själv ser jag ingen poäng att de vill göra kamera som liknar DSLR. FUJIFILMs 16-55/2.8 ser väldig klumpig på min X-T20 och med X-H1 blir det som NIKON D200/ 17-55/2.8 hade en gång i tiden.
Vad jag läst var syftet med X-H1 att ge Fuji ett bra hus som passar till deras mk-objektiv för video. Om man tittar på vanliga 16-55/2.8 och sedan kikar på MK 18-55/T2.9 så är det senare väldigt mycket större och tyngre. Det senare är i vikt och storlek mer likt mitt 50-140/2.8 OIS. Priset för dessa cinema-lenses är också väldigt mycket högre än stillbildsobjektiven. Vi talar om 4-5 gånger mer. Vilket fortfarande gör dem väldigt billiga för professionella video fotografer.

Därför är det ganska logiskt att göra huset större med större grepp. Ett annat skäl är att det är svårt att kyla sensorn tillräckligt i ett litet hus. Egentligen bör man ha batterigrepp på både X-T2 och X-H1 om man jobbar seriöst med video. Ser man vad de grabbarna hänger på i övrigt så är det säkert inget problem.
Sedan har vi detta med IBIS. Tydligen med dagens teknik behöver Fuji göra kameran större för att få plats för det hela.

Därför är det inte alls säkert att detta kommer i X-T3 som släpps under hösten. Inte ens troligt.
Visst skulle det vara trevligt att få bildstabilisering på mitt 16-55 och mina fasta objektiv. Fast å andra sidan är OIS i de senaste objektiven så bra att jag inte känner något akut behov.
Bäst är 100-400/4,5-5.6 där jag ofta kan klara 1/30 på 400 mm med perfekt skärpa. Det motsvarar alltså 600 mm.

När det gäller batterier så har jag heller inga problem. Tvärtom faktiskt. Jag har vid tillfällen fått ur cirka 450 bilder och fortfarande haft kräm kvar. Sedan lär man sig efter en tid att alltid slå av kameran när man tagit sina bilder.
Det blir också en vana att stoppa något eller några extra batterier i fickan eller väskan. De är mindre än en tändsticksask och väger ungefär lika mycket. Man köper också bra piratbatterier för under 100 SEK/styck.
Om jag skall fota bröllop dop eller annat och kommer ta mycket bilder under lång tid sätter jag ofta på batterigreppet. Då har jag 3 batterier som för det mesta innebär att jag aldrig kör slut på kräm.
Tyckte jag hade mycket mer problem när jag fotade med Canon i kyla. Då var jag också tvungen att ha med mig flera batterier när de dog i kylan. Medan man värmde upp ett batteri nära kroppen fick jag ha 2 i reserv.
Dessa väger betydligt mer och är minst dubbelt så stora. Dessutom väldigt mycket dyrare.

Nu låter jag igen som jag tycker att alla bör köpa Fuji. Det är faktiskt inte min mening. Det beror nog mest på att jag själv trivs så bra med mina Fuji-kameror. För mig blev det ett lyft att lämna Canon spåret.
Så se till ni hittar det system som passar er bäst. Det spelar inte så stor roll vilken logga den har så länge ni känner den är rätt för er. En systemkamera är ju ett helt ekosystem med blixtar, objektiv, triggers och en hel del annat.

En sak jag aldrig blivit nöjd med hos Fuji är tumfokus. Jag körde konstant med detta på Canon och det sitter i min ryggmärg. Jag gillar verkligen när fokus är bortkopplat från avtrycket.
På Fuji är knappen för liten och sitter ofta fel. Dessutom är det inte samma funktion på X-PRO2 som på X-T2. Varför Fuji?
Att sedan försöka använda tumfokus med vantar på är bara att glömma. Det går aldrig att hitta den där lilla knappen.
Fast nu har jag hittat en lösning. Sugru. Finns att köpa på nätet. En smart lösning för många grejer.
Så jag gjorde en väldigt liten kula av denna modellera och lät den stelna på den lilla knappen. Fungerar perfekt så här långt under 2 veckor. Äntligen ett fungerande tumfokus även med handskar.
Så kära Fuji se nu bara till att samma sak är möjlig med X-PRO2.
Det som ser ut som ett gammalt tuggummi är alltså Sugru.
 

Bilagor

ANNONS