Annons

Långsam Sony NEX-6?

Produkter
(logga in för att koppla)

AHogberg

Ny medlem
Hejsan,
jag har en Sony Nex-6 som jag upplever som långsam vid uppstart och vid fotografering av rörliga objekt (djur, sport, etcetera).

Som jämförelse har jag en Canon G9x som lätt hänger med att fokusera på skenande hundar och snabba skidåkare. Det är slarvigt uttryckt bara att slita upp den och trycka av en bildserie och jag kan vara säker på att bilderna blir skarpa om det är goda ljusförhållanden. Sonyn är inte i närheten av det, vare sig i uppstartstid eller möjlighet att fånga snabba förlopp.

Kameran köptes begagnad med kit-objektivet 16-50 mm och jag börjar misstänka att objektivet inte är helt friskt.
Objektivet kan fokusera bra men det går som sagt långsamt.
Kameran upplevs också seg vid uppstart och det är hart när omöjligt att få till någon skärpa vid snabba förlopp.

Vad är era erfarenheter av NEX-6:an?
Är det en långsam kamera?
Hur sannolikt är det att objektivet är det som spökar?

/ Anders
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hejsan,
jag har en Sony Nex-6 som jag upplever som långsam vid uppstart och vid fotografering av rörliga objekt (djur, sport, etcetera).

Som jämförelse har jag en Canon G9x som lätt hänger med att fokusera på skenande hundar och snabba skidåkare. Det är slarvigt uttryckt bara att slita upp den och trycka av en bildserie och jag kan vara säker på att bilderna blir skarpa om det är goda ljusförhållanden. Sonyn är inte i närheten av det, vare sig i uppstartstid eller möjlighet att fånga snabba förlopp.

Kameran köptes begagnad med kit-objektivet 16-50 mm och jag börjar misstänka att objektivet inte är helt friskt.
Objektivet kan fokusera bra men det går som sagt långsamt.
Kameran upplevs också seg vid uppstart och det är hart när omöjligt att få till någon skärpa vid snabba förlopp.

Vad är era erfarenheter av NEX-6:an?
Är det en långsam kamera?
Hur sannolikt är det att objektivet är det som spökar?

/ Anders
Jodå det är så 16-50mm motorzoomen funkar. Men du bör kolla att din kamera har senaste firmware och möjligen finns det ny till objektivet också. Efter att jag uppdaterade mina hus så funkade detta objektiv lite bättre men det är inte snabbt ens med den nya FW-versionen.

Objektiven påverkar helt klart hur snabb din kamera är till skott. Snabbast är den nog med manuella objektiv och stendumma adapters. Det lustiga med detta kitobjektiv är att det tar sin lilla tid att stänga ner också. Motorzoom är bra ibland men sämre uppstart och nedstängningstid är priset för att kunna motorzooma exv. vid filmning.
 

AHogberg

Ny medlem
Tack för snabbt svar och upplysning Sten-Åke, det besannade mina farhågor.
Adapter och manuella objektiv är ju en väg men har du någon erfarenhet av hur NEX-6:an funkar med annan optik utan motorzoom, exempelvis ett fast 30 mm eller liknande? Vill gärna ha AF.

Vänliga hälsningar
Anders
 

Bengf

Aktiv medlem
Nex 6 kom i och för sig med lite förbättrad autofokus, men mins bara lite tester med singel-AF och dagsljus. vid den är tiden fans det nog ingen spegelfri kamera som var speciellt snabba av sig, och alla modeller hade det svårt med följande AF. Efterträdaren A6000 var betydligt bättre, så lite synd att du inte fick tag på en sådan. det är dom gamla knepen att låsa fokus på något närliggande och trycka av när motivet kommer och ha en mindre bländaröppning, f/5,6-f/8,0 för större skärpedjup ( man får ett djupare skärpe område )- Kit-objektivet är som sägs inte det snabbaste av sig, men här vet andra bättre än vad jag vet, Nex 6 är gammal av sig så jag vet inte vad som lönar sig med den, vanliga bilder klarar den mycket bra, Sony över axeln tråden visar på fina bilder tagna med Nex 6.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar och upplysning Sten-Åke, det besannade mina farhågor.
Adapter och manuella objektiv är ju en väg men har du någon erfarenhet av hur NEX-6:an funkar med annan optik utan motorzoom, exempelvis ett fast 30 mm eller liknande? Vill gärna ha AF.

Vänliga hälsningar
Anders
Nej jag hade en NEX 7 och den funkade väl ungefär likadant. Den hade ju också kontrast AF bara precis som många andra tidigare hus haft från många spegllösa tillverkare innan vi fick sensorer med fokuspunkter på.
 

CT-54

Aktiv medlem
Fast Hybrid AF!

Vill bara nämna att Sony anger på originalförpackningen att NEX-6 har "Fast Hybrid AF". Kollade upp på DP-Review och de anger att den har 99 st fasdetekterande punkter:

https://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-nex-6

Jag har alltså själv kameran och tycker inte den är så långsam, men eftersom jag också har en A77II som funkar bättre för "action" av olika slag blir det inte sådant med Nexen. Har inte heller kvar kitoptiken (men minns att det tog tid att starta upp kameran med den), utan fotar mest med fasta objektiv - med eller utan autofokus. Tycker då att Sigma 19 och 30 mm (f2,8) funkar bra för mina motiv. Eventuellt kan det ju också gå bättre med den "gamla" kitzoomen (18-55 mm, som jag som jag ersatte den nya med men nästan aldrig använder...) eller något av Sonys egna fasta objektiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vill bara nämna att Sony anger på originalförpackningen att NEX-6 har "Fast Hybrid AF". Kollade upp på DP-Review och de anger att den har 99 st fasdetekterande punkter:

https://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-nex-6

Jag har alltså själv kameran och tycker inte den är så långsam, men eftersom jag också har en A77II som funkar bättre för "action" av olika slag blir det inte sådant med Nexen. Har inte heller kvar kitoptiken (men minns att det tog tid att starta upp kameran med den), utan fotar mest med fasta objektiv - med eller utan autofokus. Tycker då att Sigma 19 och 30 mm (f2,8) funkar bra för mina motiv. Eventuellt kan det ju också gå bättre med den "gamla" kitzoomen (18-55 mm, som jag som jag ersatte den nya med men nästan aldrig använder...) eller något av Sonys egna fasta objektiv.
OK bra då har du ett bättre läge. Längesedan NEX 6 så jag hade nog inte riktigt koll där :). Bra att andra har det!
 

AHogberg

Ny medlem
Tack för mer input.
Låter som det kan vara värt att ge kameran en chans med ett fast objektiv.
Med ett 19 mm kan det bli ett smidigt paket.

Anders
 

CT-54

Aktiv medlem
Sigma 30mm F2.8 DN A är faktiskt ännu något kompaktare och lättare än Sigma 19mm F2.8 DN A, men skillnaden är knappt märkbar. Vill man ha det allra mest kompakta har ju också Sony en egen 20mm F2.8 "pannkaka":

http://www.dyxum.com/lenses/Sony-20mm-F2.8_lens712.html

Några recensenter skriver att den fokuserar snabbare. Den tycks också vara relativt skarp för att vara så kompakt, om än inte riktigt så skarp som Sigma 19mm. Och den kostar lite mer...
 
ANNONS