Annons

APS-C vs Fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo tack jag har också kört mycket på 2-hjul. Det mesta var snabbare än det jag kör idag. Min K-1200 BMW var god för 300 km/timme. Ännu mindre användbart än vad min bil klarar av.
Så jämförelsen haltar inte så mycket. De flesta bilar och mc är snabbare än vad som användbart.
De flesta kameror har nu börjat nu samma mognadsgrad.
Kameror har också börjat nå den nivå där man inte kan se skillnad när det gäller normalt bruk av vad vi använder.
Man skall inte stressa små skillnader av prestanda mellan kameror för de flesta bra kameror idag presterar mer än vad användaren klarar av att utnyttja.
Det handlar mer om att utnyttja tillbehör och hur man tar bilden sam givetvis om komposition och ljus.
Det bästa med galet hög fart är att risken minskar att man ska smälla i en korsning eftersom tiden man är i själva korsningen minskar till ett minimum i 300 km/tim :)

Kraschar man ändå så behöver de inte ens skaffa fram en liksäck för då kan man hälla liket på flaska istället om man vill och då slipper man kostnaderna för kremering också och sedan kan man helt praktiskt hälla ut liket direkt i vattnet på närmaste fjärd utan att ens blanda in Länsstyrelsen. Blir liksom enklare för släkten att ta reda på. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Om någon ligger för nära bakom så är det bästa att sänka farten så att smällen blir lindrigare om fartdåren kör in i en.

Ja, jag vet inte riktigt hur det förhåller sig till sensorstorlekar, men man kanske borde byta till en mindre sensorstorlek om man blir stressad av småbildsfanatiker? :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Vad händer om man måste komma över 3200 ASA? Dessutom blir det mer ljus med FF, 1 step kan vara väldigt mycket skillnaden...
Jag har deltagit i 12 år i dessa trådar, så det har funnits en sådan enorm mängd av tester som talat om det du nu beskriver, att kunna använda snabba tider genom högre iso för att fånga motiv, någonting hände när D7200 kom, en jäkla fin sensor som hängde med flera FF alla fall en skaplig bit på iso-stegen, tidigare D7100 var också bra, och nu då Fuji som redan med gamla 16mp var mycket bra, A6300/A6500 också bra med hög detaljförmåga. Nya D500 är väldigt bra. så någonting har hänt uppenbarligen.

Mer förvånade är nog att tyngd och rejäla grepp för att balansera dom stora ljusstarka objektiven kommit vid sidan av numera.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har lagt in en ny länk på bilder tagna med D7200 vs D750. Inga större överraskningar. Eftersom bilderna är tagna från samma avstånd så blir det en fördel för D7200 eftersom D750 måste förstoras mer. Tror mina första slutsatser håller än, med samma bildvinkel så är D750 en aning bättre från samma avstånd så är D7200 en aning bättre. Sedan kan högre ISO också spela roll. I min normala användning så har jag oftast tagit D750 i sämre ljus och D7200 i mer solsken


https://www.fotosidan.se/blogs/peterdahlen/for-bade-nordar-och-vanligt-folk.htm
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Vad ser man?

Hittade en bra jämförelse som stämmer utmärkt med min egen erfarenhet när jag utvärderade Canon 5Ds r mot Fuji X-PRO2 och X-T2.
Denna kille har tydligen samma begränsning som jag har. Han kan max printa med sin fotoskrivare i A2.
Det är här man måste tänka till. Vad skall jag använda mina bilder?
Skall jag kunna printa bilder i 2x3 meter eller kommer jag aldrig printa större än A2. Vilket.
med en snygg passpartout och ram kräver en hel del väggyta. Det är större än vad de flesta önskar enligt min erfarenhet. De har oftast fler bilder men mindre. Vad vi publicerar på sociala medier eller även på fotosidan kommer aldrig visa på den verkliga skillnaden. De håller alla för låg upplösning.

För att komma tillbaka till utgångspunkten. Om vi väljer några av de kameror som har bäst teknik och objektiv för AFS-C mot de av kamerorna inom FF med motsvarande egenskaper Så är det kanske inte stor skillnad . Så länge vill inet printar större än A2.

Åtminstone tyckte jag själv att den här fotografens slutsats fångade det ganska bra. Den praktiska nyttan skiljer i bildkvalité skiljer väldigt lite, Kanske betyder minskad vikt och volym mer,
https://www.youtube.com/watch?v=5-k_N4w1rg8
Vad man ser man?
https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator
Kolla på VISUAL ACUITY!

A2 ger en diagonal på 29 tum
För att se alla pixler krävs ett max. avstånd på
0.70 m för 6 MP
0.35 m för 24 MP

Maximal monitor för 4K verkar nu vara 49 tum
Max avstånd blir då ca 1 m
Då är vi alltså långt från dagens kameror som nog borde ha en 100 tums skärm....
 
ANNONS