Annons

Kopiera bilder till extern hårddisk utan dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

jag&bilden

Aktiv medlem
Man glömmer mycket när man inte använder sakerna.

När jag valde Wudoumi så var det flera saker som avgjorde valet.
Den kör ett embedded linux och fungerar som router. Den har webbserver, brandvägg, dmz, regler. Den delar ut FTP och SMB. Den klarar 3G-modem och kan ansluta mot wifinät och dela ut dem vidare.
Den klarar alla minneskort utom Fast och XQD. Den kan hantera CF, SD och HDD samtidigt. Dock behöver sannolikt den externa disken förses med egen ström för att orka starta, Dock klarar den bara FAT32 och NTFS. Inte exFAT och inga mera mac- eller linuxbaserade format.
Modell K10 har ethernet men bara en USB medan X5 saknar ethernet men har istället 3 USB.
Den hanterar dessutom FTP-överföring från kameror med wifi och FTP-klient alternativt Toshibas FlashAir.

När det begav sig var det många andra trådlösa kortläsare/diskar som kunde vissa saker bättre men andra sämre eller saknade något jag ansåg vitalt.

Med Wudoumi fick jag en liten mobil NAS i det närmaste.

När jag ansluter ett CF-kort och en disk så delas båda enheterna ut över FTP, SMB och http.
Med valfritt program som stöder SMB t.ex. kan man på så sätt kopiera data från och till valfria källor som man behagar. Dock verkar datat gå via telefonen i mitt fall och sedan till den andra källan så överföringen till destinationen handlar om blyga 2MB/s. Dock går det snabbare att bara flytta i en riktning. Dvs kort till telefon. Eller omvänt.

Jag jämförde då bland annat dessa mot varandra

AirStash
Apotop DW21
Apotop DW17
Aukey WD-N2 TripLink
Kingston mobilelite G2
WDM-K10
WDM-X5 (WIFI_COMBO)
EasyAcc Wireless Storage Repeater
Verbatim 98243 MediaShare Wireless
My Passport Wireless
Sandisk Wireless media drive

Vissa av dessa var markant vassare på överföringar, lagring etc. Men då jag hade CF-kort så begränsades jag en del.
Inte heller klarade de av att agera wifi-repeter så som jag ville använda dem.

Idag ser helt klart Kingston MobileLite G3 intressant ut.
Speciellt om det går att ansluta en kortläsare till dess USB och på så sätt överföra bilder från CF-kort. Och sedan när allt är överfört så kanske man kan ansluta disk nr2 och backa upp allt till den så har man sina bilder under resan på flera diskar.
Den verkar också kunna dela ut SMB. Ibland har vissa av dessa enheter fler delningssätt än vad tillverkarna skriver. Så man måste lusläsa allt och söka en hel del - om man nu inte rakt av köper en och testar själv.

Kör man bara SD-kort är ju den gamla My Passport wireless trevlig för den kan importera bilder direkt från SD till disken men en knapptryckning. Sådant är smidigt.
Den nya passporten är ännu trevligare funktionsmässigt men inte kostnadsbilden på samma sätt.

Det kostar på något sätt hur man än gör.
Tid, pengar eller tålamod.

Måste nog kolla lite mera på Kingstons G3.
Den verkar spännande.
 
Senast ändrad:

jag&bilden

Aktiv medlem
Missade att Kingstons MobileLite G3 fortfarande inte har en intern disk utan endast 64GB minne i PRO-modellen.
Så då skulle nog den mindre utan minne funka bra för den som vill dumpa SD-kort till en extern disk.

För mig som lever i både SD och CF-världen blir det tuffare med G3:an. Bara PRO skulle funka och då genom att först dumpa allt till den interna lagningen och sedan ansluta extern disk och flytta ut allt igen. :/
 

AronG

Aktiv medlem
Jag har beställt en Mobilite G3. Tänkte dirigera bilderna till SD-kortet på storkameran, så det borde funka hyfsat smidigt. Hoppas jag...
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har beställt en Mobilite G3. Tänkte dirigera bilderna till SD-kortet på storkameran, så det borde funka hyfsat smidigt. Hoppas jag...
Roligt.

Återkom gärna med hur det funkar för dig, hastigheter etc.
Du får gärna göra en portscan mot dess IP när den ligger på wifi eller ethernet också så man se vilka tjänster den kör.
 

nabbor

Aktiv medlem
Måste bara fråga. Om den primära uppgiften är att lagra bilderna. Varför ladda över dem till HD istället för att köpa fler minneskort?
 

nabbor

Aktiv medlem
Den primära uppgiften är att ta backup av ditt minneskort.
Okej då förstår jag logiken. Man vill säkra upp och ha bilderna på två ställen. Annars känns ju minneskort som ett ganska säkert sätt att lagra på tills en hunnit hem. Har själv funderat på en liknande lösning men är inne på att kopiera till yttrligare ett minneskort ist för HD.
 

AronG

Aktiv medlem
Uppdatering:

Jag vill kunna filma i 4K. Snabba och stora minneskort är dyra. Externa hårddiskar är billiga eftersom jag redan hade dem. Därav den efterfrågade lösningen.

Jag köpte en Kingstonapparat men skickade tillbaks den eftersom den inte ville kännas vid någon av mina hårddiskar. Trots att det utlovades. Jag testade tre olika och alla tänkbara formateringar. Men inget funkade. USB stickor var det däremot inga problem att läsa av.

Nya planen är att hoppas att jag får bra WI-FI då och då så att jag kan tanka hem till min NAS. Smidigt om det funkar, men mer osäkert än extern HD.
 
ANNONS