Annons

FX vs. DX

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
Både Cyberphoto och Scandinavian photo har två veckors öppet köp på beggat så på den tiden hinner du lugnt ta lite bilder och jämföra det som krävs, om man vet vad man letar efter vill säga
Det var exakt så jag 'lånade' min Nikon Df - och smartare försäljningsknep finns inte! Jag var såld på den redan efter en timmes provfotograferande med mina egna objektiv här hemma 600+ kilometer från säljande butiken...
 

sjjo

Ny medlem
D7100

D7100 är en bra kamera men vill du behålla den så satsa på objektiv för fullformat för då blir inte den ekonomiska smällen så stor den dag du tar klivet upp till FX.

Har själv fotat mycket med D7100 och 70-200 2.8 vilket är ett superobjektiv som fungerar perfekt med D7100 som tex en D810.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
AI-objektiv

D7100 har AI-koppling så det är inga problem att använda sådana på den med exponeringsmätning, men man får förstås som vanligt ett snävare utsnitt än med FX. Det gäller D7000 till och med D7200. På D7500 har Nikon tagit bort AI-kopplingen igen, sannolikt för att de tycker att man i så fall ska köpa en D500.

Om man tänker fotogafera fåglar är D700 onekligen inte optimal, eftersom det som kännetecknar ett teleobjektiv i sådana sammanhang oftast är att det är för kort. :)
Jag har tittat i manualerna för D700, D750, D610 och D850 och det är ingen skillnad på "non CPU AI-lenses" man kan använda A och M på alla. Samma gäller D7100 men en del äldre DX kan bara köras med M tex D50 och D80.

Till trådskaparen- har du några objektiv till FF?
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Min korta kommentar till Fx och Dx är väl att OM MAN HAR RÅD så är det roligt att ha en av varje.

Då kan man se hur objektiven beter sig när man byter (det blir t ex lättare att känna hur man kommer närmare djur och natur).

Och en fast 50 mm blir mer som ett porträttobjektiv på DX.

Eller tänker jag fel?

Frippe

ps
Det säger sig själv att det är bra med backup så fort som man fotar på uppdrag och måste kunna leverera...

Och är det pressbilder går det ju fortare att skicka mindre tunga DX-bilder.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
D500 är nog inte så ovanlig bland de som fotograferar sport eller fågel (eller andra vilda djur). Fujis X-kameror har också blivit tämligen populära bland yrkesfotografer, och de har ju sensor i DX-format. Det beror helt enkelt på vad yrkesfotografen har för behov :)
Jag tänker mer pressfotograf kanske. Akut läge , dåligt ljus och att det skall gå fort.
Ljuskänsligheten och bruset blir ju en aning bättre med FX.

Jag har pratat lite om det här med en kompis som fotat yrkesmässigt i många år.
Hans slutsats är : Fx alla dagar i veckan....
Fågelfoto med DX kan jag förstå om man inte vill köra FX med glas som kostar som en halv villa i Täby.
 

JonasM.

Aktiv medlem
Jag bytte från fx till dx, tvärt om alltså d700 till d500 för och nackdelar tar ut varandra med fx och dx men jag gillar d500 färger och autofokus och joystick, den har stor sökare med jag fotar i studio nästan alltid.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Jag har tittat i manualerna för D700, D750, D610 och D850 och det är ingen skillnad på "non CPU AI-lenses" man kan använda A och M på alla. Samma gäller D7100 men en del äldre DX kan bara köras med M tex D50 och D80.

Till trådskaparen- har du några objektiv till FF?
Mer eller mindre alla mina objektiv fungerar till FX och DX, den enda undantaget skulle vara min 18-55mm som jag fick med min tidigare D5100.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Min korta kommentar till Fx och Dx är väl att OM MAN HAR RÅD så är det roligt att ha en av varje.

Då kan man se hur objektiven beter sig när man byter (det blir t ex lättare att känna hur man kommer närmare djur och natur).

Och en fast 50 mm blir mer som ett porträttobjektiv på DX.

Eller tänker jag fel?

Frippe

ps
Det säger sig själv att det är bra med backup så fort som man fotar på uppdrag och måste kunna leverera...

Och är det pressbilder går det ju fortare att skicka mindre tunga DX-bilder.
Förstår dig helt!
I värsta fall skulle jag ändå ha kvar min D5100 som backup.
Ja 50mm på DX är mer porträtt om man frågar mig också, klart funkar det på FX utan problem också men inte riktigt samma känsla.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Jag bytte från fx till dx, tvärt om alltså d700 till d500 för och nackdelar tar ut varandra med fx och dx men jag gillar d500 färger och autofokus och joystick, den har stor sökare med jag fotar i studio nästan alltid.
Jajo, sen skiljer det sig ganska mycket i åren mellan de modellerna också.
SKulle nästan vara mer rättvist att jämföra D300 vs. D700, eller D750 vs D500.
För mig är det två helt olika generationer.

Men det var inte din poäng oavsett, finns klart fördelar och nackedelar hos båda.
 
ANNONS