Annons

Letar skärm, Benq 27" eller liknande.

Produkter
(logga in för att koppla)

Cope1

Aktiv medlem
Nu har jag inte programmet tillgängligt, men tror väl att det är 16 bitars LUT eller Matris, som man kan välja. En matrisprofil är en enklare typ av profil, men minskar risken för bandningar. Har du en skärm som är vettigt kalibrerad från fabriken spelar det inte så stor roll vad du väljer.
Stort Tack för ditt svar.
Jag har kollat vad man hade att välja på och det var 8 bit, 16 bit samt matris.
Och som sagt, jag valde matris och då låter jag det valet vara kvar om det kan minska risken för bandningar :)

Jag har även sett någonstans att du nämnde att en lumminans mellan 80-120 var vanlig. Jag har inte utrustning att mäta det omgivande ljuset så jag la mig på 100 i lumminans som är i mitten av värdena du nämnde.
Tror du att det kan ett rimligt värde eller bör man kolla upp det ordentligt för att få så korrekt resultat som möjligt?
 

stefohl

Aktiv medlem
Stort Tack för ditt svar.
Jag har kollat vad man hade att välja på och det var 8 bit, 16 bit samt matris.
Och som sagt, jag valde matris och då låter jag det valet vara kvar om det kan minska risken för bandningar :)

Jag har även sett någonstans att du nämnde att en lumminans mellan 80-120 var vanlig. Jag har inte utrustning att mäta det omgivande ljuset så jag la mig på 100 i lumminans som är i mitten av värdena du nämnde.
Tror du att det kan ett rimligt värde eller bör man kolla upp det ordentligt för att få så korrekt resultat som möjligt?
Låter som en mycket rimlig lösning. Det är ju så enkelt som att ju ljusare du sitter, desto högre ljusstyrka behöver du på skärmen. Det ska vara en balans mellan ljusstyrkan på skärmen och ljusstyrkan i rummet. Så det är därför som det är bra om ljusstyrkan i rummet inte varierar alltför mycket.
 

Cope1

Aktiv medlem
Låter som en mycket rimlig lösning. Det är ju så enkelt som att ju ljusare du sitter, desto högre ljusstyrka behöver du på skärmen. Det ska vara en balans mellan ljusstyrkan på skärmen och ljusstyrkan i rummet. Så det är därför som det är bra om ljusstyrkan i rummet inte varierar alltför mycket.
Toppen....Tack för att du delar med dig av dina kunskaper. Dom är guld värda
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nu fått hem min nya Benq 27" samt Spyder5 Pro.

Efter att jag kalibrerat precis enligt anvisningar med Palette Master Element tycker jag det nästan blev sämre.
Skärmen blev ganska mörk och det blev mindre "tryck" i färgerna.

Är det bara jag som är ovan kanske eller har jag gjort något fel vid kalibreringen?

Tacksam för tips!

/Johan
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nu fått hem min nya Benq 27" samt Spyder5 Pro.

Efter att jag kalibrerat precis enligt anvisningar med Palette Master Element tycker jag det nästan blev sämre.
Skärmen blev ganska mörk och det blev mindre "tryck" i färgerna.

Är det bara jag som är ovan kanske eller har jag gjort något fel vid kalibreringen?

Tacksam för tips!

/Johan
Det är inte ovanligt att man upplever det så. Grundinställningarna är ofta gjorda med för hög ljusstyrka och färgmättnad. Det är en OK inställning om du bara ska ha bilder på skärmen, men så fort som du vill få ut dina bilder på papper så ser du att det inte stämmer överens. Sä när du kalibrerar skärmen så ser den ofta mörkare och lite mindre mättad ut i färgerna för att det ska stämma överens med utseendet på en utskrift.
 
ANNONS