Annons

Exportera trädstruktur från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Har haft ett plugin till Lightroom som gör att man kan behålla samma mappstruktur. Har inte använt det pluginet på ett bra tag och nu fungerar det inte. Har försökt ominstallera.
Inte kompatibelt med senare versioner av Lightroom?

Nån som kan hjälpa mig hur jag gör för att exportera och behålla mappstrukturen vore jag mycket tacksam!!

Pluginet som fungerade då jag köpte/donerade dec 2013:
LR/TreeExporter
https://www.photographers-toolbox.com/products/lrtreeexporter.php
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem

pdahlen

Aktiv medlem
Tja, när man har hundratals bilder och ordnat dom i mappar, är det kanon att ha de exporterade bilderna i samma mappstruktur.
Jag förstår inte heller hur det går till. När jag importerar in bilderna till LR så hamnar bilderna i mappar sorterade på datum. Är det så att du efter att ha redigerat en bild vill du ha den exporterad till samma mapp som rawfilen, eller har jag missat något?
 

thommya

Aktiv medlem
Jag förstår inte heller hur det går till. När jag importerar in bilderna till LR så hamnar bilderna i mappar sorterade på datum. Är det så att du efter att ha redigerat en bild vill du ha den exporterad till samma mapp som rawfilen, eller har jag missat något?
Säg att du fotat ett helg-event som t. ex. hästhoppning. Vid import till LR lägger du dem i en mappstuktur enligt:
2017 > Hästhoppning > Dag 1
2017 > Hästhoppning > Dag 2
2017 > Hästhoppning > Dag 3

Med denna plugin kan du behålla denna mappstruktur vid export.
Du exporterar alla foton under Hästhoppning och lägger dem t.ex i D:/Exported from LR/
och får då valet att behålla din trädstruktur utan att behöva vela med att exportera i omgångar.

D:/Exported from LR/2017/Hästhoppning/Dag 1
D:/Exported from LR/2017/Hästhoppning/Dag 2
D:/Exported from LR/2017/Hästhoppning/Dag 3

Hoppas det förklarar!

Thommy
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tackar, tror det klarnade, så vitsen är att man lägger dem i en viss struktur redan vid importen, och inte bara låter dem löpa in efter dag. Då har man glädjen av det jobbet vid exporten, då den tar samma struktur
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag förstår vad ni vill men jag förstår inte vad ni skall ha det till.
Jag exporterar för ett syfte.
Och på ngt sätt så i mina ögon så behöver ni detta i erat exportsyfte men till vad?
Det har ju inget med LR och göra.
I LR ligger redan bilderna strukturerade som jag vill ha dem från import.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag förstår vad ni vill men jag förstår inte vad ni skall ha det till.
Jag exporterar för ett syfte.
Och på ngt sätt så i mina ögon så behöver ni detta i erat exportsyfte men till vad?
Det har ju inget med LR och göra.
I LR ligger redan bilderna strukturerade som jag vill ha dem från import.
Det är möjligt att du inte ser behovet men det faktum att det finns plug-ins som gör just detta visar ju att för en hel del användare är det något man har användning för.

För min del är det så att jag använder just den här tekniken för att skapa en extra kopia med JPG-bilder i full upplösning av mina bilder.

Jag tänker som så att när jag dör så kanske det finns någon som är intresserad av mina bilder - dock inte så intresserade att de kör igång min Lightroom installation och går igenom mina RAW-filer. Däremot kanske tillräckligt intresserade för att bläddra igenom min hårddisk där det finns en enkel kronologisk struktur direkt i filsystemet.

Vidare kan det finnas andra tillfällen - om jag t ex vill skicka bilder till någon på ett USB-minne och bilderna är logiskt organiserade i mappar på min hårddisk så vill jag behålla samma struktur även för mottagaren.

För egen del har jag löst det hela med Windows inbygga MOVE-kommando.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är möjligt att du inte ser behovet men det faktum att det finns plug-ins som gör just detta visar ju att för en hel del användare är det något man har användning för.

För min del är det så att jag använder just den här tekniken för att skapa en extra kopia med JPG-bilder i full upplösning av mina bilder.

Jag tänker som så att när jag dör så kanske det finns någon som är intresserad av mina bilder - dock inte så intresserade att de kör igång min Lightroom installation och går igenom mina RAW-filer. Däremot kanske tillräckligt intresserade för att bläddra igenom min hårddisk där det finns en enkel kronologisk struktur direkt i filsystemet.

Vidare kan det finnas andra tillfällen - om jag t ex vill skicka bilder till någon på ett USB-minne och bilderna är logiskt organiserade i mappar på min hårddisk så vill jag behålla samma struktur även för mottagaren.

För egen del har jag löst det hela med Windows inbygga MOVE-kommando.
LR kan skapa ett underbibliotek till originalmappen vid export och göra en reimport.
Kan vara bra om man vill hålla koll på vad man levererar av en originaluppsättning.

Om ngn går bort så är man väl mest intresserad av bilder av människor man känner igen. Alltså som är katalogiserade med namn o annat och den infon ligger i LR databas.

Att man vill behålla en struktur pga kommunikation, DET argumentet kan jag förstå.
Fast det går väl lika bra att exportera som en egen katalog med smart previews då?

Att flytta en fil är heller inget syfte i sig.
 

thommya

Aktiv medlem
LR kan skapa ett underbibliotek till originalmappen vid export och göra en reimport.
Kan vara bra om man vill hålla koll på vad man levererar av en originaluppsättning.

Om ngn går bort så är man väl mest intresserad av bilder av människor man känner igen. Alltså som är katalogiserade med namn o annat och den infon ligger i LR databas.

Att man vill behålla en struktur pga kommunikation, DET argumentet kan jag förstå.
Fast det går väl lika bra att exportera som en egen katalog med smart previews då?

Att flytta en fil är heller inget syfte i sig.
Du pratar om två olika saker samtidigt - export för eget bruk och/eller leverans till andra?
Vilken kund eller bekant vill ha bilder tagna under ett event levererade som en exporterad LR-katalog?
För leverans till andra ser jag väldigt stor nytta med att leverera bilderna i en logisk mappstruktur och slippa exportera i omgångar.
Och för export för eget bruk finns det många olika metoder man kan använda.
Att göra det enligt en trädstruktur som passar en själv är ett alternativ. Att återimportera eller exportera som katalog är en annan.
Nu handlade inlägget om att Lotta ville få igång sin plugin LR/TreeExporter och inte om varför hon använder den.

Thommy
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du pratar om två olika saker samtidigt - export för eget bruk och/eller leverans till andra?
Vilken kund eller bekant vill ha bilder tagna under ett event levererade som en exporterad LR-katalog?
För leverans till andra ser jag väldigt stor nytta med att leverera bilderna i en logisk mappstruktur och slippa exportera i omgångar.
Och för export för eget bruk finns det många olika metoder man kan använda.
Att göra det enligt en trädstruktur som passar en själv är ett alternativ. Att återimportera eller exportera som katalog är en annan.
Nu handlade inlägget om att Lotta ville få igång sin plugin LR/TreeExporter och inte om varför hon använder den.

Thommy
Nej jag försöker förstå vad man skall ha det till.
Att man VILL är ngt man vill men det är knappast ett logiskt syfte.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem

AFJ

Aktiv medlem
...Alltså ngt för att förenkla kommunikationen med kunden.
Och det skrev jag att det är ett vettigt syfte.

Men som bröllopskund så hade jag inte brytt mig.
Då hade jag velat ha bilderna i konsekutiv tidsordning.
Grannen vill säkert ha det på ett tredje sätt.
Jag förstår inte varför du argumenterar emot. Att du vill ha bilderna klumpade ihop i en och samma mapp i tidsordning behöver ju inte betyda att alla vill ha det så.

Vi har visat att det finns flera situationer där det kan vara vettigt att vid export "spegla" den struktur som man gjort i LR. Tyvärr har LR inget inbyggt verktyg för detta så man måste använda plug-ins eller kommandon för att åstadkomma detta.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför du argumenterar emot. Att du vill ha bilderna klumpade ihop i en och samma mapp i tidsordning behöver ju inte betyda att alla vill ha det så.

Vi har visat att det finns flera situationer där det kan vara vettigt att vid export "spegla" den struktur som man gjort i LR. Tyvärr har LR inget inbyggt verktyg för detta så man måste använda plug-ins eller kommandon för att åstadkomma detta.
Jag argumenterar inte emot.
Jag försöker förstå om det finns en rationell anledning.
En sortering är ingen sådan.
Men det kan vara en vettig anledning.
Men den har inget rationellt syfte för datahantering i andra system eller liknande.

Jag är nyfiken på argumenten helt enkelt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag argumenterar inte emot.
Jag försöker förstå om det finns en rationell anledning.
En sortering är ingen sådan.
Men det kan vara en vettig anledning.
Men den har inget rationellt syfte för datahantering i andra system eller liknande.

Jag är nyfiken på argumenten helt enkelt.
För mig är "vettig" och "rationell" näst intill synonymer, åtminstone i det här sammanhanget.

Varför skulle en sortering inte kunna vara ett rationell anledning?

Om vi antar att jag har tagit 10 000 bilder på allsvenska fotbollsmatcher under de senaste 5 åren. Jag skall nu skicka dem till en fotbollsintresserad (men inte foto-intresserad) person. Då tror jag denne föredrar att få bilderna sorterade i en logisk mappstruktur heller än alla 10 000 bilderna i en och samma mapp. För mig är det i högsta grad ett vettigt och rationellt motiv.
 

thommya

Aktiv medlem
Jag argumenterar inte emot.
Jag försöker förstå om det finns en rationell anledning.
En sortering är ingen sådan.
Men det kan vara en vettig anledning.
Men den har inget rationellt syfte för datahantering i andra system eller liknande.

Jag är nyfiken på argumenten helt enkelt.
Om man är nyfiken på argument, krävs en viss förmåga att vilja förstå. Och inte bara komma med pekpinnar om att det är orationellt för att det inte passar ens eget behov.

Argument i form av alla de exempel vi delat borde räcka!

Thommy
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Spelar ingen roll på hur många sätt vi sorterar, det kommer alltid att finnas önskemål om ett sätt till.
Det är därför vi använder relationsdatabaser, för att skära informationen på alla möjliga och omöjliga håll.

I detta fall så vill man öka läsförståelsen/ göra det mer lättläst. Och det argumentet har jag redan sagt att jag förstår.
Och sen var det inte fler argument. Och det räcker så väl så.
Men jag trodde att man hade ngn mer hanteringsmässig nytta av det.
 
ANNONS