Annons

Oklarheter i prenumerationspris

Produkter
(logga in för att koppla)

schang

Aktiv medlem
Hej,

Jag är nu smått irriterad...

Jag tycker informationen om pris för prenumeration på Fotosidan Magasin och hanteringen av förlängning av prenumerationen är under all kritik!

Det står tydligt att som Plusmedlem så får man rabatt på prenumerationen. Ok, men hur stor är rabatten? Var står det?

Jag har fått erbjudande om förlängning av prenumerationen på ett inbetalningskort i posten hem, men då är priset utan rabatt. Det står att jag som Plusmedlem får rabatt, så jag skall beställa på fotosidan.se istället, för att få rabatten. Men... varför kan inte Fotosidan Magasin hålla koll på att jag faktiskt är Plusmedlem, så att jag slipper får en faktura på beloppet utan rabatt?

När jag sedan som inloggad Plusmedlem vill förnya min prenumeration på fotosidan.se under Butik -> Prenumeration så står återigen beloppet utan rabatt: 399kr för 7 nummer. Jag hittar inget annat sätt att förlänga prenumerationen, så jag fyllde i mina uppgifter och hoppades att priset sätts rätt på fakturan, dvs med Plusrabatt. Men i bekräftelsemailet som skickades på prenumerationsbeställningen så anges ett annat pris: 69 kr, som dessutom verkar vara för endast ett nummer? Det var inte det jag beställde! Är det ett felaktigt bekräftelsemail som gått ut?

Va f-n är det här? Det här är verkligen oproffsigt gjort! Skärpning! Som det är nu vet jag inte vad som har registrerats att jag har beställt och till vilket pris...

Förbättringspunkter:

1) Skriv tydligt vad rabatten på prenumerationen som Plusmedlem är
2) Håll koll på att medlemmen är Plusmedlem när ni skickar ut förnyelsefakturan och sätt rätt pris
3) Förbättra funktionen för att förnya en prenumeration på fotosidan.se. Nu ser det ut som att man beställer en helt ny prenumeration och inte förnyar den gamla.
4) Skriv ut priset på prenumerationen, inklusive Plusrabatt, på sidan där man beställer/förlänger en prenumeration
5) Se till så att bekräftelsemailet korrekt listar vad jag har beställt och till vilket pris (återigen innehåller priset inklusive Plusrabatt).

Det här är inte svårt att få till. Kolla på vilket webbshop som helst för inspiration.

Jag tar gärna emot svar och feedback på mitt inlägg.
 

schang

Aktiv medlem
En korrigering: jag dubbelkollade pappersfakturan och den var på 499kr för 7 nummer. Så 399kr som det står på fotosidan.se verkar vara priset med rabatt. Det är fortfarande inte helt tydligt men rätt skall vara rätt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hej! Tack för feedback! Se nedan:

1) Skriv tydligt vad rabatten på prenumerationen som Plusmedlem är
Om man går till http://www.fotosidan.se/membershop/magasin-extra.htm så är informationen fattig just. Det beror på att vi flyttar från en leverantör av prenumerationsservice till en annan leverantör. Tyvärr så har det såklart dragit ut på tiden och under denna övergångsfas har vi en väldigt enkel beställning via ett formulär och där ingen logik finns för att visa priser beroende på om man är Plus eller inte. Normalt sett så ser man det och det är mkt mycket info tillsammans med den produkt och köpknapp vi visar upp.

2) Håll koll på att medlemmen är Plusmedlem när ni skickar ut förnyelsefakturan och sätt rätt pris
Det är faktiskt svårare än man tror. Förra leverantören hade inte det stödet och därmed ingen data om huruvida prenumeranten också var Plus och att den då borde få en annan pappersfaktura. Nu när vi flyttar så har vi just detta som en fokuspunkt till förbättring där vi kommer styra om logiken så informationen "dags att förnya" kommer direkt från oss och att vi då också kan servera rätt pris. Vi har länge ogillat att vi inte kunnat ge bättre service kring just det. Dels skapar det frustration men det ger också mer ärenden till kundtjänst för att reda ut frågetecken. Så vi vill verkligen styra upp det där.

Det som fortfarande kvarstår är att försöka synka 1 års prenumeration med 1 års plus. Tyvärr ganska svårt få till eftersom tidningen inte kommer ut exakt en gång per månad. Men vi kommer ha prenumerationsmodeller där man betalar per kvartal och då har Plus och Fotosidan Magasin/Digitalt arkiv så länge man är aktiv.

3) Förbättra funktionen för att förnya en prenumeration på fotosidan.se. Nu ser det ut som att man beställer en helt ny prenumeration och inte förnyar den gamla.
Det ser man tydligare normalt sett i butiken. Men vi kan förfina lite till där.

4) Skriv ut priset på prenumerationen, inklusive Plusrabatt, på sidan där man beställer/förlänger en prenumeration
Samma svar som ovan.

5) Se till så att bekräftelsemailet korrekt listar vad jag har beställt och till vilket pris (återigen innehåller priset inklusive Plusrabatt).
Det verkar märkligt och fel. Fwd ditt mail till redaktion@fotosidan.se så skall vi kika om det är något knas där.

Det här är inte svårt att få till. Kolla på vilket webbshop som helst för inspiration.

Jag tar gärna emot svar och feedback på mitt inlägg.
Allting kan se lätt ut på ytan men så fort man börjar gräva så upptäcker man att det kanske inte var så lätt. Prenumerationsdatabaser och dess logik är märkligt krångliga när man börjar sätta sig in men det finns också anledningar. Ett exempel som fick mig att inse att det inte är jätteenkelt är om det kommer in en beställning på Sven Persson, Höghusgatan 5 så betraktas det som default som en ny kund och beställning. Vilket är rätt eftersom det kan finnas två Sven Persson i den trappuppgången. Därför finns en manuell funktion där såna beställningar faller ut i en diff-lista som manuellt tas om hand och man försöker matcha på något annat för att identifiera (tex epost. Som såklart också kan vara olika men samma kund). Numer finns ju lgh-nr med i adressen när man beställer via oss (och Klarna) så då eliminerar detta problemet mer och mer.

I vilket fall. Vi vill såklart har världens bästa beställningsprocess som är övertydlig och enkel. Det tjänar vi på och kunden. Så det är bara att jobba vidare! Tack igen för feedback!
 

schang

Aktiv medlem
Tack för ett utförligt svar, David! Jag ser fram emot förbättringarna!

Jag har skickat vidare bekräftelsemailet. Det verkar som sagt som att något blivit fel.
 

schang

Aktiv medlem
Den här soppan fortsätter...

Jag skickade in mitt bekräftelsemail till redaktion@fotosidan.se men har inte hört ett pip tillbaka från dem...

I förra veckan fick jag sedan ett förnyelseerbjudande för Fotosidan Magasin i brevlådan på 3 nummer för 249kr. Dvs inte alls det som jag beställde...

Hur skall jag göra för att som plusmedlem beställa ett års prenumeration på Fotosidan Magasin till plusmedlemspris...?!?

/Håkan
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Den här soppan fortsätter...

Jag skickade in mitt bekräftelsemail till redaktion@fotosidan.se men har inte hört ett pip tillbaka från dem...

I förra veckan fick jag sedan ett förnyelseerbjudande för Fotosidan Magasin i brevlådan på 3 nummer för 249kr. Dvs inte alls det som jag beställde...

/Håkan
Kikat. Du beställde just när vi låg mitt i konvertering till nya partnern. När din nya beställning kom in så var du redan befintlig prenumerant och för att konverteringen skulle bli rätt så tog vi beslut på att de fåtal (som redan var pren) inte skulle förlängas utan att de skulle hamna i den vanliga rutinen för "din prenumeration håller på att ta slut, här är lite olika förslag". Planen var att dessa fåtal skulle fått ett mail med info om det beslutet men det föll mellan stolarna. Inte klockrent men jag hoppas du kan tänka dig vara prenumerant ändå.
 

schang

Aktiv medlem
Tack för snabb återkoppling, David!

Ok, då har jag fått ett svar på vad som har hänt. Lite trist med mailet som uteblev......
Nu verkar informationen och köp av prenumeration på hemsidan klart bättre! Köpte precis en prenumeration, för tidningen är värt det, trots strulet med förnyelsen.
/H
 
ANNONS