Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld (allmänt).

Produkter
(logga in för att koppla)

sb12

Aktiv medlem
Jag argumenterar bara för ordets användbarhet i sammanhanget. Bildstöld funkar. Och många förstår vad det betyder.
Ok, vi provar:
Aftonbladet har använt min bild!
Aftonbladet har begått bildstöld.
Jag har blivit utsatt för bildstöld av...
Aftonbladet har publicerat min bild utan att fråga!
Får DN stjäla min bild utan lov?
Får DN publicera min bild utan lov?

Ja, du fattar...
 

iSolen.se

Guest
Lite roligt bara, hittade detta citat av dig i en annan liknande tråd:
ISolen:
” "Låna", du menar publicera på egen sajt :)

Hur tänker du där då?
Utan att veta sammanhanget eftersom du inte länkar: Jag ifrågasatte ordet "låna" (precis som tidigare i denna tråd och på andra ställen) som knappast beskriver en bildstöld bättre än just ordet "bildstöld".

Tycker inte du "bildstöld" i betydelsen "olovlig publicering av annans bild", är bättre än "låna"?

Varför tycker du detta är roligt, det är ju i linje med vad jag m fl brukar säga?
 

iSolen.se

Guest
Ok, vi provar:
Aftonbladet har använt min bild!
Aftonbladet har begått bildstöld.
Jag har blivit utsatt för bildstöld av...
Aftonbladet har publicerat min bild utan att fråga!
Får DN stjäla min bild utan lov?
Får DN publicera min bild utan lov?

Ja, du fattar...
Bildstöld - olovlig publicering/användning av annans bild.

Aftonbladet, DN m fl har utgivningstillstånd, ansvarig utgivare etc och har rätt att publicera bilder som ett vanligt företag/person inte kan. Kan vi lämna media utanför detta för det är en härva i sig och rör till debatten men det kanske är meningen.

Om det är ordet bildstöld du argumenterar mot, föreslå ett bättre, jag byter gärna när du hittar ett. Terminologin ska vara lättanvänd och tydlig.
 

sb12

Aktiv medlem
Utan att veta sammanhanget eftersom du inte länkar: Jag ifrågasatte ordet "låna" (precis som tidigare i denna tråd och på andra ställen) som knappast beskriver en bildstöld bättre än just ordet "bildstöld".

Tycker inte du "bildstöld" i betydelsen "olovlig publicering av annans bild", är bättre än "låna"?

Varför tycker du detta är roligt, det är ju i linje med vad jag m fl brukar säga?
Det var roligt att du tyckte man skulle skriva ”publicera på egen sajt” istället för ”låna”.
Men det går inte att skriva ”använt min bild utan tillåtelse” utan då heter det ”bildstöld”

Personen i tråden hade frågor om olika licenser på bilder och svängde sig med uttrycket ”låna” när man ska använda sig av (bildstjäla?) ”fria” bilder
 

sb12

Aktiv medlem
Bildstöld - olovlig publicering/användning av annans bild.

Aftonbladet, DN m fl har utgivningstillstånd, ansvarig utgivare etc och har rätt att publicera bilder som ett vanligt företag/person inte kan. Kan vi lämna media utanför detta för det är en härva i sig och rör till debatten men det kanske är meningen.

Om det är ordet bildstöld du argumenterar mot, föreslå ett bättre, jag byter gärna när du hittar ett. Terminologin ska vara lättanvänd och tydlig.
Ja nu var det bara exempel, du kan byta ut DN/AB mot Bo Larsson eller vad som helst.

Jag tycker nog att mina exempel visar tydligt att det går bra att uttrycka sig utan ”bildstöld”
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ok, vi provar:
Aftonbladet har använt min bild!
Aftonbladet har begått bildstöld.
Jag har blivit utsatt för bildstöld av...
Aftonbladet har publicerat min bild utan att fråga!
Får DN stjäla min bild utan lov?
Får DN publicera min bild utan lov?

Ja, du fattar...
Stjäla är implicit utan lov.

Får DN stjäla min bild?
Får DN publicera min bild utan lov?
Stjäla är kortare och har samma innebörd.

Svaret på frågan (vilken som) beror på omständigheterna.
 

iSolen.se

Guest
Det var roligt att du tyckte man skulle skriva ”publicera på egen sajt” istället för ”låna”.
Stämde inte det bättre med verkligheten då?

Men det går inte att skriva ”använt min bild utan tillåtelse” utan då heter det ”bildstöld”
Det går alldeles utmärkt att skriva ”använt min bild utan tillåtelse”, det är tydligt.

Personen i tråden hade frågor om olika licenser på bilder och svängde sig med uttrycket ”låna” när man ska använda sig av (bildstjäla?) ”fria” bilder
Du läser en tråd som du nu citerat två gånger, länka gärna.

Att använda en bild med tillåtelse från fotografen beskrivs förstås inte med ordet "bildstöld". Doh!

Ja nu var det bara exempel, du kan byta ut DN/AB mot Bo Larsson eller vad som helst.

...
Nej för media har utökade rättigheter.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det var roligt att du tyckte man skulle skriva ”publicera på egen sajt” istället för ”låna”.
Men det går inte att skriva ”använt min bild utan tillåtelse” utan då heter det ”bildstöld”

Personen i tråden hade frågor om olika licenser på bilder och svängde sig med uttrycket ”låna” när man ska använda sig av (bildstjäla?) ”fria” bilder
Det handlade om en fråga om CC-BY-SA vad (sjutton) har det med det här ämnet att göra?

Om du av någon outgrundlig anledning tror att det inte är tillåtet att använda bilder publicerade under den licensen kan du väl ta det i den tråden?
 

sb12

Aktiv medlem
Stämde inte det bättre med verkligheten då?



Det går alldeles utmärkt att skriva ”använt min bild utan tillåtelse”, det är tydligt.



Du läser en tråd som du nu citerat två gånger, länka gärna.

Att använda en bild med tillåtelse från fotografen beskrivs förstås inte med ordet "bildstöld". Doh!



Nej för media har utökade rättigheter.
Du hajar verkligen inte alls.
 

sb12

Aktiv medlem
Det handlade om en fråga om CC-BY-SA vad (sjutton) har det med det här ämnet att göra?

Om du av någon outgrundlig anledning tror att det inte är tillåtet att använda bilder publicerade under den licensen kan du väl ta det i den tråden?
Men alltså, det var tydligen svårbegripligt.
Argumenten för ”bildstöld” från er är att det är kortare och lättare att använda än t.ex.”otillåten publicering”

Då tycker jag att det är roligt i inkonsekvensen namn att man samtidigt påpekar att en annan språklig förenkling av exakt samma karaktär inte är korrekt.

Det har INTE att göra med den andra trådens innehåll.
 

iSolen.se

Guest
Men alltså, det var tydligen svårbegripligt.
Argumenten för ”bildstöld” från er är att det är kortare och lättare att använda än t.ex.”otillåten publicering”

Då tycker jag att det är roligt i inkonsekvensen namn att man samtidigt påpekar att en annan språklig förenkling av exakt samma karaktär inte är korrekt.

Det har INTE att göra med den andra trådens innehåll.
Jag uppmuntrar förslag.

Med ditt förslag framgår det inte ens att det handlar om bilder.
 

sb12

Aktiv medlem
Stjäla är implicit utan lov.

Får DN stjäla min bild?
Får DN publicera min bild utan lov?
Stjäla är kortare och har samma innebörd.

Svaret på frågan (vilken som) beror på omständigheterna.
Ja absolut, stjäla innebär utan lov. Du ser inte att det uppstår ett språkligt problem här?
Stjäla har inte samma innebörd. Det är ju det som är problemet.
 

iSolen.se

Guest
Ja absolut, stjäla innebär utan lov. Du ser inte att det uppstår ett språkligt problem här?
Stjäla har inte samma innebörd. Det är ju det som är problemet.
Om DN publicerar en bild lagligt men utan lov är det inte bildstöld. Bildstöld implicerar lagbrott.

Jag har inget eget förslag som du.
Jag ser inte behovet av att använda ett annat ord för denna företeelse som dessutom betyder något helt annat.
Jag har inte heller något behov av annat ord än det etablerade "bildstöld" men då någon enstaka här envist klagat på ordet utan att komma på något som funkar frågar jag på.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Språk förändras över tid. Nya ord tillkommer. Andra glider i innebörd.

Idag använder många ordet Googla när de menar ”använda en sökmotor för att leta på www”. De använder ordet oavsett vilken sökmotor de använder, och ibland även i överförd betydelse ”att leta” (i allmänhet).

Bildstöld har fått fäste i språket eftersom den som blir utsatt för upphovsrättsbrott känner sig bestulen.
 

sb12

Aktiv medlem
Språk förändras över tid. Nya ord tillkommer. Andra glider i innebörd.

Idag använder många ordet Googla när de menar ”använda en sökmotor för att leta på www”. De använder ordet oavsett vilken sökmotor de använder, och ibland även i överförd betydelse ”att leta” (i allmänhet).

Bildstöld har fått fäste i språket eftersom den som blir utsatt för upphovsrättsbrott känner sig bestulen.
Ok, jag hävdar att bildstöld fått fäste på Fotosidans forum och bland upphovsrättsivrare.
Om du provar att använda ordet i några vanliga meningar så ser du ju själv att det inte är särskilt användbart. Kanske som benämning på fenomenet men inte annars.
Tack för förklaringen till hur språk utvecklas!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ok, jag hävdar att bildstöld fått fäste på Fotosidans forum och bland upphovsrättsivrare.
Om du provar att använda ordet i några vanliga meningar så ser du ju själv att det inte är särskilt användbart. Kanske som benämning på fenomenet men inte annars.
Tack för förklaringen till hur språk utvecklas!
Den som blivit utsatt för upphovsrättsbrott känner sig bestulen på sin bild. Då är det inte långt bort att börja prata om bildstöld.

Ordet går utmärkt att använda rent språkligt i Svenskan. Men inte som någon skrev i ett tidigare inlägg ”någon har bildstulit min ...” .
Då skriver man såklart ”någon har stulit min bild” eller ”jag är offer för bildstöld”.

Googla ”bildstöld”. Det är spritt långt utanför Fotosidan
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Men alltså, det var tydligen svårbegripligt.
Argumenten för ”bildstöld” från er är att det är kortare och lättare att använda än t.ex.”otillåten publicering”

Då tycker jag att det är roligt i inkonsekvensen namn att man samtidigt påpekar att en annan språklig förenkling av exakt samma karaktär inte är korrekt.

Det har INTE att göra med den andra trådens innehåll.
Mitt argument är att det är begripligt att använda "bildstöld". Att det finns andra sätt att uttrycka sig, (så som det skrevs "relevant terminologi") förtar inte varandra.
 

sb12

Aktiv medlem
Den som blivit utsatt för upphovsrättsbrott känner sig bestulen på sin bild. Då är det inte långt bort att börja prata om bildstöld.

Ordet går utmärkt att använda rent språkligt i Svenskan. Men inte som någon skrev i ett tidigare inlägg ”någon har bildstulit min ...” .
Då skriver man såklart ”någon har stulit min bild” eller ”jag är offer för bildstöld”.

Googla ”bildstöld”. Det är spritt långt utanför Fotosidan
I meningen ”någon har stulit min bild” används ju inte begreppet som är så oöverträffbart i sin enkelhet.
”Jag är offer för bildstöld” är väl inte heller något uttryck man stöter på. Oftast dyker termen upp som rubrik för en mer ingående förklaring som ändå behövs.

Ok att det upplevs som stöld av vissa, men då uttrycker man väl sig så pga att man vill förstärka det man blivit utsatt för.
Ungefär som när någon tycker sig vara utsatt för en kränkning när den blir fotograferad i det offentliga rummet och anklagar fotografen för att vara både det ena och det andra.
Tråkigt att behöva bli anklagad för att vara något man inte är, tjuv i de fall man bryter mot upphovsrätten.
 

sb12

Aktiv medlem
Mitt argument är att det är begripligt att använda "bildstöld". Att det finns andra sätt att uttrycka sig, (så som det skrevs "relevant terminologi") förtar inte varandra.
Om det finns flera begripliga sätt att uttrycka sig så kan man ju fundera på varför man föredrar det ena före det andra.
 
ANNONS