Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Är XQD verkligen nåt att satsa på? Hur många kameramärken har anammat detta?
Och på tal om storlek. Har ni ännu inte förstått att Sony inriktar sig på små lätta kameror och inte feta stora.
För de som vill ha lite tyngre och lite större så finns ju riktigt bra alternativ att satsa på.
Och bufferten är ju tillräckligt bra för ändå https://youtu.be/AH8kvemmhOA

/
Olympus/Panasonic/ som exempel har både större och mindre kameror, ökad valmöjlighet för kunden. Sony skall helt okej fortsätta med en serie med mindre kameror, men även en variant som är lite större, dom nya objektiven är stora och tunga, det kan faktiskt bli otympligare att hantera stora objektiv med liten kamera kropp, flera får knappt plats med långfingret då fattningen ligger väl nära själva greppet, vissa problem löses med extra greppet det är sant men hjälper främst dom med breda händer.

Nu kommer också nya C-Fast kort med samma storlek som XQD, så det rör på sig där också. UHS II i bägge facken hade inte varit fel åtminstone. Den som är ivrig och gillar att köra max bps uppskattar nog snabb skrivning till kortet. Personligen skulle jag nog klara mig fint som kameran är och min typ av fotografering.
 

iSolen.se

Guest
Är XQD verkligen nåt att satsa på? Hur många kameramärken har anammat detta?
Och på tal om storlek. Har ni ännu inte förstått att Sony inriktar sig på små lätta kameror och inte feta stora.
För de som vill ha lite tyngre och lite större så finns ju riktigt bra alternativ att satsa på.
Och bufferten är ju tillräckligt bra för ändå https://youtu.be/AH8kvemmhOA

/
Sony och Nikon har det.

Har inte riktigt förstått idén med en så liten kamera att man får svårt att hantera tex ett vanligt 24-70 som f ö tom är större än på Nikon/Canon. Provade A7Rii och tyckte ergonomin var tveksam.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har inte riktigt förstått idén med en så liten kamera att man får svårt att hantera tex ett vanligt 24-70 som f ö tom är större än på Nikon/Canon. Provade A7Rii och tyckte ergonomin var tveksam.
Då är kameran och Sony inget för dig. Det är bra att det finns utmärkta alternativ för de som inte gillar storleken.
Själv är jag glad att de inte gör det för stor. Passar mina syften bättre och den bästa kameran är alltid den man har med sig.
Men kanske borde de återuppta deras större modeller och vidareutveckla den serien.

/Stefan
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Då är kameran och Sony inget för dig. Det är bra att det finns utmärkta alternativ för de som inte gillar storleken.
Själv är jag glad att de inte gör det för stor. Passar mina syften bättre och den bästa kameran är alltid den man har med sig.
Men kanske borde de återuppta deras större modeller och vidareutveckla den serien.
Jo jag kom fram till det för länge sedan men det är fortfarande intressant teknik som jag tror på i längden.

Du sa att du har små händer vilket gör att jag förstår att du gillar storleken bättre men upplever du inte ekipaget som svårbalanserat, speciellt med större objektiv? För mig känns det som man hanterar ett objektiv och det råkar sitta en kamera i svansen (har du provat V1 med en 70-200?). Inte nånting som ligger jämt i bägge händerna som jag tycker ger ett stabilare skakfriare grepp.

Om de fick ner objektivstorleken vore det fantastiskt men nu är det snarare tvärtom.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du sa att du har små händer vilket gör att jag förstår att du gillar storleken bättre men upplever du inte ekipaget som svårbalanserat, speciellt med större objektiv? Om de fick ner objektivstorleken vore det fantastiskt men nu är det snarare tvärtom.
Jag har relativt små händer, liksom en hel drös andra fotografer. Inte minst kvinnliga sådana. Men det är inte bara det jag gillar med storleken utan även att det tar mindre plats än min gamla 5D Mk3.

Nej. Jag håller inte upp vikten med den handen jag håller kameran med när jag har stora och tunga objektiv. Jag håller upp den med den handen som är på objektivet. Enda gångerna jag kompenserar upp vikten med andra handen är när jag ständigt zoomar, vilket är väldigt sällan då jag oftast väljer komposition först och sen fotar. Jag körde länge med andra sättet, men fick tips av en fysioterapeut på ett alternativt sätt när jag klagade på att man efter en heldag av bröllop kände av det i ena armen.
Vid andra tillfällen kör jag med trebens eller enbensstativ.

Angående Nikon och Canons motsvarigheter så tittade jag snabbt på jämförelserna nu när du nämnde att trots sony har spegellös så borde deras objektiv vara mindre. Deras 24-70/2.8 har högre transmission och mindre vinjettering samt lägre CA vilket kan förklara att deras version är större.

/Stefan
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Jag har relativt små händer, liksom en hel drös andra fotografer. Inte minst kvinnliga sådana. Men det är inte bara det jag gillar med storleken utan även att det tar mindre plats än min gamla 5D Mk3.

Nej. Jag håller inte upp vikten med den handen jag håller kameran med när jag har stora och tunga objektiv. Jag håller upp den med den handen som är på objektivet. Enda gångerna jag kompenserar upp vikten med andra handen är när jag ständigt zoomar, vilket är väldigt sällan då jag oftast väljer komposition först och sen fotar. Jag körde länge med andra sättet, men fick tips av en fysioterapeut på ett alternativt sätt när jag klagade på att man efter en heldag av bröllop kände av det i ena armen.
Vid andra tillfällen kör jag med trebens eller enbensstativ.

Angående Nikon och Canons motsvarigheter så tittade jag snabbt på jämförelserna nu när du nämnde att trots sony har spegellös så borde deras objektiv vara mindre. Deras 24-70/2.8 har högre transmission och mindre vinjettering samt lägre CA vilket kan förklara att deras version är större.

/Stefan
Lise Gagne en av världens största fotografer, "störst" gäller verkligen inte inte handstorleken, gissa vilken kamera hon just köpt?

När jag zoomar fördelar jag vikten mellan vänster och högerhand. Det är därför det är viktigt med batterigrepp även för horisontella bilder, man kan ta större del (men fortfarande mindre än hälften) av vikten med högerhanden.

Sony med A7Rii/iii har ett registeravstånd som gör att objektiven borde bli större, inte mindre.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Lise Gagne en av världens största fotografer, "störst" gäller verkligen inte inte handstorleken, gissa vilken kamera hon just köpt?.
Och vad menar du med det? Hängde inte med hur hon kom in i bilden och vilka anledningar till vad hon valt för kamera att använda.

När jag zoomar fördelar jag vikten mellan vänster och högerhand. Det är därför det är viktigt med batterigrepp även för horisontella bilder, ..
Finns BG till Sonykameror med. Som sagt, du fotar så och jag lägger mesta vikten på handen som håller objektivet.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vi pratade ju om små händer och långa fototider (du sa du fick ont vid bröllopsfoto), stämmer rätt bra på henne. Hon köpte i alla fall en D850.
Det är ju bra för henne! Men jag fick inte ont vid bröllopsfoto, eller har fått skador av det. Inte heller ansåg jag att 5D Mk3 med BG var för stort för mig eller inte passade ergonomin. Den är finfin. Inget av dessa var anledningen till mitt hopp till Sony.
Innan D850, vad hade hon innan den kameran? Majoriteten av alla som uppgraderar väljer samma märke, särskilt om man varit nöjd med helheten.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Det är ju bra för henne! Men jag fick inte ont vid bröllopsfoto, eller har fått skador av det. Inte heller ansåg jag att 5D Mk3 med BG var för stort för mig eller inte passade ergonomin. Den är finfin. Inget av dessa var anledningen till mitt hopp till Sony.
Innan D850, vad hade hon innan den kameran? Majoriteten av alla som uppgraderar väljer samma märke, särskilt om man varit nöjd med helheten.

/Stefan
Då missuppfattade jag:
Astroscapist sa:
men fick tips av en fysioterapeut på ett alternativt sätt när jag klagade på att man efter en heldag av bröllop kände av det i ena armen..
Hon kör Nikon och hennes man Canon / Sony.
 
Senast ändrad:

Sabud

Aktiv medlem
Bara en iaktagelse. Såg reportaget om Chen Man i Kobra som förövrigt ställer ut på Fotografiska. Denna lilla späda varelse fotar mode från morgon till kväll hållandes en fet Canon med dito optik och ofta i en hand;)

/Stephan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Bara en iaktagelse. Såg reportaget om Chen Man i Kobra som förövrigt ställer ut på Fotografiska. Denna lilla späda varelse fotar mode från morgon till kväll hållandes en fet Canon med dito optik och ofta i en hand;)

/Stephan
Haha, stadig hand och snabba slutartider. Låter som Jason Lanier som fått en massa kritik för att köra sina enhandsmanövrar vid sina fotograferingar med andra handen i fickan.
Ja tunga artillerier kör jag dock aldrig med en hand, men rätt ofta med min 35/2.8.

/Stefan
 

Bengf

Aktiv medlem
Lär nog finnas yrkesskador på axlar/nacke hos några fotografer också efter många slitsamma år, att alltid göra samma arbetsmoment upprepade gånger under flera år påverkar kroppen, det behöver inte vara tunga saker som man hanterar eller. Om någon får tillfälle någon gång att kolla på Dam-WM i tyngdlyftning, så häpnar man över vilka vikter dom hanterar, i dom lägre viktklasserna kan flera också vara förvånande späda i kroppen.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo A7R3 verkar lovande, och även Sony börjar att nå det stadiet att längre tid till nästa nya variant snart är där. Irriterar mig lite över några saker med A7R3, sämsta kortplatsen borde vara UHS II eller den nya UHS III som kommit, QXD skulle varit där, ju bättre AF och buffert i kombination får inte stoppas av för långa skrivningar till kortet, behöver man växla över till UHS I så blir det trögt. Personligen är jag en mer långsam fotograf och skulle nog klara mig hyggligt.
Ser det som mindre viktiga punkter (personligen).

Tycker det är ett mycket stort och bra steg att de har för första gången två stycken kortplatser på en spegellös konsumentkamera (A9 är ju också bra, men mer riktad mot företag/yrkesfolk).
 

martinot

Aktiv medlem
Själv är jag glad att de inte gör det för stor. Passar mina syften bättre och den bästa kameran är alltid den man har med sig.
Dvs. telefonen. 🙂

Men kanske borde de återuppta deras större modeller och vidareutveckla den serien.
Kan jag hålla med om. Bra med valfrihet av olika storlekar för olika användare, men även olika syften (har systemkameror i allt från lilla GM1 till normalstor DSLR).

Tycker själv att det är viktigast med bra balans mellan kamerahus-objektiv. Sedan kan det vara större eller mindre paket, allt beroende på vad man är ute efter för tillfället.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Demo på a7rIII i morgon på Scandinavian vid vid norr mälarstrand, tror ni att de kommer vara något bra erbjudande?
 

martinot

Aktiv medlem
Demo på a7rIII i morgon på Scandinavian vid vid norr mälarstrand, tror ni att de kommer vara något bra erbjudande?
Trevligt!

Jo, skulle misstänka att det kan vara någon form av kampanj/erbjudande på plats iaf (om inte direkt på kamerahuspriset, så kanske att tillbehör medföljer, eller rabatt på optik).

Ta dig dit och återkom! 🙂
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Då är kameran och Sony inget för dig. Det är bra att det finns utmärkta alternativ för de som inte gillar storleken.
Själv är jag glad att de inte gör det för stor. Passar mina syften bättre och den bästa kameran är alltid den man har med sig.
Men kanske borde de återuppta deras större modeller och vidareutveckla den serien.

/Stefan
Det är minst fyra saker som främst utmärker Sony-hus och det är formfaktorn, spegellöst, teknik i absoluta framkanten och en halvtaskig ergonomi om man ser till antalet dedikerade knappar och kontroller på husens utsida. Vill man se det sista mer positivt kan man i stället betona flexibiliteten som brist på dedikerade funktionsknappar och reglage ger i en "elektronisk" kamera i förhållande till en mer traditionell elektromekanisk design. Man konfigurerar sitt eget gränssnitt efter eget huvud och behov. Det är en smaksak för mig men inte för andra. Det andra här ser som en klar brist ser jag faktiskt som en stor tillgång och gör man det med eftertanke så behöver man sällan eller aldrig irritera sig på dåligt grupperade funktioner i menysystemet heller eftersom man praktiskt taget aldrig är där.

Jag tycker faktiskt det är hela poängen med Sonys E-mount att man kan få ordentligt mindre kamerahus utan att behöva tumma på prestanda, så tekniken är omistlig. Storleken är kanske det absolut viktigaste för mig eftersom jag alltid mest köpt kameror och utrustning efter resebehov jag haft och har. Jag kan inte tänka mig att släpa på en "fullstor" kamera vare sig DSLR eller onödigt klossig spegellös. Det är mycket nog att släpa på ändå. Varför ska det inte finnas ett mindre fullgott både APS-C- och FF-alternativ för oss som inte vill ha stora klossiga DSLR-hus?

Om nu alla som hela tiden lyfter denna storleksfråga och både underförstått och uttalat tycker Sony ska göra som de andra stora verkligen skulle lyckas få gehör, så skulle världen bli lite tråkigare för vem skulle då stå för alternativet om man vill ha möjlighet att både köra APS-C och FF? Det finns ju faktiskt inget annat idag om man har de kraven.
 
ANNONS