Annons

Utrusting för utefotografering av grupp - typ band.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sweetypajen

Ny medlem
Jag har fått förfrågan att fotografera en musikbands cdomslag - nu funderar jag på vad jag behöver för utrustning för ljus. Kommer mest sannolikt bli utefotografering.

Har sett större softboxs som använts - samt ett elaggregat att styra ljuset med.

Har ni nått tips - jag har en studio - men där vill jag inte ta bilderna :p

Shoot!!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kläck först bildidén, klura sedan ut om du behöver några särskilda prylar för att lösa din bildidé.

Och gör det inte för svårt för dig. Försök hålla dig till det du känner att du behärskar.

Det krävs galet mycket elljus för att göra någon skillnad i dagsljus. Då är studioblixtar bättre att släpa ut. De ger oftast starkare ljus. Men man kan komma långt bara med en reflexskärm.

Kolla in Anton Corbijn. Han har plåtat många kända band utan någon avancerad utrustning. Det är oftast viktigare att få till en spännande uppställning och ett häftigt uttryck.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har två skivomslag på min meritlista. Från tidigt åttiotal. Bada tagna i befintligt ljus under konsert. Svartvita bilder med hög kontrast och mycket korn.

Så jag håller med föregående talare. Fundera på vilken sorts skivomslag ni vill skapa. Därefter funderar du på lämplig utrustning.
 
ANNONS