Annons

X100F - bandning i raw filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej allihop,

Jag har en bild som blivit bandning i när jag kör RAF filen genom ACR i PS CC. Jag frågade på ett annat ställe och alla skrev att det var inbillning eller bara min skärm. Nu har jag testat filen igen och exakt samma bandning uppstår i himlen på bara den solnedgångsbilden. Var det nåt tillfälligt fel med sensor-utläsningen kanske??

Någon som vill testa att öppna denna fil och se om bandningen (posterization) uppstår för dig också?

Gärna tips på hur jag ska dela med mig av denna råfil till flera människor :) Lyckas inte komma på nåt sätt.. Sprend går ju bara använda till en enda specifik mail-adress..

Har för mig det fanns nån sajt där man laddade upp och bara fick en länk man kunde dela med flera människor??

Tack på förhand!
 

afe

Aktiv medlem
Hej allihop,

Jag har en bild som blivit bandning i när jag kör RAF filen genom ACR i PS CC. Jag frågade på ett annat ställe och alla skrev att det var inbillning eller bara min skärm. Nu har jag testat filen igen och exakt samma bandning uppstår i himlen på bara den solnedgångsbilden. Var det nåt tillfälligt fel med sensor-utläsningen kanske??

Någon som vill testa att öppna denna fil och se om bandningen (posterization) uppstår för dig också?

Gärna tips på hur jag ska dela med mig av denna råfil till flera människor :) Lyckas inte komma på nåt sätt.. Sprend går ju bara använda till en enda specifik mail-adress..

Har för mig det fanns nån sajt där man laddade upp och bara fick en länk man kunde dela med flera människor??

Tack på förhand!
Det finns massor av såna tjänster, men Dropbox är nog vanligast.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej allihop,

Jag har en bild som blivit bandning i när jag kör RAF filen genom ACR i PS CC. Jag frågade på ett annat ställe och alla skrev att det var inbillning eller bara min skärm. Nu har jag testat filen igen och exakt samma bandning uppstår i himlen på bara den solnedgångsbilden. Var det nåt tillfälligt fel med sensor-utläsningen kanske??

Någon som vill testa att öppna denna fil och se om bandningen (posterization) uppstår för dig också?

Gärna tips på hur jag ska dela med mig av denna råfil till flera människor :) Lyckas inte komma på nåt sätt.. Sprend går ju bara använda till en enda specifik mail-adress..

Har för mig det fanns nån sajt där man laddade upp och bara fick en länk man kunde dela med flera människor??

Tack på förhand!
Finns flera som AFE är inne på. Använder själv förutom Dropbox även Microsoft OneDrive och Google Drive.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Spontant låter det inte konstigt att det kan uppstå posterization i en himmel om du gör en del bildbehandling. Det vill säga att det uppstår bågformade ränder när när tonerna i himlen går från ljusare till mörkare. Det är då inget fel på kameran utan resultatet av att en bildfil nått sin bristningsgräns och "spricker". Var den går beror på motiv, exponering, ISO och sensorns egenskaper.

Bandning, dvs helt horisontala linjer över sensorn, är en annan sak och det ska inte förekomma med den kameran.

Detta kanske bara rör sig om begreppsförvirring?
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Hej allihop,

Jag har en bild som blivit bandning i när jag kör RAF filen genom ACR i PS CC. Jag frågade på ett annat ställe och alla skrev att det var inbillning eller bara min skärm. Nu har jag testat filen igen och exakt samma bandning uppstår i himlen på bara den solnedgångsbilden. Var det nåt tillfälligt fel med sensor-utläsningen kanske??

Någon som vill testa att öppna denna fil och se om bandningen (posterization) uppstår för dig också?

Gärna tips på hur jag ska dela med mig av denna råfil till flera människor :) Lyckas inte komma på nåt sätt.. Sprend går ju bara använda till en enda specifik mail-adress..

Har för mig det fanns nån sajt där man laddade upp och bara fick en länk man kunde dela med flera människor??

Tack på förhand!
Jobbar du i 8 bitar eller 16? Vilken arbetsfärgrymd har du valt? En känslig bild, som med en himmel, så bör du arbeta med 16 bitar och undvika Prophoto RGB.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fotar du med raw skall bandning normalt inte uppstå. Fuji kör med Sony-sensorer och de tål mycket.
Fast allt har sin gräns. Drar du bilderna för hårt kommer det ge negativa konsekvenser.
Så ladda gärna upp en raw-bild och se vad vi andra kan göra med den.
Får vi se ett exempel är det lättare att hjälpa dig på vägen
 

stefohl

Aktiv medlem
Testat på din bild och den kräver ju att man arbetar i ProPhoto RGB för att färgerna ska få plats. Men ser inga problem med posteriseringar, så jag tror det är din skärm som skapar problemen.

Gör en gradient som går från svart till vitt. Se till att du klickat för Dither innan du drar ut gradienten. Om du då får posteriseringar, då är det ett problem som ligger i din skärm eller i din skärmprofil.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Testat på din bild och den kräver ju att man arbetar i ProPhoto RGB för att färgerna ska få plats. Men ser inga problem med posteriseringar, så jag tror det är din skärm som skapar problemen.

Gör en gradient som går från svart till vitt. Se till att du klickat för Dither innan du drar ut gradienten. Om du då får posteriseringar, då är det ett problem som ligger i din skärm eller i din skärmprofil.
Tack Stefan! Då jag bara sett det på just denna specifika raw-fil så blev jag så osäker på om det var nåt fel. Nu kan jag lugnt fota vidare! :D
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Så, kanske min gamla Eizo skärm börjar ge upp? Eller är det någon skärmprofil som kan behövas eftersom jag bytt dator från Win7 till Win10? Minns inte att jag haft problem med posterisering på skärmen med rawfiler tidigare nämligen..
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Så, är alltså slutsaten att sensorn i X100F är så sjukt bra, och på grund av detta ryms inte färgerna inom färgprofilen när den är öppnad som 16-bitars TIFF i Photoshop CC, eller är det något som hänt med min Eizo-skärm /skärmprofils-problem? Denna posterisation uppstår ju inte med andra raw-filer från tex, D3200, eller Nikon J5 när jag öppnar dessa som 16-bitars AdobeRGB tiff i Photoshop CC..
Ska tillägga att jag testade att öppna Raf-filen i ProPhoto RGB och posterisering blev märkbart mindre, men inte helt borta.
 

stefohl

Aktiv medlem
Så, är alltså slutsaten att sensorn i X100F är så sjukt bra, och på grund av detta ryms inte färgerna inom färgprofilen när den är öppnad som 16-bitars TIFF i Photoshop CC, eller är det något som hänt med min Eizo-skärm /skärmprofils-problem? Denna posterisation uppstår ju inte med andra raw-filer från tex, D3200, eller Nikon J5 när jag öppnar dessa som 16-bitars AdobeRGB tiff i Photoshop CC..
Ska tillägga att jag testade att öppna Raf-filen i ProPhoto RGB och posterisering blev märkbart mindre, men inte helt borta.
Visserligen är sensorn i Fujifilms kameror bra, men inte är det så stor skillnad mot till exempel Nikons kameror. Alla kameror idag kan återge en färgrymd som är större än Adobe RGB. Det hänger mer på motivets färger. Din bild är ett typiskt exempel på en bild som innehåller färger som ligger utanför vad Adobe RGB kan återge, så i ditt fall är det helt rätt att använda ProPhoto RGB som exportfärgrymd. Så det är snarare något problem med din skärmprofil. Inte ovanligt att det finns någon enstaka färg som kan ställa till med problem. Så det gör att man kan använda en skärmkalibrering som fungerar utmärkt för 99 bilder, och sedan kommer en bild som visar problem.
 
ANNONS