Annons

Flocking på insidan av Canons motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasFri

Ny medlem
Jag köpte ett Canon EF 70-300 IS USM II på Black Friday, och gjorde en chansning och beställde ett motljusskydd på Ebay då Canon har satt ett ockerpris (iaf enligt mig) på sitt motljusskydd på ca 1000:- för en svart plastring. Hittade en säljare som verkade seriös och hade fått bra betyg så jag beställde ett Canon ET-74B därifrån, och idag kom det hem i lådan. Passformen och finishen är det inget att klaga på, passar perfekt på objektivet, och låsknappen fungerar som den ska, men det var inte den svarta flockingen på insidan av skyddet som Canon brukar ha. Är det så att Canon inte har flocking på alla motljusskydd, eller har jag fått en kopia? Hur som så är det bra passform på den till ett vettigt pris så jag är nöjd oavsett, men hade varit kul o veta om det skulle ha varit flocking på eller inte...
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns många Canon original motljusskydd som är släta på insidan eller räfflade, alltså utan något textilliknande material. Ex: 85/1,2L II, 85/1,4L IS och 85/1,8 för att ta några näraliggande exempel.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag köpte ett Canon EF 70-300 IS USM II på Black Friday, och gjorde en chansning och beställde ett motljusskydd på Ebay då Canon har satt ett ockerpris (iaf enligt mig) på sitt motljusskydd på ca 1000:- för en svart plastring. Hittade en säljare som verkade seriös och hade fått bra betyg så jag beställde ett Canon ET-74B därifrån, och idag kom det hem i lådan. Passformen och finishen är det inget att klaga på, passar perfekt på objektivet, och låsknappen fungerar som den ska, men det var inte den svarta flockingen på insidan av skyddet som Canon brukar ha. Är det så att Canon inte har flocking på alla motljusskydd, eller har jag fått en kopia? Hur som så är det bra passform på den till ett vettigt pris så jag är nöjd oavsett, men hade varit kul o veta om det skulle ha varit flocking på eller inte...
Hej !

Cannons ludd är väldigt bra, mer tveksamt om den är prisvärd.

Här ett hack:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=163615&highlight=motljusskydd

/MW
 

apersson850

Aktiv medlem
Utan att kunna namnge vilka de är, så här rakt upp och ner, så har jag några motljusskydd, som definitivt kommer från Canon, men ändå inte är pälsiga. Till mitt EF 50 mm f/1,4 USM fick jag inte tag i Canons variant, utan något annat krafs. Det är inte heller pälsigt.

Det är nog ungefär lika ovanligt att Canons egna motljusskydd inte är pälsiga som att andra tillverkares är det. Canon har ofta päls inne i objektiven också.
 
ANNONS