Annons

Köpa min 1:a systemkamera - villrådig - behöver råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandal

Medlem
Hej

Tack till er som svarade på min fråga kring att fotografera i minusgrader.

Jag är på väg att ta steget in i fotovärlden och har bestämt mig för att köpa en systemkamera. En gång i tiden hade jag Konica, efter det en Pentax kompaktkamera, i dag bara en IXUS 220.
Jag vill ha en kompakt kamera som är lätt att ta med men som tar bra bilder och som fungerar utomhus på vintern. En av mina pojkar är professionell filmare och han rekommenderar mig att titta på en ”spegellös kamera med inbyggd sökare och i APS-C format för då blir kameran och objektiv mindre utan större avkall på bildkvalité och tycker att jag ska titta på kameror från Fuji och Sony”. Han rekommenderar att komplettera med begagnade objektiv efterhand.

Eftersom jag är pensionär så är även kostnaden viktig för mig.

De kameror jag har tittat på är följande:
Sony NEX-7 med E 18-55, begagnad (billigaste alternativet)
Sony A6000 med normalzoom 16-50, begagnad eller eventuellt ny.
Fuji X-PRO1 begagnad + begagnade objektiv.
Fuji X-T1 begagnad + begagnade objektiv.
Fuji XT-20 med XC-20, ny då. Verkar inte finnas begagnad.
Fuji X-E3 med XF 18-55 (Dyraste alternativet)
Jag hoppas det finnas någon eller några här på forumet som kan ge mig like kloka råd kring detta.

Hälsningar från Roland
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har både en X-T2 och en X-T20. De är väl i princip likvärdiga tekniskt, men T2:an har manöverorgan med en helt annan känsla, vädertätad och större sökarbild.

Om budgeten är begränsad så skulle jag av de alternativen satsa på den begagnade T1:an och se till att få bra objektiv. Fujis 18-55 är bättre än de flesta "kitobjektiv", helt annan kvalitet än 16-50.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Skulle kolla på Sony’s a6000 eller Fuji’s XT-1

Har själv en a6000 jag är mycket nöjd med. Däremot skulle jag välja bort kit zoomen mot några primes istället då kit zoomen inte är så vass enligt mig.

Xt-1 är bra men auto fokusen är sämre, men tror den har vädertätning dock så den är också ett väldigt bra alternativ. Fuji’s objektiv talas det ganska högt om också så tror inte du ska va orolig över kvaliten på dem.
 

ajoe

Aktiv medlem
Med en begagnad T1 är du "i systemet" med Fuji-objektiv och om du blir så biten som många blir så ryktas det envist om en T2S i vår, med prestanda som T2 men med IBIS. Den blir sannolikt dyr, men "frigör" då kanske en viss mängd beggade T2!
 

PMD

Aktiv medlem
En av mina pojkar är professionell filmare och han rekommenderar mig att titta på en ”spegellös kamera med inbyggd sökare och i APS-C format för då blir kameran och objektiv mindre utan större avkall på bildkvalité och tycker att jag ska titta på kameror från Fuji och Sony”. Han rekommenderar att komplettera med begagnade objektiv efterhand.
Det kan vara en bra idé att titta på kameror i Micro Four Thirds-systemet också, dvs Panasonic och Olympus. Det finns ett jättestort utbud av objektiv till det systemet (från billiga instegsobjektiv till mycket bra (och dyra) högpresterande objektiv). Dessutom har kamerorna i det systemet inbyggd bildstabilisering (gäller för alla Olympus kameror och för Panasonickameror från de senaste 3-4 åren) så man behöver inte bry sig så mycket om huruvida ens objektiv har det (samma gäller några av de senaste Sonykamerorna, men inte för Fujis kameror).

En m4/3-sensor är något mindre än en APS-C-sensor, men inte så mycket att det spelar någon jättestor roll i praktiken.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad gäller APS-C skulle jag skippa Sony då utbudet av objektiv med fullt stöd till det formatet är begränsat. För stillbilder skulle jag välja Fuji. Annars titta på m43.
 

Rolandal

Medlem
Tack för upplysningarna

Det kan vara en bra idé att titta på kameror i Micro Four Thirds-systemet också, dvs Panasonic och Olympus. Det finns ett jättestort utbud av objektiv till det systemet (från billiga instegsobjektiv till mycket bra (och dyra) högpresterande objektiv). Dessutom har kamerorna i det systemet inbyggd bildstabilisering (gäller för alla Olympus kameror och för Panasonickameror från de senaste 3-4 åren) så man behöver inte bry sig så mycket om huruvida ens objektiv har det (samma gäller några av de senaste Sonykamerorna, men inte för Fujis kameror).

En m4/3-sensor är något mindre än en APS-C-sensor, men inte så mycket att det spelar någon jättestor roll i praktiken.
Tack för svaret. Det var nyttig information. Han, min son, nämnde även 4/3 med men hittade inga sådan från Sony eller Fuji. Detta med objektiv och bildstabilisering måste jag läsa på. Att ha stabiliseringen i objektivet måste ju begränsa urvalet. Har du eller någon tips på en Olympus som kan passa mig, ny eller begagna.

Hälsningar från Roland.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall du fota i kyla med hanskar på (enl tidigare tråd) är Olympus EM1 nog det bästa valet p g a att vreden är lättast att komma åt. Beg ligger den runt 4000-4500kr. Är filmegenskaper väldigt viktiga skulle jag överväga Panasonic GH serien (tror GH3 har full HD och GH4 har 4K och ligger tunt 3500kr resp 6000kr beg). Dessa är lite större och har större chans att funka med hanskar än övriga Panasonic men har ej testat. Andra Olympus t ex EM5 I/II och EM10 I/II/III hsr för pilliga knappar för att köra med hanskar.
 

Lysander

Aktiv medlem
Detta kommer kanske inte att vara en populär rekommendation, och delvis så är det inte det du frågar efter eftersom din son rekommenderade APS-C och du vill ha en systemkamera. Men har du funderat på en Sony RX10 Mark III?

RX10 är vädertätade, det går inte att byta objektiv, men objektivet som sitter på den är ett 24-600mm, alltså passar för all fotografering. Den är dyr däremot, kostar ca 10.000kr begagnad, 14.000kr ny. Den har också en mindre sensor än de vanligaste systemkamerorna, men om du inte ska fota i allt för lågt ljus så fundera på den.

https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/sony-rx10-iii-ger-600mm-tele.htm
 

HenryB

Aktiv medlem
Skippa Sony. Röriga menyer och dom har ingen vettig zoom-optik. Sony lägger allt krut på fullformat just nu.
 

r2d2

Aktiv medlem
Glad för din skull att du tittat på Fuji, utöver att systemet är extremt bra så tycker jag det finns en faktor till som nästan väger tyngre och det är glädjen av att använda Fuji. Hur exponeringstriangeln alltid närvarar, detta tror jag är det absolut bästa sättet att lära sig och utvecklas.
 

Rolandal

Medlem
Tack till er alla för de kloka råden.

Nu har jag kommit fram till följande alternativ som jag tror kan passa mig.
1 - En begagnad Olympus OM-D E-M1
Eller
2 - En begagnat Fuji X-T1
Eller
3 - ev en begagnad Olympus OM-D E-M1. Snålalternativet!

Både OM-D E-ME och X-T1 är väderskyddade och tål lålga temperaturer vilket tilltalar mig.

Urvalet av objektiv verkar vara mindre för Fuji men betydligt bredare för Olympus.

Tacksam för alla synpunkter och råd kring dessa val och eventuella alternativ.

Hälsningar från Roland
 

Lysander

Aktiv medlem
OMD-EM1 känns även väldigt bra att hålla i och har bra bildstabilisering. Det beror mycket på vad du ska fotografera och hur mycket du har råd att spendera på objektiv. Fuji är inte bildstabiliserade men tenderar att ha ljusstarkare objektiv, så ska du fotografera människor eller barn i rörelse så är nog Fuji ett bättre alternativ.

Tack till er alla för de kloka råden.

Nu har jag kommit fram till följande alternativ som jag tror kan passa mig.
1 - En begagnad Olympus OM-D E-M1
Eller
2 - En begagnat Fuji X-T1
Eller
3 - ev en begagnad Olympus OM-D E-M1. Snålalternativet!

Både OM-D E-ME och X-T1 är väderskyddade och tål lålga temperaturer vilket tilltalar mig.

Urvalet av objektiv verkar vara mindre för Fuji men betydligt bredare för Olympus.

Tacksam för alla synpunkter och råd kring dessa val och eventuella alternativ.

Hälsningar från Roland
 
ANNONS