Annons

Tamron 150-600 G2

Produkter
(logga in för att koppla)

Lagaronne

Ny medlem
Nybliven ägare till en Tamron 150-600 G2. Försöker läsa mig till, här o där, hur jag bäst nyttjar de 3 VC-lägena. Kan någon helt insatt hålla mig en gedigen utläggning? 😃 I vilka fotosituationer är 1, 2 och 3 till en fördel och när bör man kanske helt stänga av funktionen? Mvh!
 

forstheim

Aktiv medlem
Nybliven ägare till en Tamron 150-600 G2. Försöker läsa mig till, här o där, hur jag bäst nyttjar de 3 VC-lägena. Kan någon helt insatt hålla mig en gedigen utläggning? 😃 I vilka fotosituationer är 1, 2 och 3 till en fördel och när bör man kanske helt stänga av funktionen? Mvh!
Jag har också 150-600 G2. Tror inte jag behöver göra någon gedigen utläggning av dem olika lägena, men lämpligen använder du:

Läge 1: för motiv som inte rör sig, t.ex, en fågel som sitter stilla på en stolpe

Läge 2: för motiv som rör sig, t.ex. vid panorering av en flygande fågel

Läge 3: för motiv som inte rör sig och som kräver längre slutartider än vad läge 1 klarar. Det här läget är effektivare än läge 1, men med den nackdelen att bilden i sökaren stillar sig inte så det blir jobbigare att komponera exakt som man vill.

Läge off: när du har kameran på ett stabilt underlag, t.ex. på ett stativ
 

Lagaronne

Ny medlem
Jag har också 150-600 G2. Tror inte jag behöver göra någon gedigen utläggning av dem olika lägena, men lämpligen använder du:

Läge 1: för motiv som inte rör sig, t.ex, en fågel som sitter stilla på en stolpe

Läge 2: för motiv som rör sig, t.ex. vid panorering av en flygande fågel

Läge 3: för motiv som inte rör sig och som kräver längre slutartider än vad läge 1 klarar. Det här läget är effektivare än läge 1, men med den nackdelen att bilden i sökaren stillar sig inte så det blir jobbigare att komponera exakt som man vill.

Läge off: när du har kameran på ett stabilt underlag, t.ex. på ett stativ

Tack för det!
Blir ändå några följdfrågor: "Längre slutartider än vad läge 1 klarar" Var säger du att den gränsen ligger ungefär? Avhängt på vilken brännvidd också antar jag.

Off, vi stadigt, som stativ t.ex. Men om man ändå har något vc-läge på, kan det ställa till det alltså? Kompensera fast det inte behövs?
 

forstheim

Aktiv medlem
Tack för det!
Blir ändå några följdfrågor: "Längre slutartider än vad läge 1 klarar" Var säger du att den gränsen ligger ungefär? Avhängt på vilken brännvidd också antar jag.

Off, vi stadigt, som stativ t.ex. Men om man ändå har något vc-läge på, kan det ställa till det alltså? Kompensera fast det inte behövs?
Jag har inte gjort några egna tester och jag kör i princip alltid med stativ, så jag har VC satt på "off". Har dock för mig att någon testare handhöll objektivet på 600 mm ner till 1/30 s med acceptabel skärpa ibland och samtidigt sa att det nog skulle gå att få skarpa bilder på ännu längre slutartider. Så minst 5 steg lär VC på Tamronet vara kapabelt till.

Det kan ha varit detta test jag läste som det stod i: https://photographylife.com/reviews/tamron-sp-150-600mm-f5-6-3-g2

Han skriver i sitt test att Läge 3 skulle kunna vara användbart även på stativ som inte är helt stabilt, vilket jag själv inte har tänkt på. Så det är något jag måste prova någon dag här framöver och se om det fungerar ännu bättre än att sätta VC till "Off". Men det gäller alltså om stativet i sig inte är helt stabilt eller om underlaget gör att stabiliteten med stativ inte är optimal!
 

andreaze

Aktiv medlem
Lånar tråden lite, är ni nöjda med detta objektiv. Funderar på att köpa ett 150-600 men försöker lista ut om jag ska köpa sigma eller tamron [emoji52]
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Lånar tråden lite, är ni nöjda med detta objektiv. Funderar på att köpa ett 150-600 men försöker lista ut om jag ska köpa sigma eller tamron [emoji52]
Jag gjorde nyligen en snabb jämförelse mellan Tamron G2, Sigma S och Sigma C:
Tamron G2: kanske aningen bättre skärpa vid 600mm och 6,3 än de andra men subtilt. Bäst stativfäste både för att bära och fästa och d u Arca-Swiss standard. Smart låsning av brännvidd steglöst. Förtroendeingivande konstruktion förutom att innertuben i plast oroade mig vad gäller hållbarhet på sikt och en tub med mindre diameter är svagare mot sidovåld än en bredare.
Sigma S: Tvärr 1 Kg tyngre än de andra dock klart bäst byggkvalitet. Tygnden kan dock vara en fördel på stativ för stabilitetens skull men svårare att handhålla. Innertuben är av plast även här men den känns mer rejäl. Zoom låsbar vid markerade brännvidder. Skärpa vid 600mm liknar Tamrons möjligen subtilt aningen sämre.
Sigma C: inte lika förtroendeingivande konstruktion som de andra men väger som Tamron. Skärpa vid 600mm kanske aningen sämre än de andra. Byggkvaliteten sämre än ee andra liksom stativfoten. Dock klart billigast i skrivande stund.

För seriöst fotande på stativ: Sigma S
Bäst kvalitet för handhållen plåtning: Tamron G2
Budgetvalet med ganska liten avkall på optisk kvalitet: Sigma C
 
ANNONS