Annons

Hur öppna räddade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Jag har med olika "rescue"-program scannat igenom mitt SD minne. Programmen har skapat flera kataloger, en katalog med lite mixat av senaste bilder(dock inte alla) som går att öppna. Sen finns 2-3 kataloger med bilder, men som inte går att öppna. Får felmeddelande om att filen är skadad eller att filen inte känns igen(minns faktiskt inte i skrivande stund)

Någon som vet hur man kan öppna de räddade bilderna? Krävs det ytterligare program som "bygger samman" dessa datafiler? Jag misstänker jag är körd o att bilderna inte går att rädda. Jag kan se på datumen att det är några månader gamla bilder, som har blivit överskrivna i alla fall 5-6 gånger med nya bilder.

Dessa mjukvaror som scannar minnet verkar kunna plocka ut filer, men inte trolla med datan. Jag har använt bla Stellar, Wondershare, EaseUS, Recuva osv.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jpg eller råformat? Är bilderna du vill återskapa tagna långt tidigare och delvis överskrivna? Det framgår nämligen inte om det är de önskvärda bilderna eller andra som är delvis överskrivna.
 

Patrik såklart

Aktiv medlem
Jpg eller råformat? Är bilderna du vill återskapa tagna långt tidigare och delvis överskrivna? Det framgår nämligen inte om det är de önskvärda bilderna eller andra som är delvis överskrivna.
Bakgrund,
När jag plåtar i studio bränner jag av vanligtvis 350-550 bilder per tillfälle. Har en minneskort på 32GB, vilket jag aldrig fyller upp. Mellan plåtningarna tar jag bort bilderna från simkortet. Så ja, bilderna skrivs över.

Jag har en återkspad mpp som heter "lost file recovery" där ligger det NEF-bilder, tagna från April i år tom idag. Just detta kort kanske har använts ca 5-6st plåtningar sen April.

NEF-bilderna går inte att öppna. Programmen jag använder för att hitta förlorade bilder har även hittat fungerande NEF-bilder(dom senast tagna/raderade, men inte alla utan mixat) Jag vill kunna öppna de äldre bild-filerna.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har inte lyckats öppna "skadade" filer med de gratisprogram som finns. Kanske finns mer kraftfulla program att ta köpa. Men man brukar ju skriva över korten just för att det inte enkelt ska gå att återskapa filerna.
När man raderar minnen säger man bara att det är ok att skriva över de gamla filerna Allt som inte skrivits över ligger orört kvar.
 

Patrik såklart

Aktiv medlem
Jag har inte lyckats öppna "skadade" filer med de gratisprogram som finns. Kanske finns mer kraftfulla program att ta köpa. Men man brukar ju skriva över korten just för att det inte enkelt ska gå att återskapa filerna.
När man raderar minnen säger man bara att det är ok att skriva över de gamla filerna Allt som inte skrivits över ligger orört kvar.
Jag har även licens på 2 av de vanligaste programmen, inte bättre resultat än de som är gratis.
Jo, förstår det är svårt rädda överskrivna bilder, men man hoppas ju att det går.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Bakgrund,
När jag plåtar i studio bränner jag av vanligtvis 350-550 bilder per tillfälle. Har en minneskort på 32GB, vilket jag aldrig fyller upp. Mellan plåtningarna tar jag bort bilderna från simkortet. Så ja, bilderna skrivs över.

Jag har en återkspad mpp som heter "lost file recovery" där ligger det NEF-bilder, tagna från April i år tom idag. Just detta kort kanske har använts ca 5-6st plåtningar sen April.

NEF-bilderna går inte att öppna. Programmen jag använder för att hitta förlorade bilder har även hittat fungerande NEF-bilder(dom senast tagna/raderade, men inte alla utan mixat) Jag vill kunna öppna de äldre bild-filerna.
När du tar bort filer skrivs de inte över, men de är redo att skrivas över nästa gång du fotograferar. Så nästa bild du tar kanske lägger sig med hälften eller en liten del över din förra bild. Tillräckligt för att du ska kunna återskapa NEF-filen men inte kunna öppna den.

Personligen använder jag Photorec (som bygger på öppen källkod) för att återskapa https://kameratrollet.se/2013/05/19/aterskapa-forlorade-bilder/
Där finns ett långsammare alternativ där man avsöker hela diskenheten.
Men hittar du med betalprogrammen tror jag inte du hittar med detta.
 

martinot

Aktiv medlem
Trist vad du råkat ut för, men hoppas att du kan lyckas återskapa alla foton du vill rädda.

En klar orsak till varför jag önskar att alla mina kameror hade haft dubbla kortplatser (det är bara mina DSLR:er och min X-T2:a som har det, medans resten av mina spegellösa kamerahus tyvärr saknar den möjligheten).
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har även licens på 2 av de vanligaste programmen, inte bättre resultat än de som är gratis.
Jo, förstår det är svårt rädda överskrivna bilder, men man hoppas ju att det går.
Det lär gå med tyngre "artilleri". Enligt en föreläsare vi hade om datasäkerhet verkar det gå att gräva rätt djupt om man vill ha fram information. Men det är nog inget man har tillgång till som privatperson.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det lär gå med tyngre "artilleri". Enligt en föreläsare vi hade om datasäkerhet verkar det gå att gräva rätt djupt om man vill ha fram information. Men det är nog inget man har tillgång till som privatperson.
Överskriven information kommer inte tillbaka för varken privatperson eller stat.
 

martinot

Aktiv medlem
Överskriven information kommer inte tillbaka för varken privatperson eller stat.
Med traditionella hårddiskar så går det ofta att med rätt resurser läsa information som är överskriven upp till 12-16 gånger, men de skiljer sig ju emot flashbaserade NAND-minnen i teknik (bygger på magnetisering av ett internt media).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Med traditionella hårddiskar så går det ofta att med rätt resurser läsa information som är överskriven upp till 12-16 gånger, men de skiljer sig ju emot flashbaserade NAND-minnen i teknik (bygger på magnetisering av ett internt media).
Myten bygger på de äldre hårddiskarna 30 år tillbaka och inte ens där fick man fram någonting vettigt med "rätt resurser" efter en överskrivning.

Slutsats av skaparen bakom Countermail https://www.flashback.org/sp44455192
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Med traditionella hårddiskar så går det ofta att med rätt resurser läsa information som är överskriven upp till 12-16 gånger, men de skiljer sig ju emot flashbaserade NAND-minnen i teknik (bygger på magnetisering av ett internt media).
Enligt en interjuv med nån chef på Ibas (känt företag för hårddisk räddning) så är överskrivna data = förlorade data.

ThomasR
 

martinot

Aktiv medlem
Enligt en interjuv med nån chef på Ibas (känt företag för hårddisk räddning) så är överskrivna data = förlorade data.

ThomasR
Det verkar stämma det som du och Peter skriver i tråden.

Det verkar iofs inte vara direkta myter, men däremot gammal inaktuell information som inte längre är applicerbar eller gällande för dagens moderna hårddiskar.

Tydligen så kan viss information finns kvar i angränsande områden på diskarna, men tydligen så stämmer det att moderna hårddiskar med dess höga lagringsdensiteter inte längre efterlämnar spår efter tidigare magnetiseringar/skrivningar.

Som ni riktigt påpekar så räcker det nuförtiden att skriva över informationen en enda gång. Det viktiga verkar vara att se till att göra kompletta överskrivningar.

https://ultraparanoid.wordpress.com/2007/09/12/securely-erase-hard-drives/
 
ANNONS