Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fungerar mina Objektiv (bra)med FX-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Hej, jag hittar ingen information i någon av manualerna så frågar här då någon säkert vet svaret :)

Jag har två stycken objektiv som jag använder primärt till min D200, jag lyckas inte hitta någon information om hur dom presterar på en FX-kamera. Jag är väldigt sugen på att skaffa en begagnad FX-kamera antingen Nikons D600 eller D700, det verkar vara de billigaste modellerna på blocket.

Så om mina primära objektiv inte skulle fungera speciellt bra med FX så skulle det bli väldigt dyrt att köpa nya glas, och då får jag stanna kvar i DX-världen några år till (tills D500 droppar i pris).

Objektiven i fråga är:
Sigma 70-200mm f/2.8 II Macro HSM APO DG EX
och
Sigma AF 170-500 f/5-6,3 APO DG

// Putte
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej, jag hittar ingen information i någon av manualerna så frågar här då någon säkert vet svaret :)

Jag har två stycken objektiv som jag använder primärt till min D200, jag lyckas inte hitta någon information om hur dom presterar på en FX-kamera. Jag är väldigt sugen på att skaffa en begagnad FX-kamera antingen Nikons D600 eller D700, det verkar vara de billigaste modellerna på blocket.

Så om mina primära objektiv inte skulle fungera speciellt bra med FX så skulle det bli väldigt dyrt att köpa nya glas, och då får jag stanna kvar i DX-världen några år till (tills D500 droppar i pris).

Objektiven i fråga är:
Sigma 70-200mm f/2.8 II Macro HSM APO DG EX
och
Sigma AF 170-500 f/5-6,3 APO DG

// Putte
Sigma 70-200mm f/2.8 II Macro HSM APO DG EX
Detta objektiv är konstrukterat för att passa med alla modeller av Canon och Nikon-kameror, oavsett modell och sensortyp.
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=149

Kolla objektivguiden för det andra objektivet
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej, jag hittar ingen information i någon av manualerna så frågar här då någon säkert vet svaret :)

Jag har två stycken objektiv som jag använder primärt till min D200, jag lyckas inte hitta någon information om hur dom presterar på en FX-kamera. Jag är väldigt sugen på att skaffa en begagnad FX-kamera antingen Nikons D600 eller D700, det verkar vara de billigaste modellerna på blocket.

Så om mina primära objektiv inte skulle fungera speciellt bra med FX så skulle det bli väldigt dyrt att köpa nya glas, och då får jag stanna kvar i DX-världen några år till (tills D500 droppar i pris).

Objektiven i fråga är:
Sigma 70-200mm f/2.8 II Macro HSM APO DG EX
och
Sigma AF 170-500 f/5-6,3 APO DG

// Putte
Tänk på att D600 är behäftad med oljeproblem. D610 verkar inte ha det problemet.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Sigma 70-200mm f/2.8 II Macro HSM APO DG EX
Detta objektiv är konstrukterat för att passa med alla modeller av Canon och Nikon-kameror, oavsett modell och sensortyp.
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=149

Kolla objektivguiden för det andra objektivet
Tack för bra tips på Hemsida :)
170-500 fick samma betyg som 70-200.

"Detta objektiv är konstruerat för att passa med alla modeller av Canon och Nikon-kameror, oavsett modell och sensortyp."
När det står så förutsätter jag att inte halva bilden kommer "vignetteras" bort om objektivet sitter på ett FX-hus.
För då borde det nämnas med en kommentar tycker jag.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Tänk på att D600 är behäftad med oljeproblem. D610 verkar inte ha det problemet.
Tack för tipset, jag lutar åt D700 pga den ekonomiska faktorn, (äldre = billigare).
Jag tror ändå att steget från D200 kommer bli stort nog :p

Verkar finnas ganska många D700 till salu som inte gått speciellt långt då det verkar som att många hade den som Backup till en D3/4

/Putte
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack för bra tips på Hemsida :)
170-500 fick samma betyg som 70-200.

"Detta objektiv är konstruerat för att passa med alla modeller av Canon och Nikon-kameror, oavsett modell och sensortyp."
När det står så förutsätter jag att inte halva bilden kommer "vignetteras" bort om objektivet sitter på ett FX-hus.
För då borde det nämnas med en kommentar tycker jag.
Ja så tolkar jag det också!
Ett sätt att verifiera är att kolla vilken fattning de har för Canon (Det är ju samma lins)
Canon
EFS = aps-c sensor
EF = full format
EFS- objektiv kan inte monteras på EF- hus.
Men EF-objektiv kan monteras på EFS hus.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja så tolkar jag det också!
Ett sätt att verifiera är att kolla vilken fattning de har för Canon (Det är ju samma lins)
Canon
EFS = aps-c sensor
EF = full format
EFS- objektiv kan inte monteras på EF- hus.
Men EF-objektiv kan monteras på EFS hus.
Nej, man läser objektivbeteckningen. På Sigma betyder DG småbild/FX och DC betyder APS-C, om objektiven inte är så gamla att de är från filmtiden. Nu kan man ju också råka ut för mjukvaruinkompatibilitet mellan äldre tredjepartsobjektiv och nyare kameror, men det har ingenting med sensorstorleken att göra. Där får man i så fall söka på nätet och se om andra har haft några problem.
 

PMD

Aktiv medlem
Och Sigma brukar bara ha EF-fattning på sina Canonkompatibla objektiv. DC-objektiven brukar gå att montera på en EOS-kamera med EF-fattning, men kommer högst troligen att vinjettera så att det märks.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, man läser objektivbeteckningen. På Sigma betyder DG småbild/FX och DC betyder APS-C, om objektiven inte är så gamla att de är från filmtiden. Nu kan man ju också råka ut för mjukvaruinkompatibilitet mellan äldre tredjepartsobjektiv och nyare kameror, men det har ingenting med sensorstorleken att göra. Där får man i så fall söka på nätet och se om andra har haft några problem.
Ok, fel av mig alltså!
Men samtidigt svarade du på ursprungsfrågan. Båda objektiven har DG i beteckningen så de funkar alltså förträffligt på fullformat :)
 
ANNONS