Annons

Suddiga bilder, barnbilder och ai AF som inte fungerar

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Hur skarpt det ser ut i skala 1:1 på en skärm beror förstås på hur tätt pixlarna sitter på skärmen.

Att blanda in andra kameror och objektiv än de som TS har är knappast meningsfullt för att hitta en lösning på hans problem.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för svar allihopa. Ska försöka förtydliga.

Min AI Servo fungerar inte verkar det som. För även om jag håller in BFF knappen så får jag inte kontinuerligt fokus.
Nu kan jag inte Canon, men det låter som en inställningsfråga. På Nikon kan jag tex ställa in om jag vill ha fokusprioritet eller avtryckarprioritet på kontinerlig fokus. Vad som händer med AF on knappen kan man säkert styra också, Canon brukar ha minst lika många inställningar så se vad som är satt i menyn när man trycker in BFF
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Mycket som är oklart ...

För att? Låter som fel på antingen kamera eller objektiv om man resonerar så. Det SKA vara skarpt om man gjort allt tekniskt rätt och har utrustning som klarar det. Har man ett soft objektiv så blir det oskarpt.

/Stefan
De stämmer, men de är mycket som är "oskarpt" här. Hur har TS tittat på bilderna, mjukvara, bildskärm mm, mm.
Objektivet är ju erkänt bra. Kameran likaså, men RAW filer måste "framkallas" innan man får ut kvalitén som grejerna levererar. Sen vet man ju inte vilken kunskapsnivå TS har, de där om spegeln var ju lite konstigt.
Bilderna som TS lagt in i tråden ser ju helt okej ut med hänsyn till storleken.

ThomasR
 

Astroscapist

Aktiv medlem
De stämmer, men de är mycket som är "oskarpt" här. Hur har TS tittat på bilderna, mjukvara, bildskärm mm, mm.
Objektivet är ju erkänt bra. Kameran likaså, men RAW filer måste "framkallas" innan man får ut kvalitén som grejerna levererar. Sen vet man ju inte vilken kunskapsnivå TS har, de där om spegeln var ju lite konstigt.
Bilderna som TS lagt in i tråden ser ju helt okej ut med hänsyn till storleken.

ThomasR
så sant så!

/stefan
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Steg ett borde vara att finjustera AF på objektivet. Läs på lite online om hur du gör det.

Utöver det skulle jag helt ärligt säga att du borde ta en kurs i fotografering. Är knappast konstigt att det är ”suddigt” i större delar av bilden då du fotar med ett realtivt ”tele” f/1.4 objektiv. Vilket du borde veta om du förstår hur olika bländare påverkar ditt Dof.

Tror inte det är något fel på utrustningen utan snarare hur den används.
 
Steg ett borde vara att finjustera AF på objektivet. Läs på lite online om hur du gör det.

Utöver det skulle jag helt ärligt säga att du borde ta en kurs i fotografering. Är knappast konstigt att det är ”suddigt” i större delar av bilden då du fotar med ett realtivt ”tele” f/1.4 objektiv. Vilket du borde veta om du förstår hur olika bländare påverkar ditt Dof.

Tror inte det är något fel på utrustningen utan snarare hur den används.
Nej, steg ett är att veta hur man gör det man vill göra.

Trådskaparen skriver att AI Servo inte fungerar. Om det stämmer ska kameran lämnas in på lagning. Är det däremot så att trådskaparen inte vet hur man får AI Servo att fungera så måste trådskaparen ta reda på det.

Så jag håller med om allt du skriver utom det första stycket. Det rådet kan trådskaparen hoppa över så länge. :)
 

AFJ

Aktiv medlem
. Bilden är extremt suddig. I min värld är väl det enda som sma kunna göra den suddig vara spegeln. För 1/2000 fryser ju bilden speciellt när hon stod helt still.
Det låter som du fortfarande inte har greppat betydelsen av skärpedjup. Om du fokuserar på barnet i barnvagnen och använder f 1.8, ja då kommer mamman bli ur fokus och därmed "suddig". Det är precis som det skall vara.

Jämför med fotbollsbilden ovan, grabben som är i fokus är skarp, killen som är i bakgrunden är inte i fokus och därmed suddig.
 
Hej! För att klargöra:

Det är olika scenarion!

AI Servo verkar inte fungera med Backbutton fokus på min kamera. Har kollat igenom inställningarna men inte hittat något som kan vara orsaken. Om jag använder min avtryckarknapp som vanligt med fokus så fungerar AI servon som den ska. Det är alltså med BFF som den inte fungerar, när jag håller in knappen så aktiveras "Single focus", när jag släpper står den redo på AI servo (men fokuserar ändock inte).

Angående den suddiga bilden. Jag må vara ny fotograf men att fokusera och ta en bild på minst 1/2000s på bländare 1.4 ska ju inte bli suddig. Även om jag nu rör mig så ska jag ju fortfarande kunna få en skarp bild _någonstans_

Så, här ser ni bilden. Notera att jag såg detta direkt på min LCD skärm på kameran, tog om bilden 2-3 gånger med exakt samma resultat. Fokuspunkt: mammans ansikte. Jag är helt med på hur skärpedjup fungerar och att barnet inte blir skarpt. Men hon borde väl ha blivit det..
 

Bilagor

Din kamera har så hög upplösning att detta gör att bilderna ser suddiga ut när du kikar på dom på bildskärm (dator) inzoomat. Sen beror de ju också vilken upplösning du har på skärmen. Nu vet jag inte hur du tittat på dom men jag instämmer med tidigare inlägg att det kan vara en orsak att du upplever dom som oskarpa.
Sen vet jag inte hur du tänkte att spegeln skulle kunna vara en orsak ?! Spegelvibrationer har ingen inverkan på bilden när du kör handhållet och har 1/2000 som tid. Sen vet jag inte om du vet att spegeln fälls undan när bilden tas, spegeln finns där bara för att du ska se bilden i sökaren när du komponerar bilden.

ThomasR
Jåda, spegeln kan göra att det blir suddigt. Inget man ser med blotta ögat. Man tog en bild med stativ och visade att på grund av de höga upplösningen gör spegeln att det blir små rörelseoskärpa även på stativ. Men i mitt fall snackar vi 0 skärpa där jag placerade min fokuspunkt. Det såg jag genom att zooma in först via LCD på kameran och sen via CaptureOne.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
En jpg på 54 kb blir inte rättvisande att titta på. Kan du lägga upp originalet nånstans så vi kan öppna rawfilen, då kommer du att få bättre svar.
RAW filer måste bildbehandlas för att bli bra. Hur mycket har du gjort med bilderna ang skärpa, kontrast mm ?
Prova Canons eget program Digital Photo Professional, lättarbetat för grundläggande justeringar.
https://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos_5ds.aspx?type=software&language=&os=WINDOWS 7 (64-bit)

ThomasR
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hej! För att klargöra:

Det är olika scenarion!

AI Servo verkar inte fungera med Backbutton fokus på min kamera. Har kollat igenom inställningarna men inte hittat något som kan vara orsaken. Om jag använder min avtryckarknapp som vanligt med fokus så fungerar AI servon som den ska. Det är alltså med BFF som den inte fungerar, när jag håller in knappen så aktiveras "Single focus", när jag släpper står den redo på AI servo (men fokuserar ändock inte).

Angående den suddiga bilden. Jag må vara ny fotograf men att fokusera och ta en bild på minst 1/2000s på bländare 1.4 ska ju inte bli suddig. Även om jag nu rör mig så ska jag ju fortfarande kunna få en skarp bild _någonstans_

Så, här ser ni bilden. Notera att jag såg detta direkt på min LCD skärm på kameran, tog om bilden 2-3 gånger med exakt samma resultat. Fokuspunkt: mammans ansikte. Jag är helt med på hur skärpedjup fungerar och att barnet inte blir skarpt. Men hon borde väl ha blivit det..
Rätta mig om jag uppfattar fel men det låter som du tänker dig att af-on både ska byta mellan al servo och one shot plus aktivera af-mätning?
Jag använder af-on till att byta mellan servo och one shot och har vanliga avtryckaren i grundläget. Börjar objektet röra sig så håller jag avtryckaren halvt intryckt och lägger till af-on. Vill du slippa delen med halvt nedtryckt avtryckare kan du låta af-on sköta AF. AE låsknappen kan byta mellan singel och servo och avtryckaren knäpper bilden. Personligen gillar jag inte det sistnämnda sättet. Tycker det är knöligt att trycka in båda knapparna med tummen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej!
Angående den suddiga bilden. Jag må vara ny fotograf men att fokusera och ta en bild på minst 1/2000s på bländare 1.4 ska ju inte bli suddig. Även om jag nu rör mig så ska jag ju fortfarande kunna få en skarp bild _någonstans_

Så, här ser ni bilden. Notera att jag såg detta direkt på min LCD skärm på kameran, tog om bilden 2-3 gånger med exakt samma resultat. Fokuspunkt: mammans ansikte. Jag är helt med på hur skärpedjup fungerar och att barnet inte blir skarpt. Men hon borde väl ha blivit det..
OK

Men om vi backar bandet.

1) Blir bilderna skarpa om du använder singel shot fokus?

2) Blir bilderna skarpa med AI Servo om du slår om kameran till default-inställningarna, dvs fokus på avtryckaren?

3) Har du kontrollerat att ditt objektiv verkligen fokuserar korrekt genom att fota något statistiks objekt i kontrollerad miljö men single shot fokus och centrala fokuspunkter och motivet mitt i bild? T ex en vinflaska eller möjlkpaket på köksbordet. Jämfört resultatet med att använda live view?
 

PMD

Aktiv medlem
AI Servo verkar inte fungera med Backbutton fokus på min kamera. Har kollat igenom inställningarna men inte hittat något som kan vara orsaken.
I så fall är kameran trasig och du bör reklamera den så fort som möjligt. Återförsäljare/tillverkare brukar inte acceptera reklamationer som kommer en lång tid efter att felet har inträffat.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om kameran byter från Servo AF till One shot AF när du trycker på AF-ON, är den säkert inställd till att göra det. Det kan man göra med den Custom function som ställer in hur AF-ON ska fungera. Om den är grundinställd kommer AF-ON inte att göra något annat än vad halvtryck på avtrycket gör.
 

lonian

Aktiv medlem
Hade ett Sigma 50 1.4 innan Art serien släpptes och den felfokuserade på 7 av 10 bilder. Försökte ställa in kameran för kalibrering -5 men blev ändå missar. Fick köra typ serietagning och rucka kameran fram och tillbaka i manuellfokus för att hitta en bild som blev i fokus. Hade kunnat lämna in kameran och optik men ledsnande och sålde skiten. Sedan dess har jag inte velat ha mer med Sigma att göra.

Kör helst enbart på kamerans originalobjektiv och inte haft några problem med dem.
 

PMD

Aktiv medlem
Hade ett Sigma 50 1.4 innan Art serien släpptes och den felfokuserade på 7 av 10 bilder. Försökte ställa in kameran för kalibrering -5 men blev ändå missar. Fick köra typ serietagning och rucka kameran fram och tillbaka i manuellfokus för att hitta en bild som blev i fokus. Hade kunnat lämna in kameran och optik men ledsnande och sålde skiten. Sedan dess har jag inte velat ha mer med Sigma att göra.

Kör helst enbart på kamerans originalobjektiv och inte haft några problem med dem.
Jag tror att det är bättre att kalibrera ett Sigma Art-objektiv med Sigmas datoradapter ("Sigma USB Dock").
Mikrojustering i kameran är förmodligen ett mer begränsat sätt att justera AF.

För äldre Sigmaobjektiv är det förstås inte ett alternativ. Dessa objekt behöver man lämna till en verkstad för kalibrering.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I så fall är kameran trasig och du bör reklamera den så fort som möjligt. Återförsäljare/tillverkare brukar inte acceptera reklamationer som kommer en lång tid efter att felet har inträffat.
Jag tror snarare som apersson att det handlar om hur funktionen på knappen är konfigurerad.
 

PerKr

Aktiv medlem
Jag tror snarare som apersson att det handlar om hur funktionen på knappen är konfigurerad.
om inte annat så bör ju detta uteslutas innan man hävdar att det är fel på kameran.

Visst vill man använda största möjliga bländare ibland, men varför inte blända ner till 2.8 eller rentav 4? Väldigt få objektiv presterar som bäst med vidöppen bländare även om man bortser från svårigheterna som skärpedjupet för med sig.

Angående fokus på närmsta öga. Autofokusen kan lätt missa en aning och på de här bilderna blir ett öga ett ganska litet mål att träffa (här har lösningar där bildsensorn används för fokusering en viss fördel) så hur gör du för att fokusera på närmsta öga och hur vet du att fokus verkligen hamnar där?
 
ANNONS