Annons

Naturfotografering farligt..???

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
som på fullaste allvar säger "att hon utan tvekan går ut på ett övergångsställe även om hon riskerar att bli påkörd av en bil därför att hon har rätt". Argumentet att hon kanske dör eller får sitta i rullstol resten av livet ger hon full f*n i. Och ja jag vet att inte zebraregeln egentligen ger henne rätt att göra så men troligen lär bilföraren fällas.
Ja, bilförare har strikt ansvar i ett sådant fall.

Icke desto mindre håller jag med om det korkade i att ta en sådant risk.
 

mac60

Aktiv medlem
som på fullaste allvar säger "att hon utan tvekan går ut på ett övergångsställe även om hon riskerar att bli påkörd av en bil därför att hon har rätt". Argumentet att hon kanske dör eller får sitta i rullstol resten av livet ger hon full f*n i. Och ja jag vet att inte zebraregeln egentligen ger henne rätt att göra så men troligen lär bilföraren fällas.

På samma sätt försöker jag undvika skogen där det pågår älgjakt. Spelar ingen roll om skytten alltid är ansvarig för den avlossade kulan som kanske ändrar riktning pga en gren eller liknande. Det är JAG som förlorar.

Så mitt väl och ve går faktiskt före min rätt att vistas var jag vill.
Kanske folk skulle gå in på trafikstyrelsen och se vad lagen säger om övergångsställe och nu det nya med cykel överfart.
Zebralagen är ändrad sedan ett antal år men det är det aldrig prat om
Läs gärna igenom den ordentligt vad som gäller både rättigheter och skyldigheter
Det är en skyldighet att kolla att gamla regler fortfarande gäller och inte blivit ändrat.
Ser många som går mot röd gubbe på bevakat övergångsställe, gärna barnvagnen ut först.
Har frågat några varför och svaret har varit antingen att eftersom det inte är böter längre så får man göra detta och bilisterna SKALL stanna eller så gäller zebralagen enligt dom (gamla regeln )
100% är dessa svar från folk och det har inte gått att få dom att ändra sig

Har hämtat hem nya lagen och har den i plattan som jag visat dom men det är bara som jag luras
 

Ont

Medlem
Anfaller den inte?
http://www.cbc.ca/canada/saskatchewan/story/2007/11/01/wolf-verdict.html
http://www.canada.com/theprovince/news/story.html?id=44d94f6e-11cd-46b6-84c4-3f48d8df838b

Den som söker, han finner.

Det är märkligt hur ofta folk som själva inte bor inpå vargrevirer så ofta spär på osanningen att vargar inte anfaller människor. Det är klart, de behöver ju inte ta konsekvensen själva om en människa attackeras. För är det någon annas unge som går åt så spelar det ju ingen roll, bara ens egna barn är i säkerhet.

För inte ens fem år sedan hävdade samma människor att varken björn eller varg anfaller människor. Nu när flera människor de senaste åren har blivit dödade av björn både i Finland och i Sverige, så har de förnuftigt nog hållit tyst om teddybjörnens gullighet. Vad säger de sen när en människa blir offer för vargar här i Norden? "Ja, ja, det skedde ju ute i obygden, här i Stockholm går man iaf säker, varför flyttar folk inte hit om de är rädda?"

Det lustigaste var när någon fraktade en varg till Stockholm för några år sedan, för att se hur stockholmarna reagerar på att ha en varg inpå knuten. Vad hände? Jo, det blev ju en kalabalik utan dess like i media och alla krävde att vargen ska avlivas. Vilket också skedde, med assistans av den rara svenska polisen.

Själv bor jag endast ett stenkast från ett av vargreviren i länet. Jag har ingenting emot bestarna, har ett par gånger försökt fota dem i deras naturliga miljö. Men jag respekterar dess djuriskhet och käftars styrka, dess målvedvetenhet i flock och jag reagerar på den hätska och snedvridna propagandan som människor som själva inte skulle godkänna vargen i sitt närområde, för. Om ni älskar vargen, varför inte plantera ut några i er närområde? "Va, de trivs väl inte här, varför ska vi ta dem hit, det är ju mycket bättre förhållanden för dem ute i ...i.. någonannanstans! Men absolut inte här! Väl?". Sure!


.
Var har detta skett och när .
 

MikaelS2

Ny medlem
huum

Ngt kamuflage hade jag inte.....nä nån bild på den knäppe jägaren tog jag inte...
Knäpp vet ja inte om han var han tänkte rätt tycker jag och sen att du inte gillar jägare så är ju de dina problem tycker väl de är bra dem finns.O sen att han sa vad han sa jaa vad ska man säga delvis har han väl lite rätt i det men kanske var han lite ofurmulerad och kanske lite skraj han hade kanske brassat på dig ett skott om han inte sett dig ordentligt vilket han då inte ska men adrenalinet är högt nu när de är älgjakt,inget illa menat ..hoppas du fick några bra bilder ..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tjavars. Jägarna har bössor. Fotograferna har kameror. Det är ju ganska lätt att räkna ut vem som har mest rätt.
Väldigt bra sammanfattning av den terrorbalansen:). Om man inte begriper att man ska hålla sig undan när jaktdårarna skjuter skarpt så är man nog bortom all räddning.

Jag tänker fritt och osökt på Hasse & Tages lilla nummer när en man var ute och körde häst och vagn och ett skott small under älgjakten som pågick. När mannen gick hoppade ner från vagnen för att kolla hästen så hördes från skogen: "Ska vi skjuta kalven också?"

Det är uppenbarligen konstigt att det inte skjuts fler fotografer än det gör under älgjakten om de envisas med att gå omkring med ögat i okularet i älgskogen och dessutom blir förnärmade när de blir upplysta om att de riskerar att komma i vägen om de inte lyfter blicken.
 

ymmot15

Ny medlem
Klokt

jag brukar alltid lämna en lapp hemma när jag ska iväg nånstans och fota, typ i skogen eller liknande. Med dirrektioner om vart på ett ungefär man tar vägen. Utifall något skulle hända mig. Jag har hört en massa skott i skogen sista tiden men har ännu inte stött på någon jägare.
Väldigt bra att lämna uppgifter var man befinner sig,vare det är jakt eller inte,kan snubbla eller bli sjuk förhoppnings vis inte skjuten.
Ha en bra häst Mvh Tommy
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Väldigt bra sammanfattning av den terrorbalansen:). Om man inte begriper att man ska hålla sig undan när jaktdårarna skjuter skarpt så är man nog bortom all räddning.
[...].
Det finns många trådar här på FS där fotografer blint hävdar sin lagliga rätt att utöva sin hobby (eller sitt yrke) utan hänsyn till andra, eller tanke på konsekvenser.
Ofta saknas ett empatiskt tänkande.

Men samtidigt tror jag att diskussionerna i forum blir lite väl entoniga och uppblåsta.

Det sker säkert tusentals möten mellan fotografer och jägare varje år. Möten i god och vänskaplig ton. Och där den förnuftige fotografen lommar hemåt, eller till ett område anvisat av jägaren vart det inte pågår jakt för dagen.

Men när ett misslyckat sådant möte blir diskussionsunderlag för oss på forumet släpps ohämmade stereotyper lösa.
 

iSolen.se

Guest
Det finns många trådar här på FS där fotografer blint hävdar sin lagliga rätt att utöva sin hobby (eller sitt yrke) utan hänsyn till andra, eller tanke på konsekvenser.
Ofta saknas ett empatiskt tänkande.

Men samtidigt tror jag att diskussionerna i forum blir lite väl entoniga och uppblåsta.

Det sker säkert tusentals möten mellan fotografer och jägare varje år. Möten i god och vänskaplig ton. Och där den förnuftige fotografen lommar hemåt, eller till ett område anvisat av jägaren vart det inte pågår jakt för dagen.

Men när ett misslyckat sådant möte blir diskussionsunderlag för oss på forumet släpps ohämmade stereotyper lösa.
Jo och jag brukar i såna diskussioner säga att man kan göra mycket dumheter och vara jätteotrevlig osv och ändå ha juridiskt rätt att fota där.

Fast just i detta fall har jägarna även juridiskt rätt, nyttjanderätten till marken går före allemansrätten.
 

PMD

Aktiv medlem
Allemansrätten upphävs inte av att det pågår jakt. Den som vill utnyttja allemansrätten under jakttider bör dock visa hänsyn och hålla sig till regeln att inte störa eller förstöra, precis som alltid annars.

Eftersom allemansrätten är en sedvanerätt är det lite svårt att hitta explicita lagparagrafer om den. Åtminstone så har ingen i den här tråden hänvisat till vad lagen säger om nyttjanderätt kontra allemansrätt, men det kanske finns en paragraf undangömd nånstans?
 

iSolen.se

Guest
Allemansrätten upphävs inte av att det pågår jakt. Den som vill utnyttja allemansrätten under jakttider bör dock visa hänsyn och hålla sig till regeln att inte störa eller förstöra, precis som alltid annars.

Eftersom allemansrätten är en sedvanerätt är det lite svårt att hitta explicita lagparagrafer om den. Åtminstone så har ingen i den här tråden hänvisat till vad lagen säger om nyttjanderätt, men det kanske finns en paragraf undangömd nånstans?
Om de misstänker att det går omkring en fotograf i skogen avbryts jakten. Då har fotografen inskränkt ägarens nyttjanderätt.

Vi ska f ö värna om allemansrätten, den kanske begränsas om den missbrukas för mycket. Lite som gatufoto som i land efter land fått begränsningar.

Jakten går före.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Om de misstänker att det går omkring en fotograf i skogen avbryts jakten. Då har fotografen inskränkt ägarens nyttjanderätt.

Vi ska f ö värna om allemansrätten, den kanske begränsas om den missbrukas för mycket. Lite som gatufoto som i land efter land fått begränsningar.

Jakten går före.
Håller med dig.

Alldeles oavsett tycker jag att man bör respektera varandra i skogen även om man inte delar varandras intressen. Jag känner en hel del jägare, både släktingar, bekanta och kollegor. För många är älgjakten höjdpunkten på året. Då tar man ledigt en eller max två veckor och sätter sig på pass i skogen. Det tycker jag att dom kan få ha utan att det ska komma någon rättshaverist till fotograf och medvetet klampa runt och riskera att driva iväg eventuellt vilt, förutom att det är farligt. Jag unnar ingen att behöva leva med att ha skjutit en människa av misstag under älgjakten.

Jag ser heller ingen poäng i att stöta sig med markägaren genom att "hålla på sin rätt". Då kanske jaktlaget river din tjäderkoja, eller plockar ner dina holkar som faktiskt kräver markägarens tillstånd.

Vi borde kunna samsas om skogen, det är oftast väldigt liten aktivitet på jaktmarkerna förutom under ett par höstveckor.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Blir ett par roliga diskussioner på jobbet, dels om detta och annat då jag är vegetarian som sitter granne med tre jägare, en slaktare och en bonde på fikarasterna, alltid lika roligt att jävlas. ;)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Blir ett par roliga diskussioner på jobbet, dels om detta och annat då jag är vegetarian som sitter granne med tre jägare, en slaktare och en bonde på fikarasterna, alltid lika roligt att jävlas. ;)
Att jäklas med kollegor runt fikabordet, eller med ’kombattanter’ här på FS, kan vara skoj. Och ibland uppskattat av båda parter.
Men att jäklas med jägare under jakt, eller vanligt folk på gatan, tycker jag är olämpligt.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Att jäklas med kollegor runt fikabordet, eller med ’kombattanter’ här på FS, kan vara skoj. Och ibland uppskattat av båda parter.
Men att jäklas med jägare under jakt, eller vanligt folk på gatan, tycker jag är olämpligt.
Jovisst är det så, skämten runt fikabordet brukar vara i stil med att sätta en tuta på drönaren och skrämma iväg djuren, sen får man en stor köttbit upptryckt i ansiktet med "vet du vart den här kommer ifrån?" haha.

Fetmarkerade "skämten" om någon inte förstår att det är skämt jag brukar dra för kollegorna på jobbet.

Lite offtopic så ursäkta för det, drar mig ur och fortsätter läsandet istället. :)
 

148637

Avslutat medlemskap
Fast just i detta fall har jägarna även juridiskt rätt, nyttjanderätten till marken går före allemansrätten.
Det krävs uppsåt att störa jakten/förstöra jakten för att markägeren skall kunna neka någon att vara i naturen under jakt.

PMD har rätt, jakt upphäver inte allemansrätten.
 

PMD

Aktiv medlem
Om de misstänker att det går omkring en fotograf i skogen avbryts jakten. Då har fotografen inskränkt ägarens nyttjanderätt.
Misstänker? Det handlar inte om polisutredning här. :)

Om någon, vem som helst; inte nödvändigtvis en fotograf, hamnar i skottlinjen för en jägare som står på pass så är det jägarens ansvar att se till att den personen inte utsätts för fara.

Sålunda bör man undvika att smyga omkring där det pågår jakt. Icke desto mindre har inte allemansrätten blivit upphävd av att jakt pågår. Läs gärna om andra meningen i #232 och berätta vad det är du försöker invända mot.
 

iSolen.se

Guest
Misstänker? Det handlar inte om polisutredning här. :)

Om någon, vem som helst; inte nödvändigtvis en fotograf, hamnar i skottlinjen för en jägare som står på pass så är det jägarens ansvar att se till att den personen inte utsätts för fara.

Sålunda bör man undvika att smyga omkring där det pågår jakt. Icke desto mindre har inte allemansrätten blivit upphävd av att jakt pågår. Läs gärna om andra meningen i #232 och berätta vad det är du försöker invända mot.
Uppsåt: TS skrev i inlägg #1 att han inte ville lämna jaktområdet trots att han blivit upplyst om pågående jakt.

Misstanke: Inte kan jakten fortsätta om jägarna tror det smyger omkring en fotograf. Alltså störs näringsverksamheten.
 
ANNONS