Annons

DIY 6x18 och 6x12 panoramakamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
De såg fina ut. Vilken tur du har. Jag har inte hittat någon 65a :(
Har ett rullbakstycke jag funderar på att använda. Bara skriva ut ett plastskal mellan den och obj
 

Znutt

Aktiv medlem
Har fixat en viewfinder i form av en dörrkikare i brist på annat, mest bara för att ge ett hum om komposition
Smart. Vad ger den för vinkel.

Jag har några sinar stand liggande. Tänkte man kanske kunde skriva ut en tratt till dem och sedan använda filmkasetter eller ev bakstycke.
 

Znutt

Aktiv medlem
Snyggt :)
Spännande att se resultatet.
Jag printade en adapter så man kunde sätta objektivet på en sinar kassett....
Hade dock bara blå PLA hemma
Vad har du skrivit ut i? Fick du det ljustät eller har du målat den?
//Rikard
 

oet

Aktiv medlem
Snyggt :)
Spännande att se resultatet.
Jag printade en adapter så man kunde sätta objektivet på en sinar kassett....
Hade dock bara blå PLA hemma
Vad har du skrivit ut i? Fick du det ljustät eller har du målat den?
//Rikard
Har du en länk till adaptern eller är det en egen design?
Jag skrev ut i svart PLA som jag målat med plastprimer och ett par lager svart färg för att vara på säkra sidan.
 

Znutt

Aktiv medlem
Jag körde svart PLA och färg på hålkameran. Får bli samma nästagång. ABS varpar för mycket
Det är en egen design. Snott lite idéer från annat. Har några sinar ramar över. Gjorde den för en 150 mm då jag har två sådana nu..... Har en 90 so jag nog ska modda den för. Dock behövs ju möjlighet till skärpe inst.
 

oet

Aktiv medlem
Visa gärna en bild på din skapelse.
Har skannat några negativ nu.
Fokus verkar inte vara på oändligt utan verkar ligga mellan 1-3m
Ska köpa en bit frostat glas och försöka justera in det.
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
Visa gärna en bild på din skapelse.
Har skannat några negativ nu.
Fokus verkar inte vara på oändligt utan verkar ligga mellan 1-3m
Ska köpa en bit frostat glas och försöka justera in det.
Hej
Ser ju fint ut. Avundsjuk på din 65 , hittar ingen till rimligt pris....
Vilket avstånd har du mellan lins och film. Har för mig att def är mitten slutare och till film ?

Hade tänkt mig något sådant här.
Prototyp än så länge... Borde göra om den för 90 mm lins men har bara en sådan och den använder jag redan...
Gängan är 4 skärig med 100 mm stigning
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
Jag provade med det med två glasskivor mot varandra men det blev som vakuum emellan och dom sög tag i varandra och var väldigt svåra att gnugga dom.
Måste ha något slipmedel imellan. Typ finmald kalksten? Kiselcarbid Kiseloxid. Kan gå med ventilpasta Biltema har måste vara fin.

Limma en träbit på ena glassidan med typ dubbelhäftande tejp och gnid på den undre

Kanske går med något annat slipmedel Autosol? Brynpasta Brynpasta PA-70 (classe)
 

oet

Aktiv medlem
Måste ha något slipmedel imellan. Typ finmald kalksten? Kiselcarbid Kiseloxid. Kan gå med ventilpasta Biltema har måste vara fin.

Limma en träbit på ena glassidan med typ dubbelhäftande tejp och gnid på den undre

Kanske går med något annat slipmedel Autosol? Brynpasta Brynpasta PA-70 (classe)
Jag använde brynpasta emellan.
Kanske skulle gå bättre med ett handtag men jag köper nog en glasbit för att spara tid.
Ska ju bara vara 6x12 så det borde inte vara så dyrt.
 
ANNONS