Annons

Sony A7-serien med adapter och manuella objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag har införskaffat en Sony A7 II och är toknöjd över det mesta (förutom att den är rätt ful och grymt batterislukande).

Men jag irriterar mig på att samtliga adaptrar jag har köpt (via eBay / Kina) gör att mina gamla manuella gluggar fokuserar bortom oändlighet. Inte direkt subtilt heller, det är tokfel helt enkelt.
Fokuserar man lugnt och försiktigt är det så klart inget problem, men oändlighetssymbolen och stoppet i fokusringen på optiken förlorar ju sin funktion helt och hållet.

1- Är detta något man får räkna med när man köper lågprisadaptrar från Kina? Eller gäller exempelvis Metabones adaotrar bättre (perfekt) kalibrerade?

2. Är det möjligt att själv justera sensorplanets avstånd till fokalplanet på Sony A7 II?
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har införskaffat en Sony A7 II och är toknöjd över det mesta (förutom att den är rätt ful och grymt batterislukande).

Men jag irriterar mig på att samtliga adaptrar jag har köpt (via eBay / Kina) gör att mina gamla manuella gluggar fokuserar bortom oändlighet. Inte direkt subtilt heller, det är tokfel helt enkelt.
Fokuserar man lugnt och försiktigt är det så klart inget problem, men oändlighetssymbolen och stoppet i fokusringen på optiken förlorar ju sin funktion helt och hållet.

1- Är detta något man får räkna med när man köper lågprisadaptrar från Kina? Eller gäller exempelvis Metabones adaotrar bättre (perfekt) kalibrerade?

2. Är det möjligt att själv justera sensorplanets avstånd till fokalplanet på Sony A7 II?
Är nog mer det att de adaptrar du köpt
Inte är tillräckligt exakta. Du kan inte justera sensorplanet. Vad för udda gluggar kör du?
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Inga udda gluggar alls. Olympus OM (primes) och Leica M mestadels. Sådant jag använder till analoga kamerahus vanligtvis.

Ni som har erfarenhet av adapterfabrikat som stämmer på oändlighet får gärna tipsa!
 

equa

Aktiv medlem
Inga udda gluggar alls. Olympus OM (primes) och Leica M mestadels. Sådant jag använder till analoga kamerahus vanligtvis.

Ni som har erfarenhet av adapterfabrikat som stämmer på oändlighet får gärna tipsa!
Jag kör Novoflex till mina OM-gluggar. Fungerar bra, inget glapp och fokuserar inte bortom oändligheten.
Är väl lite dyrare men med det kvalitet antar jag.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Väljer du Novoflex-adaptrar slipper du även massor av andra problem.
Har läst rapporter om reflexer från blank metall, svartmålad metall där färgen flagnar, svarvspån inuti, främre och bakre fläns oparallella, glapp, fattningar som är så lösa att objektivet ramlat ut, fattningar som fastnat i kamera och/eller objektiv, degigt material osv.

Observera dock att vissa objektiv inte har något fast oändlighetsstopp, speciellt teleobjektiv. Anledningen är de använda materialens temperaturändringskoefficienter.
 

taz_k

Aktiv medlem
Novoflex är dyra men ett säkert kort. Jag har en för Nikon F och en för Leica M. Båda perfekta med avseende på fokusering och ger ett "rakt" skärpeplan.

Inte lönt att köpa billig skit ifrån Kina och sedan behöva ifrågasätta om det är adaptern eller objektivet som orsakar dåliga resultat.

Grattis till en toppenkamera för oss som gillar manuella objektiv!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har Novoflex-adaptrar till Leica M och Canon FD till mina a7 och a7r. Båda fokuserar förbi oändlighet, inte mycket, men likväl måste man ändå fokusera tillbaka lite alltid. I övrigt toppkvalitet, vida överlägsna de Kiwi och liknande jag köpt billigt. De billigaste från ebay ar i vissa fall varit urdåliga,, skrangliga, men bara kostat någon dryg hundring.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Hmm, det är som att man aldrig riktig lär sig att kvalitet kostar. Det kan gälla vattenkokare, skor eller kameraadaptrar. Man får vad man betalar för, och ska man använda något dagligen så är det lika bra att kosta på.

Tack för alla tips! Jag kommer införskaffa en Novoflex OM-E-adapter omgående!
 
ANNONS