Annons

Amatörfotograf med blandade frågor, tips och råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Är relativt ny i systemkamera världen, och har nyligen köpt min första kamera. Det blev en Nikon D3300, med 18-55 / f 3.5-22 objektiv.

Har lekt runt med de olika inställningarna, och lär mig just nu A-läget (bländarprioritet). Har lite frågor kring mitt objektiv, samt lite övriga frågor:

* När jag vill ha långt skärpedjup, samt objektet i fokus med suddig bakgrund:
Då gäller lång brännvidd (18 mm), samt stor bländare, t ex f 3.5?

* Hur skall jag tänka när det gäller avståndet till objektet jag vill fokusera på, om jag vill ha suddig bakgrund?

* Klarar mitt objektiv det jag vill uppnå, eller behöver jag ett annat objektiv med ännu större bländare, låt säga f 1.8?

* Hur mycket zoom är det på mitt 18-55 mm objektiv?

* Har ett 64 GB minneskort; behöver jag ett större om jag fotar i RAW? (Tar ca 300-400 bilder på en resa).

* När och hur ofta skall jag ladda batteriet? Går det att fortsätta fota om jag har ett grönt streck kvar?

Hoppas att någon har tid att svara på mina nybörjarfrågor. Kommer säkert på fler längre fram i tråden.

Tack på förhand.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
"* När jag vill ha långt skärpedjup, samt objektet i fokus med suddig bakgrund:
Då gäller lång brännvidd (18 mm), samt stor bländare, t ex f 3.5?"

Nä, ifall du vill ha suddig bakgrund så behövs det KORT skärpedjup. Detta får du mycket riktigt med stor bländare samt stor avbildningsskala. Stor avbildningsskala erhålls genom att använda lång brännvidd (inte 18 mm, som är en kort brännvidd) samt genom kort fotograferingsavstånd.

"* Hur skall jag tänka när det gäller avståndet till objektet jag vill fokusera på, om jag vill ha suddig bakgrund?"

Kort avstånd mellan kamera och objekt, långt avstånd mellan objekt och bakgrund.

"* Klarar mitt objektiv det jag vill uppnå, eller behöver jag ett annat objektiv med ännu större bländare, låt säga f 1.8?"

Ditt objektiv har en någorlunda stor bländare, 1:3,5, vid 18 mm brännvidd, men där sabbar den korta brännvidden det du vill åstadkomma. Vid dess längsta brännvidd, 55 mm blir ljusstyrkan bara 1:5,6, vilket sabbar även det läget för dig..
Ett 50 mm 1:1,8-objektiv skulle väsentligt underlätta det du vill åstadkomma (kort skärpedjup). Stor skillnad mot den ca 1:5,6 maxbländare som är vad ditt kitzoomobjektiv kan ge.

"* Hur mycket zoom är det på mitt 18-55 mm objektiv?"

Ca 4 gånger zoom.

"* Har ett 64 GB minneskort; behöver jag ett större om jag fotar i RAW? (Tar ca 300-400 bilder på en resa)."

Nej. Det räcker till runt 6-7 resor.
Dessutom är det säkrare att ha ett par något mindre minneskort än ett enda jättestort.

"* När och hur ofta skall jag ladda batteriet? Går det att fortsätta fota om jag har ett grönt streck kvar?"

De enda kameror som du kan köra "anda in i kaklet" är de som har en integrerande kapacitetsmätare inbyggd i varje batteri, vilka kan avläsas med 2 siffrors noggrannhet (anger återstående batterikapacitet i procent). Din D3300 har inte någon mätare utan en väldigt enkel indikator med låg noggrannhet. Är det bara ett streck kvar vet du inte ifall du kan ta 200 bilder till eller bara 2. Du bör ladda batteriet SENAST när indikatorn visar bara ett grönt streck.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Är relativt ny i systemkamera världen, och har nyligen köpt min första kamera. Det blev en Nikon D3300, med 18-55 / f 3.5-22 objektiv.
Zoomobjektiv anges från kortaste till längsta brännvidd och ALLTID med dess största bländare vid ändlägena.
från 18mm 1/3,5
till 55mm 1/5,6

Och Gunnar vet hur man kommer fram till hur mycket zoom ett objektiv har men han hade nog bara otur idag.
Man dividerar helt enkelt 55/18= 3 gångers zoom.

Men du kanske egentligen menar förstoring o det är en annan sak.
Då räknar du ut sensorns längd på diagonalen med pytagoras sats.
roten ur (23,1^2 + 15,3^2) = ca 28 mm
Ett objektiv på ungefär 28 mm räknas då som normalobjektiv eller normalbrännvidd.
Motsvarar ungefär bildvinkeln våra ögon har.

Förstoringen med 55mm blir då 55/28= knappt 2 gånger.

Magnus Frödeberg skrev nyligen en artikel här på FS med korta förklaringar till gamla fotomyter som är svåra att ta död på.
Läs den!
Den innehåller en del matnyttigt för dina funderingar.
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
"* När jag vill ha långt skärpedjup, samt objektet i fokus med suddig bakgrund:
Då gäller lång brännvidd (18 mm), samt stor bländare, t ex f 3.5?"

Nä, ifall du vill ha suddig bakgrund så behövs det KORT skärpedjup. Detta får du mycket riktigt med stor bländare samt stor avbildningsskala. Stor avbildningsskala erhålls genom att använda lång brännvidd (inte 18 mm, som är en kort brännvidd) samt genom kort fotograferingsavstånd.

"* Hur skall jag tänka när det gäller avståndet till objektet jag vill fokusera på, om jag vill ha suddig bakgrund?"

Kort avstånd mellan kamera och objekt, långt avstånd mellan objekt och bakgrund.

"* Klarar mitt objektiv det jag vill uppnå, eller behöver jag ett annat objektiv med ännu större bländare, låt säga f 1.8?"

Ditt objektiv har en någorlunda stor bländare, 1:3,5, vid 18 mm brännvidd, men där sabbar den korta brännvidden det du vill åstadkomma. Vid dess längsta brännvidd, 55 mm blir ljusstyrkan bara 1:5,6, vilket sabbar även det läget för dig..
Ett 50 mm 1:1,8-objektiv skulle väsentligt underlätta det du vill åstadkomma (kort skärpedjup). Stor skillnad mot den ca 1:5,6 maxbländare som är vad ditt kitzoomobjektiv kan ge.

"* Hur mycket zoom är det på mitt 18-55 mm objektiv?"

Ca 4 gånger zoom.

"* Har ett 64 GB minneskort; behöver jag ett större om jag fotar i RAW? (Tar ca 300-400 bilder på en resa)."

Nej. Det räcker till runt 6-7 resor.
Dessutom är det säkrare att ha ett par något mindre minneskort än ett enda jättestort.

"* När och hur ofta skall jag ladda batteriet? Går det att fortsätta fota om jag har ett grönt streck kvar?"

De enda kameror som du kan köra "anda in i kaklet" är de som har en integrerande kapacitetsmätare inbyggd i varje batteri, vilka kan avläsas med 2 siffrors noggrannhet (anger återstående batterikapacitet i procent). Din D3300 har inte någon mätare utan en väldigt enkel indikator med låg noggrannhet. Är det bara ett streck kvar vet du inte ifall du kan ta 200 bilder till eller bara 2. Du bör ladda batteriet SENAST när indikatorn visar bara ett grönt streck.
Ok, trodde att 55 var max zoom, för man ser ju objektet komma närmare och närmare ju mer man vrider objektivet till 55 mm?

Får man med så mycket av bakgrunden, om man har vridit objektivet till 55 mm?

Eller skall man tänka att det är 55 mm bildvinkel istället?

Ju större bildvinkel/brännvidd, desto större bakgrund?

Men om man inte kan fokusera på hela objektet vid 55 mm, blir det en bra bild då med tanke resultatet man vill uppnå med skärpedjupet och den suddiga bakgrunden?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ok, trodde att 55 var max zoom, för man ser ju objektet komma närmare och närmare ju mer man vrider objektivet till 55 mm?

Får man med så mycket av bakgrunden, om man har vridit objektivet till 55 mm?

Eller skall man tänka att det är 55 mm bildvinkel istället?

Ju större bildvinkel/brännvidd, desto större bakgrund?

Men om man inte kan fokusera på hela objektet vid 55 mm, blir det en bra bild då med tanke resultatet man vill uppnå med skärpedjupet och den suddiga bakgrunden?
Här föreligger lite begreppsförvirring.
Zoom är att ett objektiv som kan justeras i brännvidd. Alltså från en brännvidd till en annan brännvidd.

Bildvinkel är ett förhållande mellan sensorns storlek och brännvidden du använder.

Förstoringsgraden visade jag tidigare hur du räknar ut.
O visst desto längre brännvidd, desto större förstoring, desto snävare bildvinkel.

Bra bild.... Ja vad är det? det finns ett engelskt uttryck: The beauty is in the eye of the beholder.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Och Gunnar vet hur man kommer fram till hur mycket zoom ett objektiv har men han hade nog bara otur idag.
Man dividerar helt enkelt 55/18= 3 gångers zoom.
---
Haha! Visst gör jag det, och det var just den divisionen jag gjorde. Men kl halv fyra på natten var jag uppenbarligen så mosig i pallet att jag inte borde ha använt huvudräkning ens för denna synnerligen enkla operation, utan använt en räknare i stället...
 

unoengborg

Aktiv medlem
Skärpedjupet beror av två saker:

1) Avbildningskalan med vilken motivet avbildas på sensorn, ju större avbildningskala desto kortare skärpedjup

2) Bländare. Ju mindre bländaröppning (stort värde ger liten öppning). desto större skärpedjup.

Avbildningskalan kan man reglera genom att gå närmare eller längre ifrån motivet, eller ändra brännvidd.

För kort skärpedjup välj längsta brännvidden och full bländaröppning dvs 55mm/3.5 i ditt fall. Se till att motivet är nära kameran och bakgrunden långt borta.
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Skärpedjupet beror av två saker:

1) Avbildningskalan med vilken motivet avbildas på sensorn, ju större avbildningskala desto kortare skärpedjup

2) Bländare. Ju mindre bländaröppning (stort värde ger liten öppning). desto större skärpedjup.

Avbildningskalan kan man reglera genom att gå närmare eller längre ifrån motivet, eller ändra brännvidd.

För kort skärpedjup välj längsta brännvidden och full bländaröppning dvs 55mm/3.5 i ditt fall. Se till att motivet är nära kameran och bakgrunden långt borta.
Ok, tror jag fattar kort skärpedjup nu.

Låt nu säga att jag vill ha långt skärpedjup istället. Jag har en lampa på min gräsmatta, med havet ca 500 m i bakgrunden.

Hur gör jag nu för att få lampan klar, och havet i bakgrunden ca 500 m bakom suddig?
 

lofling

Aktiv medlem
Ok, tror jag fattar kort skärpedjup nu.

Låt nu säga att jag vill ha långt skärpedjup istället. Jag har en lampa på min gräsmatta, med havet ca 500 m i bakgrunden.

Hur gör jag nu för att få lampan klar, och havet i bakgrunden ca 500 m bakom suddig?
Du kan förklara hur du tänkt så får du se om du fattar hur man får kort skärpedjup ;-)
 

vzano

Avslutat medlemskap
Ok, tror jag fattar kort skärpedjup nu.

Låt nu säga att jag vill ha långt skärpedjup istället. Jag har en lampa på min gräsmatta, med havet ca 500 m i bakgrunden.

Hur gör jag nu för att få lampan klar, och havet i bakgrunden ca 500 m bakom suddig?
Långt skärpedjup är när du har mycket i fokus. Du kan ha en skylt som är 1 meter framför kameran och en som är 5 meter längre bort, har du kort skärpedjup kan du läsa vad skylten som är 1 meter framför kameran säger men skylten som är 5 meter längre bort går inte att urskilja i värsta fall. Långt skärpedjup är när du har mycket mer i fokus. Bägge skylterna är i fokus och du kan se vad det står på bägge skyltarna.

För att få lampan i fokus men inte havet så ska du ha en så stor bländare som möjligt och fokusera på lampan. Det hjälper om du zoomar in och håller fokus på lampan.
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Du kan förklara hur du tänkt så får du se om du fattar hur man får kort skärpedjup ;-)
Ok, vid kort skärpedjup skall man ha största brännvidden samt största bländaren. I mitt fall då f 3.5

Kort avstånd från kameran till objektet, samt långt avstånd mellan objektet och bakgrunden.

Rätt?
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Långt skärpedjup är när du har mycket i fokus. Du kan ha en skylt som är 1 meter framför kameran och en som är 5 meter längre bort, har du kort skärpedjup kan du läsa vad skylten som är 1 meter framför kameran säger men skylten som är 5 meter längre bort går inte att urskilja i värsta fall. Långt skärpedjup är när du har mycket mer i fokus. Bägge skylterna är i fokus och du kan se vad det står på bägge skyltarna.

För att få lampan i fokus men inte havet så ska du ha en så stor bländare som möjligt och fokusera på lampan. Det hjälper om du zoomar in och håller fokus på lampan.
Ok, då tror jag att jag är med ;)

Kan jag testa att ta en bild och visa dig här?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vi använder normalt begreppet stort skärpedjup.
Vi säger normalt inte långt skärpedjup även om det funkar.

O lite lustigt så är det tvärtom för det korta skärpedjup som är en syftning på längd.
Även litet skärpedjup funkar, så skärpedjupets ändlägens begrepp är lite tvärtom.
 

lofling

Aktiv medlem
Ok, vid kort skärpedjup skall man ha största brännvidden samt största bländaren. I mitt fall då f 3.5Fast

Kort avstånd från kameran till objektet, samt långt avstånd mellan objektet och bakgrunden.

Rätt?
Ja, för att få så litet skärpedjup som möjligt stämmer det. Men det går att få kort skärpedjup på de allra flesta brännvidder beroende på vilket avstånd till objektet du har.

Med en digitalkamera kan du ju faktiskt lätt testa dessutom. Experimentera med avstånd (både mellan objekt och bakgrund men även mellan dig och kameran), brännvidd och bländare i olika kombinationer så kan du se vad som händer.
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Ja, för att få så litet skärpedjup som möjligt stämmer det. Men det går att få kort skärpedjup på de allra flesta brännvidder beroende på vilket avstånd till objektet du har.

Med en digitalkamera kan du ju faktiskt lätt testa dessutom. Experimentera med avstånd (både mellan objekt och bakgrund men även mellan dig och kameran), brännvidd och bländare i olika kombinationer så kan du se vad som händer.
ok, kul att man fattat äntligen 😉

så om jag vill ha mer utav den suddiga bakgrunden, behåller jag fokus på objektet med stor bländare och ändrar brännvidden och avstånd till objektet?

(Påminner om att jag alltså bara vill ha mitt objekt i fokus, med olika mycket av bakgrunden suddig).

Eftersom jag inte har med mig min redigeringsdator på semestern; finns det någon bra sida på nätet där jag kan redigera raw-filer? typ PS eller LR fast på nätet?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har du LR CC? i så fall har du LR mobile.
Jag har aldrig använt det.
Julianne Kost på Adobe har videos för allt som berör LR o kopplingen till PS.
 

lofling

Aktiv medlem
ok, kul att man fattat äntligen 😉

så om jag vill ha mer utav den suddiga bakgrunden, behåller jag fokus på objektet med stor bländare och ändrar brännvidden och avstånd till objektet?

(Påminner om att jag alltså bara vill ha mitt objekt i fokus, med olika mycket av bakgrunden suddig).

Eftersom jag inte har med mig min redigeringsdator på semestern; finns det någon bra sida på nätet där jag kan redigera raw-filer? typ PS eller LR fast på nätet?
Ja, i princip så. Testa själv som sagt så märker du. Annars finns det flera saker på nätet, kallas dof calculators och liknande, som du kan använda för att se hur långt skärpedjup du har beroende på kamerahus, avstånd till objekt, bländare och brännvidd.
 

mikael_a1

Avslutat medlemskap
Ja, i princip så. Testa själv som sagt så märker du. Annars finns det flera saker på nätet, kallas dof calculators och liknande, som du kan använda för att se hur långt skärpedjup du har beroende på kamerahus, avstånd till objekt, bländare och brännvidd.
Ok, skall ta några testbilder senare och ladda upp här.

Skall jag skriva med vilka inställningar jag använt så du kan hjälpa mig med förklaring?
 
ANNONS