Annons

Nikon släpper video att de utvecklar d850

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det trista med fina hus som detta verkar bli är att all min optik är för dålig.
Visst finns det andra fördelat men det ställs en del tuffa prestandakrav på objektiven för att kameran verkligen ska leverera allt den kan.
Tvärtom! Skaffar du en mer högupplöst kamera kommer alla dina objektiv prestera bättre än de gör idag. Ju bättre objektiven är, ju större fördel får du.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tvärtom! Skaffar du en mer högupplöst kamera kommer alla dina objektiv prestera bättre än de gör idag. Ju bättre objektiven är, ju större fördel får du.
Sant. Men vad tjänar man mest på då per satsad krona?: lägga pengarna på ny optik eller köpa D850? För de flesta är pengarna begränsande faktorn.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sant. Men vad tjänar man mest på då per satsad krona?: lägga pengarna på ny optik eller köpa D850? För de flesta är pengarna begränsande faktorn.
Om man behåller sin gamla kamera får man ju bara uppleva en del av fördelen med ny bättre optik jämfört med om man sätter den nya bättre optiken framför den nya mer högupplösta kameran, så man kan kalla det en lose-lose-situation - i alla fall om man är lagd åt "glaset är halvtomt"-hållet :)

För att vara lite mer allvarlig - vilket som ger bäst utbyte per krona beror ju helt på vad man har för kamera idag (dvs hur stor fördelen blir av att byta ut den) och både vilka och hur många objektiv man har och vad de kostar att byta ut.

Min huvudpoäng är att argumentet "det är ingen idé att jag skaffar den nya kameran Xyz eftersom mina objektiv är för dåliga" aldrig är korrekt. En bättre kamera gör alla objektiv bättre. Precis som bättre optik gör alla kameror bättre. Och alla bäst resultat får självklart man genom att kombinera det bästa på bägge sidor om objektivfattningen, men det är ju sällan ett ekonomiskt relevant alternativ för de flesta av oss.

Men har man en hyfsad samling objektiv kan ett kamerabyte vara ett kostnadseffektivt sätt att så att säga uppgradera alla objektiven på en gång.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I detta fallet ger D850 jf med D810 en linjär pixelökning på 1,13x. Det är många situationer då ett bättre objektiv vid större bländaröppningar och ffa i kanten ger en större potentiell ökning av verklig upplösning än detta. Detta sagt, om Nikon har ytterligare förbättrat slutar- och spegelinducerade skakningar samt åtgärdat interaktionen mellan VR och vissa slutartider skulle potentiella förbättringarna i många situationer vida överträffa betydelsen av den linjära pixelökningen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fins nog ett antal som nöjde sig med D800 också, dom skulle nog finna D850 ännu attraktivare, D810 kändes inte så stor för den var trevlig att hålla i så D850 blir nog bra den också.
 

horvendile

Aktiv medlem
Fins nog ett antal som nöjde sig med D800 också, dom skulle nog finna D850 ännu attraktivare
Precis. Inte för att just min konfiguration har något större allmänintresse kanske, men... men ändå! Jag har hunnit skaffa mig en bra och någorlunda heltäckande objektivsamling till min D800. Jag skulle ibland behöva två kameror och även om bättre sensorprestanda alltid är välkommet skulle jag än mer uppskatta uppgraderad ljusmätning och autofokus. Och flera andra grejer D850 ryktas ha skulle vara trevliga bonusar.
Så jag väntar ivrigt. Och det lär finnas fler som jag.

Sedan hoppas jag, när D850 funnits ett tag, kunna byta upp min D800 till D810 utan att gå absurt mycket back på det. Men det är nästa steg.
 

iSolen.se

Guest
Fins nog ett antal som nöjde sig med D800 också, dom skulle nog finna D850 ännu attraktivare, D810 kändes inte så stor för den var trevlig att hålla i så D850 blir nog bra den också.
Jag tänkte hoppa över D810 och köra vidare på D800+D4 tills nästa generation kom. Men så gjorde jag "misstaget" att prova D810 så det blev två såna istället för D800+D4.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Bilder på huset:


https://g3.img-dpreview.com/D951018130A743F093A57C41F903EECB.jpg
https://g1.img-dpreview.com/AD1D8D16408D4FF7AC282428D4E08921.jpg
https://g4.img-dpreview.com/C4B6B11EB01B4B97A7B77F08AEE62EFA.jpg


45.75MP full frame CMOS sensor
New and improved version of SnapBridge
No built-in GPS
Tiltable LCD (3.2", 2.36 million dots)
Fully functional touchscreen: supports touch AF, touch shutter and touch menu
Memory card slots: one SD and one XQD
AF system from the D5 (153 points, 130% frame coverage compared to the D810, all AF points @ -3EV, middle/center crosshair sensor @-4EV)
New smaller AF point
No built-in flash
Back illuminated buttons
Joystick selector
Built-in Bluetooth and Wi-Fi
8K time-lapse video capabilities
4k UHD video in FX format (with no crop)
No EVF or hybrid viewfinder
Slo-mo full HD 120fps video
The SD slot will support UHS-II
Improved LiveView split-screen display
Improved silent shooting mode: fully-silent, no-sound electronic shutter in live view (no mechanical movement, can shoot up to 30fps @ 8MP with the electronic shutter)
Improved battery life
Lighter than the D810
Native ISO range: 64-25,600
ISO 64 extendable down to ISO 32 (Lo1 = 32, Hi 2 = 108,400)
7fps without grip, 9fps with grip (MB-D18a battery grip)
51 images raw buffer at 14-bit RAW
0.75x optical viewfinder (largest ever on a Nikon FX cameras)
180k RGB meter
No AA filter
Supports for Nikon wireless trigger WT-7
Fully-silent, no-sound electronic shutter in live view (6 fps silent shooting)
Built-in focus stacking: up to 300 pictures with up to 10 levels of focusing steps (still need external software)
Price will be CNY 23,999 or around $3,600 (source: Chinese forum)
Announcement date could be August 16th
RAW sizes: small, medium, large
New 1:1 mode
New natural light AWB
 

iSolen.se

Guest
Bilder på huset:


https://g3.img-dpreview.com/D951018130A743F093A57C41F903EECB.jpg
https://g1.img-dpreview.com/AD1D8D16408D4FF7AC282428D4E08921.jpg
https://g4.img-dpreview.com/C4B6B11EB01B4B97A7B77F08AEE62EFA.jpg


45.75MP full frame CMOS sensor
New and improved version of SnapBridge
No built-in GPS
Tiltable LCD (3.2", 2.36 million dots)
Fully functional touchscreen: supports touch AF, touch shutter and touch menu
Memory card slots: one SD and one XQD
AF system from the D5 (153 points, 130% frame coverage compared to the D810, all AF points @ -3EV, middle/center crosshair sensor @-4EV)
New smaller AF point
No built-in flash
Back illuminated buttons
Joystick selector
Built-in Bluetooth and Wi-Fi
8K time-lapse video capabilities
4k UHD video in FX format (with no crop)
No EVF or hybrid viewfinder
Slo-mo full HD 120fps video
The SD slot will support UHS-II
Improved LiveView split-screen display
Improved silent shooting mode: fully-silent, no-sound electronic shutter in live view (no mechanical movement, can shoot up to 30fps @ 8MP with the electronic shutter)
Improved battery life
Lighter than the D810
Native ISO range: 64-25,600
ISO 64 extendable down to ISO 32 (Lo1 = 32, Hi 2 = 108,400)
7fps without grip, 9fps with grip (MB-D18a battery grip)
51 images raw buffer at 14-bit RAW
0.75x optical viewfinder (largest ever on a Nikon FX cameras)
180k RGB meter
No AA filter
Supports for Nikon wireless trigger WT-7
Fully-silent, no-sound electronic shutter in live view (6 fps silent shooting)
Built-in focus stacking: up to 300 pictures with up to 10 levels of focusing steps (still need external software)
Price will be CNY 23,999 or around $3,600 (source: Chinese forum)
Announcement date could be August 16th
RAW sizes: small, medium, large
New 1:1 mode
New natural light AWB
Såg det där och massa bilder på NR.

https://nikonrumors.com/2017/08/14/more-nikon-d850-pictures-leaked-online-raw-and-jpg-options-size-comparison-with-the-df.aspx/

Inget om DR. Kan vara en akilleshäl.

3600 euro plus moms i tjeckien.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har varit - och är kanske fortfarande - inne på att förhandsboka D850.
Men det blir lite svettigt när jag tänker på att jag dessutom behöver XQD-kort och minnesläsare, plus att jag kommer vilja ha batterigrepp, och om jag ska stoppa EN-EL18 i det kommer jag behöva ny laddare... hm, kanske läge att åtminstone börja med EN-EL15 i greppet. Vad själva greppet nu kommer kosta.
Och just ja, troligen också en lösning (Yongnuo?) för att kunna trigga handhållna blixtar.
Svettigt nog även utan att maxa tillbehören.
 

lofling

Aktiv medlem
Stämmer detta så har önskedrömmandet nästan slagit in. Det trodde jag inte riktigt. För mig är framförallt 9 fps (iofs med nytt batteri och grepp, väldigt dyr premie) en sak som gör att jag väldigt noga överväger att sälja min D500 för att byta. Dessutom hamnar man ju rätt nära D5 både i fps men också AF. Trodde det skulle vara no-no för att potentiellt påverkar försäljning av D5 (har diskuterats av bl.a. grevture tidigare i tråden har jag för mig). Fast Nikon kanske tar det för att kunna få ut fler D850 istället?
 

valleyman

Aktiv medlem
Specarna ser riktigt bra ut! Även video med 4K utan crop är intressant, men det får man kanske inte tycka för då är man ingen riktig fotograf :)
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag var på Kameradoktorn idag för att testa kameran, den känns verkligen snabb och bekväm att använda.

En sak jag vill nämna lite extra, wow vilken sökare! Jämförde med min D800 och storleken, klarheten och ljusheten på sökaren hos D850 är något helt annorlunda. Jag fick prova att sätta på min DK-17m (1,2x förstorare) och det kändes som att se motivet på en stor, klar bioduk (på ett positivt sätt). Helt otrolig, ärligt talat!

Testade även ISO-prestanda lite snabbt, vad jag kan se är till och med ISO 25,600 bättre än 6400 på min D800, både vad gäller färgbrus och detaljbehållning.
 

iSolen.se

Guest
Jag var på Kameradoktorn idag för att testa kameran, den känns verkligen snabb och bekväm att använda.

En sak jag vill nämna lite extra, wow vilken sökare! Jämförde med min D800 och storleken, klarheten och ljusheten på sökaren hos D850 är något helt annorlunda. Jag fick prova att sätta på min DK-17m (1,2x förstorare) och det kändes som att se motivet på en stor, klar bioduk (på ett positivt sätt). Helt otrolig, ärligt talat!
Är i tyskland (ifa) och imponerades av sökaren och AF, även fokuspeaking funkade bra. Gillar också joysticken för af-flytt. Kändes mycket snabbare än D810

Fick bekräftat att EN-EL-18 funkar i nya batterigreppet men inte med 9bps.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag var på Kameradoktorn idag för att testa kameran, den känns verkligen snabb och bekväm att använda.

En sak jag vill nämna lite extra, wow vilken sökare! Jämförde med min D800 och storleken, klarheten och ljusheten på sökaren hos D850 är något helt annorlunda. Jag fick prova att sätta på min DK-17m (1,2x förstorare) och det kändes som att se motivet på en stor, klar bioduk (på ett positivt sätt). Helt otrolig, ärligt talat!
Jag hade egentligen tänkt gå dit, men... jag har ju redan beställt kameran. Bara av nyfikenhet, var det mycket folk där? Sades det någonting om kötider för att få kameran?

Inte strikt D850-relaterat, men angående DK-17M: ser man hela sökarbilden med den? Inklusive exponeringsinfon vid sidan om?
 
ANNONS