Annons

QP Card innehåller trojan? Blockeras av antivirusprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Jag har tidigare haft goda erfarenheter av det svenskutvecklade programmet QP Card, som gör individuella färgprofiler för en kamera i en viss ljussituation. När jag installerar programmet på nytt blockeras det av Norton antivirus, som varnar för att det innehåller en trojan. Vet någon mer om detta? Företaget bakom QP Card verkar ha lagt ner sin webbsida.
 

jeduven

Aktiv medlem
QP-card är nog nedlagt tror jag men orsaken att virusvarningar förekommer beror nog mest på att qp-card vägrar att betala "virusavgifter" till Norton m.fl. sk virusprogramtillverkare. Därav virusvarningar...
 

oXo

Aktiv medlem
QP-card är nog nedlagt tror jag men orsaken att virusvarningar förekommer beror nog mest på att qp-card vägrar att betala "virusavgifter" till Norton m.fl. sk virusprogramtillverkare. Därav virusvarningar...
Menar du att det inte finns någon trojan och att säkerhetsföretagen som Norton mfl utövar utpressning mot programtillverkare om de inte betalar pengar till dom eller hur menar du ?
Med vänlig hälsning Mattias
 

HenryB

Aktiv medlem
Det är inte ovanligt att antivirusprogram reagerar falskt. Stäng eller avinstallera ditt antivirus och prova igen.
 

nikitin

Aktiv medlem
Testa att ladda upp filen till https://www.virustotal.com/en/, på den sidan använder man många olika antivirusprogram för att skanna en fil. Om många larmar att filen innehåller skadlig kod skulle jag inte installera programmet. Om det bara är någon enstaka så skulle jag eventuellt installera programmet.

I de oberoende testerna av antivirus (t.ex. https://www.av-comparatives.org/) visas hur många så kallade false possitive (dvs, program flaggas som skadlig kod när dom inte är det) olika antivirus har.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Hej alla :)

QPcard har legat i vila sedan vi fick problem med vår affärsserver. Det visar sig att det är inte det lättaste att hålla och uppdatera ett säkrat affärs/e-handels-system själv :)

Vi arbetar just nu på att komma igång (med samma address, qpcard.com) via ett av de större e-handelssystemen som man hyr in sig på som "turn-key" system, då slipper vi ansvaret för att göra alla uppdateringar och hålla shopping-systemen uppdaterade mot alla de senaste säkerhetsuppdateringarna. Vår B2B affärsverksamhet med P.O, Hasselblad och våra större affärspartners är fortfarande i full gång, men de sköts ju manuellt.

De äldre programvarorna är såvitt jag vet samtliga "säkra" om man har laddat ner dem från vår sajt, men det kan uppstå problem med vissa "virus"-program om inte alla verifikationer finns på plats - vilket de av naturliga skäl inte gör nu när vi inte har en säkrad server som referens.

Vill man vara säker kan man ju alltid prova att ladda upp filen man själv har till sajten:
https://www.virustotal.com/#/home/upload
-de kör då filen med en djup-scan i de allra flesta existerande AV-motorer och lämnar en rapport över vad de olika motorerna hittade/inte hittade.

MVH/J
 
ANNONS