Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Förstörd" bild ur kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva bilden, men kallar det "förstörd". Jag har bara sett det en gång innan och det var när jag räddade några bilder från ett formaterat minneskort. Då blev sista bilden i "serien" också förstörd. Jag bifogar en fil så ni förstår vad jag menar.

Min canon 6d med 70-200 2.8L ii på. Någon annan som fått såhär direkt ur kameran?

Fotar en hel del men aldrig sett det innan. Är det tecken på att minneskortet är skralt? Eller beror det på att jag sällan/aldrig kör lågnivåformatering?
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva bilden, men kallar det "förstörd". Jag har bara sett det en gång innan och det var när jag räddade några bilder från ett formaterat minneskort. Då blev sista bilden i "serien" också förstörd. Jag bifogar en fil så ni förstår vad jag menar.

Min canon 6d med 70-200 2.8L ii på. Någon annan som fått såhär direkt ur kameran?

Fotar en hel del men aldrig sett det innan. Är det tecken på att minneskortet är skralt? Eller beror det på att jag sällan/aldrig kör lågnivåformatering?
Minneskort bryts sakta ner, om det inte händer igen ska du inte bry dig. Kameran ska egentligen spara om bilden på annat ställe om minneskortssektorn pajar men felet verkar har uppstått efter skrivning.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva bilden, men kallar det "förstörd". Jag har bara sett det en gång innan och det var när jag räddade några bilder från ett formaterat minneskort. Då blev sista bilden i "serien" också förstörd. Jag bifogar en fil så ni förstår vad jag menar.

Min canon 6d med 70-200 2.8L ii på. Någon annan som fått såhär direkt ur kameran?

Fotar en hel del men aldrig sett det innan. Är det tecken på att minneskortet är skralt? Eller beror det på att jag sällan/aldrig kör lågnivåformatering?
Kör en lågnivåformatering och blir det inte fler skrivfel till kortet är det bara att vara glad. Personligen kör jag alltid lågnivåformatering efter tömning eftersom det i manualen står att man ska göra det när man känner att kortet börjar bli trött.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva bilden, men kallar det "förstörd". Jag har bara sett det en gång innan och det var när jag räddade några bilder från ett formaterat minneskort. Då blev sista bilden i "serien" också förstörd. Jag bifogar en fil så ni förstår vad jag menar.

Min canon 6d med 70-200 2.8L ii på. Någon annan som fått såhär direkt ur kameran?

Fotar en hel del men aldrig sett det innan. Är det tecken på att minneskortet är skralt? Eller beror det på att jag sällan/aldrig kör lågnivåformatering?
Jo, jag skulle gissa på att det är ett minneskort som börjat att bli dåligt. Har fått liknande artefakter och problem själv en gång. Då var det just minneskortet som blivit dåligt, trots att det fungerat utan problem innan.

Eftersom du fotograferar kommersiella uppdrag som bröllop mm. emot betalning så kan jag starkt rekommendera att köra med kamerahus med dubbla minneskort. Så slipper dina kunder bli drabbade av dylika tekniska problem, och kanske tappa bilder och minnen i livet som kanske inte går att återskapa.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Jo, jag skulle gissa på att det är ett minneskort som börjat att bli dåligt.

Eftersom du fotograferar kommersiella uppdrag som bröllop mm. emot betalning så kan jag starkt rekommendera att köra med kamerahus med dubbla minneskort. Så slipper dina kunder bli drabbade av dylika tekniska problem, och kanske tappa bilder och minnen i livet som kanske inte går att återskapa.
Det fungerar även att använda ett trådlöst kort som kan föra över bilder till mobiltelefon i realtid.
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Jo, jag skulle gissa på att det är ett minneskort som börjat att bli dåligt.

Eftersom du fotograferar kommersiella uppdrag som bröllop mm. emot betalning så kan jag starkt rekommendera att köra med kamerahus med dubbla minneskort. Så slipper dina kunder bli drabbade av dylika tekniska problem, och kanske tappa bilder och minnen i livet som kanske inte går att återskapa.
Jag har faktiskt ett 5d IV hus också. Så jag fotar med två kameror. 5an har ju iaf möjligheten till dubbla kort.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har faktiskt ett 5d IV hus också. Så jag fotar med två kameror. 5an har ju iaf möjligheten till dubbla kort.
Japp. Synd bara om det var just en bra bild, som råkades ta (som i detta fallet) med den andra kameran som inte har det.

Använder du inte möjligheten idag med dubbla kort i ditt 5D-hus, så kan jag verkligen uppmana dig att börja använda det. Även om man har två kameror (och det skall man ha som backup vid all uppdragsfotografering, så bra där) så hjälper det ju tyvärr inte om de riktigt bra fotona tappats som man tagit just då med en av de kamerorna som råkart ut för ett minneskortshaveri (som i detta fallet).

I korthet för all uppdragsfotografering: Kör endast med kamerahus med två minneskortfack, och se också till att använda de.
 

AFJ

Aktiv medlem
Min canon 6d med 70-200 2.8L ii på. Någon annan som fått såhär direkt ur kameran?

Fotar en hel del men aldrig sett det innan. Är det tecken på att minneskortet är skralt? Eller beror det på att jag sällan/aldrig kör lågnivåformatering?

Ser bilden ut så även i kameran, eller är det först när du för över till datorn?

Jag har för mig - men kan ha fel - att det kan funka med att prova med en annan kortläsare, eller ansluta kameran med USB-sladd till datorn.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ser bilden ut så även i kameran, eller är det först när du för över till datorn?

Jag har för mig - men kan ha fel - att det kan funka med att prova med en annan kortläsare, eller ansluta kameran med USB-sladd till datorn.
Precis vad jag tänkte föreslå. Jag har upplevt liknande problem, som bara fanns med den ena av två kortläsare jag hade.
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Ser bilden ut så även i kameran, eller är det först när du för över till datorn?

Jag har för mig - men kan ha fel - att det kan funka med att prova med en annan kortläsare, eller ansluta kameran med USB-sladd till datorn.
Nu ser jag att jag fick en liknande bild med min canon 5d iv.
Jag kopplar alltid sladd till kameran när jag importerar.

Nu har jag fått det på både 6d och 5d iv, via usb till kamera. Men, bilderna i kameran är riktiga.

Ligger problemet i mina interna hårddiskar som korrumperar filerna?

La märke till en annan konstig sak.

Mina foton cr2 från 6d kan jag öppna och visa i windows 10 foton, men mina cr2 från 5d iv går inte öppna i foton? Bara i LR och PS...?
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Jag kör backup ganska direkt till min NAS.

Jag kikade igenom bilderna från senaste bröllopet. Det var ju två som var "korrupta", men i mappen på min NAS är bilderna OK?

Är det lightroom eller min interna hdd som förstör bilderna???
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Jag kör backup ganska direkt till min NAS.

Jag kikade igenom bilderna från senaste bröllopet. Det var ju två som var "korrupta", men i mappen på min NAS är bilderna OK?

Är det lightroom eller min interna hdd som förstör bilderna???
Fast ändå inte okej?

Dom ser bra ut när man öppnar dom i windows iaf. Men öppnar man i photoshop är dom korrupta ändå.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
det kan gå fel mellan:
Kamera - Minneskort, då är normalt minneskortet dåligt.
Minneskort - dator, ofta beror detta på en sladd /minneskortläsare, ibland glapp i en port.
Personligen föredrar jag kortläsare och OM den skulle skapa problem så kan jag koppla in mig direkt mot kameran. Ett slags säkerhetstänk att ha ngt i bakfickan att ta till om det första inte funkar.

Visst går diskar sönder. Man får se till att man har tillräckligt bra backupsystem.
En internt speglad NAS är inte backup - en raderad fil försvinner från systemet.

En raw innehåller alltid en jpg.
Jag gissar att Windows visar bara jpg men Adobes programvaror visar raw....
Skulle då denna jpg vara hel men inte raw så bör Windows visa en hel jpg men Adobes programvaror visar en korrupt raw....
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
det kan gå fel mellan:
Kamera - Minneskort, då är normalt minneskortet dåligt.
Minneskort - dator, ofta beror detta på en sladd /minneskortläsare, ibland glapp i en port.
Personligen föredrar jag kortläsare och OM den skulle skapa problem så kan jag koppla in mig direkt mot kameran. Ett slags säkerhetstänk att ha ngt i bakfickan att ta till om det första inte funkar.

Visst går diskar sönder. Man får se till att man har tillräckligt bra backupsystem.
En internt speglad NAS är inte backup - en raderad fil försvinner från systemet.

En raw innehåller alltid en jpg.
Jag gissar att Windows visar bara jpg men Adobes programvaror visar raw....
Skulle då denna jpg vara hel men inte raw så bör Windows visa en hel jpg men Adobes programvaror visar en korrupt raw....
Jag blir iaf inte riktigt klok på problemet här.
Hade minneskortet varit dåligt hade bilderna varit dåliga även i kameran?

Nu kopplade jag in kameran till datorn igen och hämtade den filen som blev korrupt igår och la in den i mappen. Den fungerar som den ska och visas korrekt.

Vet ju att minneskort är ganska "sköra" och inte klarar så mycket, men detta kortet är relativt nytt och av bra kvalitet (sandisk extreme pro). Så vill inte tro att det är minneskortet som är problemet.

Men då verkar det lurigt om foton blir korrupta "på vägen" in i datorn via EOS utilities?

och det låter väl ännu mer otroligt om dom blir korrupta efter en stund på disken så att säga.
Just detta problemet har uppstått på en relativt ny hdd som är tom, förutom senaste bilderna.
Så den borde inte vara något problem heller...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
och det låter väl ännu mer otroligt om dom blir korrupta efter en stund på disken så att säga.
Just detta problemet har uppstått på en relativt ny hdd som är tom, förutom senaste bilderna.
Så den borde inte vara något problem heller...
Njae
En hårddisk kan vara allt från DOA till att funka efter 50år.
MTBF ligger gissningsvis någonstans runt 10-20 år.
Finns säkert undersökningar på det.
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Kameran visar jpg med histogram.
Kameran visar inte raw.
Jo det borde man förstått.
Men nu har jag kopplat båda kamerorna och hämtat de totalt 3 bilder (hittills? :S) som var korrupta på datorn.
Så det verkar som sagt som att korten fungerar.

Blev lite fundersam dock när jag kopplade in 6d och skulle öppna sd-kortet via den här datorn i windows. gick in i mappen och möttes av filer med en windowslogga och inget mer. inga namn, ingenting.

Den visade rätt mängd filer och kortet visade hur mycket som var ledigt, men gick inte göra något.
Öppnade lightroom och försökte importera men den hittade inga filer.

Det enda som gick var att importera via eos utilities?? Är inte det konstigt?

Det enda jag vet som är gemensam nämnare är att filerna jag importerat är till samma hårddisk, som jag nyligen började lägga in på.

Det är två olika minneskort jag använt till de båda filerna. Hatar när allt är en gissningslek....
 

AFJ

Aktiv medlem
Mina foton cr2 från 6d kan jag öppna och visa i windows 10 foton, men mina cr2 från 5d iv går inte öppna i foton? Bara i LR och PS...?
När du öppnar en RAW-fi från Windows foto eller Windows fotovisaren så sker ingen RAW-konvertering, det är den inbäddade preview-filen i JPG som visas.

För att detta skall fungera så måste Windows ha en "codec" för RAW-filen. Jag tror inte det finns någon sådan för Canon 5Dmk ännu (jag kan inte heller se filer från 5DmkIV direkt i Windows).

Samma sak gäller när du tittar på bilden i kameran, det är den inbäddade JPG:en som visas.

Alltså förefaller det som det är dina RAW-filer som är skadade. Om de blivit skadade redan på minneskortet, i överföringen, eller om den hårddisk som de lagras på har något fel kanske du kan prova genom:

1) Kopiera över samma fil från kameran till en annan hårddisk.

2) Istället för att för att använda programvaran för överföringen, använd utforskaren.

3) Istället för att använda USB-sladd till kameran, använd en lös kortläsare.

Att din nya hårddisk skulle ha ett fel som ger detta problem tycker jag är låg sannolikhet på. Jag gissar att det är någon fel på minneskortet eller i själva överföringen.

EDIT: Såg att det kommit lite inlägg sedan jag började skriva (fotbollen kom emellan).
 
ANNONS