Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lysander

Aktiv medlem
Ah, ber om ursäkt för att jag inte svarat. Har varit inne och läst i princip varje dag men inte skrivit något.

Tack för alla tips och råd.
För en nybörjare var inte allt lätt.
Den där XT-1 verkar fruktansvärt kompetent men även begagnat låg den utanför min budget.
Jag var och kände på en RX-100 men den kändes inte alls bra i handen.

Började då titta på Sony A6000 som jag gillar hitintills. Har lånat hem en för att testa funktionerna.
Det lutar mot en sådan. Då kan jag köpa ett större objektiv senare om jag vill.
Jag har haft en A6000 och i stort sett samtliga objektiv till den. Jag rekommenderar den starkt, mycket kapabel kamera, objektiven är dock lite dyrare än för Canon och Nikon, och zoomobjektiven är inte lika bra eller många. Men du borde kunna hitta en begagnad för ca 4000kr med kitobjektiv, sedan bör du kunna hitta ett 50mm f1.8 som fungerar som porträttobjektiv för resten av pengarna. Om du kan tänka dig att spendera lite mer än 6000kr så finns det ett mer all-around objektiv till Sony som heter Sigma 30mm f1.4. Det är lite mer vidvinkligt än 50mm och fungerar bra för mer än porträtt och fotografering på avstånd.

Jag rekommenderar även starkt att du köper begagnat och inte nytt, här på fotosidan så är det ofta rätt tryggt att köpa begagnad om personerna som lägger ut annonser har en lång historik och det går att få bra kameror och objektiv till lite lägre priser än på blocket tex.
 

NancyS

Ny medlem
Tack igen för tipsen.

Jag lånade hem en A6000 och testat ett tag. Gillar den. Det mesta fungerar som det ska (dock inte NFC till min S6a).
Kommer behålla den.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Ett prisfynd för porträtt är Sigma 60/2,8. Kostar runt 1500:-

Jag har ett med m43 fattning till min olympus men finns även till Sony.
 
ANNONS