Annons

En bra dator för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Inte då! Bara en smaksak.
Håller med, datorer och mjukvara är mogna produkter idag. Därmed inte sagt att något är sämre eller bättre. Tycker en PC pangar mer för pengarna, alla delarna och tillverkarna av datorerna är konkurrensutsatta.

Tror tex att HP är rädda om sitt varumärke och vill inte förstöra för sig själva, genom försumma sina produkter. På samma sätt som Mac.
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte en 15" HP Pavilion tidigare i våras. Mycket prisvärd, 10 990 kr, och har all den kraft du behöver för bildredigerering, I7, 16GB RAM, 256 GB SSD + 1TB, UHD 3840*2160 skärm. Inte marknadens bästa skärm eller mest gedigna bygge ... men riktigt bra för amatörbruk. Ska du ha det bästa kostar det mycket, mycket mer. En MacPro Book med motsvarande spec. ligger långt över 20 000 kr ...

Eller, snäppet vassare, årets modell, 11 990 kr (med rabatt). Den skulle jag sannolikt köpa idag! :) Finns även motsvarande 17" och varianter med HD 1920*1080 skärm.

Tveksamt om UHD skärm gör någon större nytta på 15" och mindre men på 17" och större är det definitivt en fördel.
Då ska jag titta på den oxå. Vad är det som är mindre bra m skärmen? Vad är UHD? Vilken skärm är det det på? Hälsningar Ulrika
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Då ska jag titta på den oxå. Vad är det som är mindre bra m skärmen? Vad är UHD? Vilken skärm är det det på? Hälsningar Ulrika
Skärmen är bra, riktigt bra och är sannolikt inte sämre än det mesta i prisklassen, men jämfört med en professionell skärm har du sämre kontrast, mindre omfattande färgrymd, en viss "background bleeding" i nedre delen av skärmen. Inget som du behöver fundera på om du i första hand bearbetar bilder för publicering på nätet och "privata" utskrifter. Arbetar du däremot professionellt och behöver ha 100 % kontroll över färger och ljus räcker sannolikt inte skärmen så långt ... men bättre skärmar är dyra, mycket dyra.

UHD är en förkortning av Ultra High Definition och innebär att skärmen har 4 ggr större upplösning jämfört med en normal HD-skärm, i detta fall 3840*2160. Detta innebär att skärmen kan presentera 4 ggr så mycket information, men är du inte extrem skarpsynt blir det extremt "fint". Jag kör därför min webbläsare konstant i 200 % förstoring vilket innebär att texten blir lika stor som på en HD-skärm, men något skarpare! :)

Det är faktiskt en del trixande med en UHD-skärm som man slipper på en HD-skärm i det här "lilla" formatet, så en HD skärm kan vara väl så bra! :)
 

Lainen

Medlem
En sak att tänka på om du ska redigera på en bra extern skärm är att du behöver Displyport eller Thunderbolt anslutning. HDMI 1.4 eller 2.0 går också men det är inte alltid skyltat vad det är för version på dom.
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Skärmen är bra, riktigt bra och är sannolikt inte sämre än det mesta i prisklassen, men jämfört med en professionell skärm har du sämre kontrast, mindre omfattande färgrymd, en viss "background bleeding" i nedre delen av skärmen. Inget som du behöver fundera på om du i första hand bearbetar bilder för publicering på nätet och "privata" utskrifter. Arbetar du däremot professionellt och behöver ha 100 % kontroll över färger och ljus räcker sannolikt inte skärmen så långt ... men bättre skärmar är dyra, mycket dyra.

UHD är en förkortning av Ultra High Definition och innebär att skärmen har 4 ggr större upplösning jämfört med en normal HD-skärm, i detta fall 3840*2160. Detta innebär att skärmen kan presentera 4 ggr så mycket information, men är du inte extrem skarpsynt blir det extremt "fint". Jag kör därför min webbläsare konstant i 200 % förstoring vilket innebär att texten blir lika stor som på en HD-skärm, men något skarpare! :)

Det är faktiskt en del trixande med en UHD-skärm som man slipper på en HD-skärm i det här "lilla" formatet, så en HD skärm kan vara väl så bra! :)
Använder bilder till en del utställningar - mestadels på hemmaplan med omnejd. Det är ett tjugotal bilder som ska användas i höst och eftersom det blir mer förfrågningar behöver jag höja kvaliteten... Jag redigerar väldigt lite, max fem minuter på en bild och har insett att man kan göra mkt mer förbättringar på en bra bild om man lägger ned lite tid:) Finns bilder på Instagram ulrikacmansson så får ni en bild om nivå på att redigera på en kass dator m kass skärm:)

Blir tokig av allt jag måste veta för att köpa en simpel dator:)
 

cardazio

Aktiv medlem
Tips: Titta på vad dagens speldatorer innehåller för processorer och hitta de billigaste datorerna som innehåller de processorerna (pga de sätter vanligtvis inte dåliga processorer i speldatorer).

T.ex. kan du få denna för 10k som delar processor med vissa Asus ROG-datorer: https://www.komplett.se/product/913462/gaming/gaming-pc/barbar/lenovo-legion-y520-156-full-hd-matt#productinfo

Finns MSI-datorer som är billigare än så, men har inget bra intryck av MSI.


Undvik de med i7-processor som har u i artikelnamnet som jag nämnde förut - du fick ett till tips om en sådan nyss i tråden.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
asus ux502 i7/16gb/512ssd/gtx950

Skulle detta vara ett bra alternativ - 15000:- på rea..

Tycker det är lite dyrt för så lite mycket bättre. Kollade bara nu en sekund. Men 500 istället för 256 SSD och 16 istället för 8 Ram, samma processor. Båda datorerna har HD skärm och lägga ut mer 5000 spänn mer. Chassit kanske är super? Tycker HP Probook för runt 9700 spänn låter mer dator för pengarna.

Hellre Win 10 Pro än Home.

HP'n var bara en snabbscanning från min sida, men tycker det finns flera intressanta alternativ runt 10k.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med.

Vill man prioritera kvalitet, support och hållbarhet framför "gaming" och andra finesser (som inte är så viktigt för TS) så tycker jag att man skall kika på Pro/Elitebook och andra "no nonsense"-serier för företagsbruk och yrkesmänniskor.
 

bildsten

Aktiv medlem
Om "U" i processornamnet är bra eller dåligt beror på vad man prioriterar, snabb processor eller låg energiförbrukning.
U:et står för ultra low energy consumption vilket kanske är bra för den som gärna vill gå omkring med datorn.

Jag håller f.ö. med martinot om att HP:s proffsdatorer är att rekommendera. Själv köper jag dem begagnade och är nöjd med det. Den jag har nu har inget U i processornamnet och max tid på batteriet är högst 2 timmar, vilket inte bekymrar mej så mycket eftersom datorn i princip används stationärt.
 

EJM68

Aktiv medlem
så tycker jag att man skall kika på Pro/Elitebook
HP Probook/elitebook är kontorsdatorer och halvbra skärmar mindre lämpliga för fotoredigering.
Om ts kan leva med en extern bra skärm som kopplas in vid fotoredigering är de ett alternativ.

Dell XPS 15 har ett ganska gott rykte.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Proffs/Businessdatorer

Yo ... det är naturligtvis kalas med en proffsdator som är gjord för att gå 8-10 timmar 5 dagar i veckan i 5 år (eller snarare 3 år). Men priset!!! Tittar vi på nämnda HPs datorer får du för motsvarande prestanda på proffsvarianten betala mer än dubbelt så mycket, ja egentligen får du betala det tredubbla om vi ska titta på detaljer.

Självklart kan en begagnad dator vara ett prisvärt alternativ, men är det prestanda man jagar (vilket är väsentligt vid bildbehandling) är jag tveksam till detta alternativ.

Men, valet är ditt! :)
 

martinot

Aktiv medlem
HP Probook/elitebook är kontorsdatorer och halvbra skärmar mindre lämpliga för fotoredigering.
Om ts kan leva med en extern bra skärm som kopplas in vid fotoredigering är de ett alternativ.
Det var så TS framställde det hela (på resa i jobbet skall den användas för annat än fotoredigering, och hemma kopplat till separat skärm just för redigering av foton i Lr).

Annars så håller jag med.
 

martinot

Aktiv medlem
Tittar vi på nämnda HPs datorer får du för motsvarande prestanda på proffsvarianten betala mer än dubbelt så mycket, ja egentligen får du betala det tredubbla om vi ska titta på detaljer.
Kvalitet kostar. Oavsett om det står Apple, HP, Microsoft eller Lenovo på datorn. Gäller det mesta annat i övrigt också (som objektiv med mera).

Till skillnad från de andra så har dock Apple (och till viss del Microsoft) inte några budgetmodeller med låg kvalitet (som både HP och Lenovo även har vid sidan om deras kvalitets/företagsdatorer).

Vill man bara se på priset och köpa billigast kvalitet till lägsta pris så får man naturligtvis göra så. Det är ett fritt val (men TS verkar gått bet på det förra gången hon köpte en "billig" Lenovo).

Sedan är jag inte så säker på att det bli billigast i längden om man räknar in potentiellt strul, instabilitet och kortare livslängd.

Företag (speciellt stora) är oftast ganska snåla och väldigt ekonomiska. Därför köper det inte in det som är billigast i inköpspris, utan det som fungerar och här lägst kostnad i längden (TCO).
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Det var så TS framställde det hela (på resa i jobbet skall den användas för annat än fotoredigering, och hemma kopplat till separat skärm just för redigering av foton i Lr).

Annars så håller jag med.
Slarvigt av mig ... det där hade jag missat ... får ursäkta mig med att det inte framgick tydligt av det första inlägget. Då är jag med på banan och det gör valet betydligt klurigare.

Ytterligaren en fördel med de flesta "businessdatorer" är att de har uttag för dockningsenhet och det är snabbt och enkelt att flytta mellan hemarbetsplats, resande och arbetsplats. Jag har en Lenovo Thinkpad T440s som är en riktigt trevlig liten dator men sannolikt inget för tyngre bildbehandling (har aldrig ens testat). Till det sistnämnda använder jag min HP Pavillion. :)
 

EJM68

Aktiv medlem
Det var så TS framställde det hela (på resa i jobbet skall den användas för annat än fotoredigering, och hemma kopplat till separat skärm just för redigering av foton i Lr).
Ok, jag tolkade det lite annorlunda, nämligen att viktiga bilder redigeras hemma med extern skärm, men det kanske är som du säger, att datorn används både i jobbet och privat.
 

martinot

Aktiv medlem
Ok, jag tolkade det lite annorlunda, nämligen att viktiga bilder redigeras hemma med extern skärm, men det kanske är som du säger, att datorn används både i jobbet och privat.
Jo, så kanske det också är (inte helt klart), men hon var även inne på en stationär dator för just fotoredigering - så jag kanske övertolkade det faktumet (som sagt inte 100% tydligt gällande TS krav).

Annars inlägg #9:

Tack för tips, anledningen att jag vill ha en bärbar är att jag anv den i företaget o jag är ofta på resande fot o har inte ekonomi just nu att köpa både en bra stationär och en bra laptop. (inköp av både nytt objektiv o nytt kamerahus är på g samtidigt;-)

Tanken var då att när jag är hemma ska jag kunna koppla upp den på en bra skärm där jag kan anv den till de viktiga bilderna medans resten får jag göra på laptopen.

Men jag tror mig ha förstått att en stationär skulle ge mig mycket mer för pengarna - jag är verkligen inte bra på datorer så jag vet eg inte vad jag ska leta efter ..

Är en 4k skärm viktig? Räcker en i5 processor el måste jag ha en i7? Jag har 256gb på denna datorn är det tillräckligt?

Tacksam för all hjälp;-)


Vidare inlägg #30:

Åh, tack!! Är den typ tillräcklig för mig? Alltså, jag vet inte om det hjälper men om ngn har Instagram så finns lite bilder där på ulrikacmansson så ni får en bild av vad jag tar för slags bilder. Jag är ju bara en fotoamatör som eg bara använder mig av Lightroom och vill kunna redigera snabbt och bra där i. Anv korten på kurser en del småutställningar och en o annan förstoring.

Datorn ska fungera när jag åker runt o föreläser på olika platser i Sverige o anv mig av bildspel. Se en o annan film o kunna maila.. Typ det jag gör, inget annat.
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Blivit rekommenderad dessa två..

.. Med störst pushning för Y520..

Lenovo Legion Y520

Lenovo Ideapad Y700..

Förutom att jag inte tycker gaming svart/röda datorer är snygga så har jag ingen åsikt..

Verkar som Y520 har nyare grafikkort? Men vet ju å andra sidan inte om det spelar mig någon roll till det jag ska använda den till:)

Vilken tror ni är bäst?
 
ANNONS