Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fixa panorama, förlänga, jämna ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Hur gör jag för att lägga till toppen på ballongerna och jämna ut nyansskillnaderna i himlen och vattnet på den andra? Sammanfogningarna när datorn sätter ihop en panoramabild varierar ofta i ljus och färgskiftningar tycker jag så nu vill jag lära mig det här!

Borde inte va så svårt, eller? Hittar ingen lämplig tutorial på Youtube.

Har Lightroom 5 och PS C6

mvh
 

Bilagor

LinsLucas

Aktiv medlem
Vet inte om det går att "lägga till toppen". Datorn beskär bilderna så du får en rak bild. Är osäker på om det går att fixa till.

Grundreglerna när man fotar panorama är:
1. Fota i RAW.
2. Ställ in vitbalansen på kameran så du har samma vitbalans på alla bilderna.
3. Kör helmanuellt så du får samma bländare och slutartid på bilderna.
4. Använd manuell fokus så att inte fokus flyttas mellan exponeringarna.
5. Använd stativ så inte så mycket av bilden behöver skäras bort.

Bara de enkla grundtipsen. Hoppas någon annan kan hjälpa dig med dina frågor om redigeringen av bilderna.
 

bildsten

Aktiv medlem
Beträffande den översta bilden så får man faktiskt räkna med att himlen ändrar färg och nyans om det är ett rejät panorama, dvs omfattar bortåt 180 grader. Använder man vidvinkel som dessutom vinjetterar lite så kan det också påverka, Programmen som man använder försöker jämna ut övergångarna och hur det sker verkar bero på slumpen.

Beträffande den andra bilden så borde det gå att få med toppen på ballongerna om den/de finns med på originalbilderna, men det kanske fordras att du klonar dit en massa himmel i toppen på andra bilder.

Jag vet inte hur du haft kameran vänd, men generellt är det att föredra att ta panoramabilder i höjdformat, höjd blir lätt en bristvara i panoramambilder. Rejäl överlapp mellan bilderna är bra, jag tar så många och med så stor överlapp att det hänt att programmet (PSCS4) har hoppat över flera bilder vid hopstickningen.
I övrigt bryter jag mot praktiskt taget allt som LinsLucas skriver.men försöker vrida kameran kring objektivets nodalpunkt så gott det går, låta kamera fokusera på oändligt, bländar ner till bl 5,6 - 11 och håller kameran horisontellt vilket är viktigt för att undvika onödig beskärning.. Vill det sej inte när programmet ska sticka ihop bilderna kan det hjälpa med lite beskärning, särskilt om det finns personer i bild som rört på sej. Rejält med överlappning underlättar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Första bilden så lägger du på ett lager med tex exposure.
Ljusa upp så mycket så att den mörkaste delen i vattnet stämmer hyffsat med motsvarande ljusa delar av vattnet.
invertera masken CTRL+i
Använd nu penseln till att måla fram ljusheten i masken i de delar du behöver.
Sätt opaciteten i penseln till 5-10% MYCKET ludd så att inga kanter dyker upp.
Det kan vara svårt att få det jämnt men ett trick är att inte välja för liten pensel.
Skifta mellan måla svart & vitt i masken med x.

Det är lagerhanteringen som ger dig den fina kontrollen i PS.
Kan vara så att du vill ha olika lager för att styra olika delar i bilden.
Troligtvis vill du ha ett för vattnet o ett för himlen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För andra bilden om nu ballongen skall vara hel, så är det ett nytt lager o klistra in den hela ballongen, frilägg den o placera den var du vill ha den.
Den halva ballongen som skall bort hade jag provat att dölja med att först markera o sen testat content aware fill.

PS JAG hade inte rört ballongen närmast kameran. Att den är halv gör att man känner att den är riktigt nära. Det ökar dynamiken i bilden. DS
 
Tack för svaren!

Flera bra tips! Fota på höjden och manuellt.

Ballongbilden e taget med funktionen i kamera medan den andra är stitchad.

Ska prova teknikerna. Tänker att detta kan vara bra att kunna för framtiden.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Flera bra tips! Fota på höjden och manuellt.

Ballongbilden e taget med funktionen i kamera medan den andra är stitchad.

Ska prova teknikerna. Tänker att detta kan vara bra att kunna för framtiden.
Att använda kamerans panoramafunktion ger dålig kontroll över vad som kommer med. Man får köra ett antal testskott tills man är någorlunda nöjd eller nöja sig med vad kameran fångar.
Använder man stativ och planerar överlappningen är chansen större att lyckas även om det kan bli riktigt bra med frihandstagningar också.
En klarblå himmel är ganska ojämnt belyst. Då hjälper inte manuell exponering. Har man polfilter blir det än värre. Byte av himmel á la fastighetsmäklarbilder har jag inte provat men kan vara en nödlösning.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Om du har tillgång till topparna på ballongerna så hade jag nog testat lägga till dom på ett lager, antingen bara dom eller pensla in en del himmel också från original-bilden som innehåller ballongerna.
Du borde behöva fylla ut motsvarande yta med mer himmel dessutom på hela överkanten av bilden. Det enklaste med en så enkel himmel är kanske att gå in i crop-verktyget på photoshop och bocka i "Content aware" (tror det kallas det, och utöka ytan uppåt och låta photoshop "skapa" ny himmel, och helt enkelt hålla tummarna för att resultatet blir bra, vilket det absolut kan bli med så enkel himmel.
Hela resonemanget bygger dock på att du har tillgång till topparna på ballongerna i en separat raw-fil.....
 

iSolen.se

Guest
Om du har tillgång till topparna på ballongerna så hade jag nog testat lägga till dom på ett lager, antingen bara dom eller pensla in en del himmel också från original-bilden som innehåller ballongerna.
Du borde behöva fylla ut motsvarande yta med mer himmel dessutom på hela överkanten av bilden. Det enklaste med en så enkel himmel är kanske att gå in i crop-verktyget på photoshop och bocka i "Content aware" (tror det kallas det, och utöka ytan uppåt och låta photoshop "skapa" ny himmel, och helt enkelt hålla tummarna för att resultatet blir bra, vilket det absolut kan bli med så enkel himmel.
Hela resonemanget bygger dock på att du har tillgång till topparna på ballongerna i en separat raw-fil.....
Problemet med det är att det är svårt att klippa in toppen snyggt. Såna här bilder brukar bli lite förvrängda och då passar inte toppen in.

Vad jag brukar göra har du redan nämnt, man lägger helt enkelt till lite himmel med valfri metod i de andra bilderna så att verktyget man använder inte klipper så tajt. Jag brukar också slå av alla perspektiv- och andra justeringar som också brukar stjäla bildyta.

Ett tredje alternativ är att flytta ner ballongerna lite innan du sammanfogar..
 
Att använda kamerans panoramafunktion ger dålig kontroll över vad som kommer med. Man får köra ett antal testskott tills man är någorlunda nöjd eller nöja sig med vad kameran fångar.
Använder man stativ och planerar överlappningen är chansen större att lyckas även om det kan bli riktigt bra med frihandstagningar också.
En klarblå himmel är ganska ojämnt belyst. Då hjälper inte manuell exponering. Har man polfilter blir det än värre. Byte av himmel á la fastighetsmäklarbilder har jag inte provat men kan vara en nödlösning.
Jo nu har jag lärt mig det. Gör inte om det. Man får ta om eftersom man sveper med fel hastighet ofta och har dålig kontroll som sagt. Har inte topparna med på ballongerna men tänkte det kan fixas med nån contentaware som nämnts.

Visst, stativ e att föredra. Men detta e turistbilder där tiden varit begränsad. En i en ballong dessutom med begränsat utrymme. Kanske kunde jag haft en monopod. Ska mannta landskapsbilder och har tid på sig är det annorlunda.

Får man bara skiftningarna i himlen att ske i jämna graderade övergångar så e jag nöjd.

Men tar man panoramabilder på höjden och i RAW format blir de gigantiska. Förstår kavlitetsskillnaden förstås.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Har du testat autopano giga? Det är helt fantastiskt för panoraman. Önskar bara jag kunde rättfärdiga en licens till programmet för det är enormt mycket bättre än Photoshop funktion/lightroom när det gäller panoraman man handhållit.
 

martinator

Aktiv medlem
Första bilden så lägger du på ett lager med tex exposure.
Ljusa upp så mycket så att den mörkaste delen i vattnet stämmer hyffsat med motsvarande ljusa delar av vattnet.
invertera masken CTRL+i
Använd nu penseln till att måla fram ljusheten i masken i de delar du behöver.
Sätt opaciteten i penseln till 5-10% MYCKET ludd så att inga kanter dyker upp.
Det kan vara svårt att få det jämnt men ett trick är att inte välja för liten pensel.
Skifta mellan måla svart & vitt i masken med x.

Det är lagerhanteringen som ger dig den fina kontrollen i PS.
Kan vara så att du vill ha olika lager för att styra olika delar i bilden.
Troligtvis vill du ha ett för vattnet o ett för himlen.
Man ska aldrig styra transparensen i lagret med opacitet på penseln eftersom man då får en multipliceringseffekt om man målar över det man tidigare målat - 5+5=10 osv.. Opaciteten i masken styr man genom att sätta värdet på pensel-"färgen" eller täckningsgraden snarare till ett värde mellan 0% (vitt) och 100% (svart).

Justeringslagermask i kanalpaletten:
Nedan till vänster - grå färg målat i flera steg och överlappande
nedan till höger - opacitet målat i flera steg med överlapp.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Martin
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Men jag är intresserad av svaret.
Själklart är jag med på att desto fler ggr jag målar över så blir det mörkare(mer förstärkt). Det är ju den effekten jag vill ha.
 

lonian

Aktiv medlem
Om du har lite painting skills kan du måla fram resten av topparna. Det hade jag gjort om jag saknat dem i original bilderna.
Gäller bara att arbeta i typ 100%.
 

iSolen.se

Guest
Om du har lite painting skills kan du måla fram resten av topparna. Det hade jag gjort om jag saknat dem i original bilderna.
Gäller bara att arbeta i typ 100%.
"bara"...det är väldigt svårt att få trovärdigt. Då är det lättare att ta bort ballongerna helt och lägga in nya :)
 

martinator

Aktiv medlem
Martin
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Men jag är intresserad av svaret.
Själklart är jag med på att desto fler ggr jag målar över så blir det mörkare(mer förstärkt). Det är ju den effekten jag vill ha.
Nej, det är den effekten du INTE vill ha för att du då inte kan styra den och en blir slumpmässig. Om du vill öka eller minska effekten av ditt penseldrag så ändrar du FÄRGEN på penseln, inte opaciteten.

Poängen är att om du använder opacitet så får du en multipliceringseffekt, och om du råkar måla över ett ställe du inte vill så kan du inte ångra detta eller på något sätt ljusa detta eftersom multiplexering inte tillåter att du drar bort något. Du kan alltså inte först måla med opacitet på 75% och sedan komma på att du vill ha 50% eftersom 75%+50% =mörkare...
Om du istället använder 75% svart och sedan målar över med 50% svart så blir det just 50% eftersom opaciteten är 100% och därmed täckning. Effekten i masken som återges på lagret styrs däremot av 0-100% i täckning i masken och bryr sig inte om penselns opacitet.

Du kan heller inte måla kant i kant eftersom eventuell ludd på penseln blöder och ger en ökning i skarven istället för en övergång mot en minskning. Dvs du kan inte få en toning i och med multipliceringen. Således styr du effekten genom att välja färg på penseln, i det grönmarkerade spannet. Då kan du både måla till eller dra ifrån genom att välja ljusare eller mörkare färg, du får linjära övergångar i penselns luddade kant eftersom det inte sker en multiplicering osv.
 

Bilagor

martinator

Aktiv medlem
Den här masken är i princip omöjlig att skapa genom att styra penselns opacitet eftersom man får göra den omvänt. Men nu har jag bara fyllt hela masken med svart och sedan ändrat färg på penseln för att rita bokstäverna och krumeluren.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Nej, det är den effekten du INTE vill ha för att du då inte kan styra den och en blir slumpmässig. Om du vill öka eller minska effekten av ditt penseldrag så ändrar du FÄRGEN på penseln, inte opaciteten.

Poängen är att om du använder opacitet så får du en multipliceringseffekt, och om du råkar måla över ett ställe du inte vill så kan du inte ångra detta eller på något sätt ljusa detta eftersom multiplexering inte tillåter att du drar bort något. Du kan alltså inte först måla med opacitet på 75% och sedan komma på att du vill ha 50% eftersom 75%+50% =mörkare...
Om du istället använder 75% svart och sedan målar över med 50% svart så blir det just 50% eftersom opariteten är 100% och därmed täckning. Effekten i masken som återges på lagret styrs däremot av 0-100% i täckning i masken och bryr sig inte om penselns opacitet.

Du kan heller inte måla kant i kant eftersom eventuell ludd på penseln blöder och ger en ökning i skarven istället för en övergång mot en minskning. Dvs du kan inte få en toning i och med multipliceringen. Således styr du effekten genom att välja färg på penseln, i det grönmarkerade spannet. Då kan du både måla till eller dra ifrån genom att välja ljusare eller mörkare färg, du får linjära övergångar i penselns luddade kant eftersom det inte sker en multiplicering osv.
Jag gör säkert fel men jag klarar mig rätt bra med "undo"-funktionen om jag gör bort mig stort men oftast räcker att temporärt byta mellan svart och vit pensel, går blixtsnabbt (snabbkommando "x") och snabbhet är viktigt för mig.

Undantaget är när jag typ ska maska in en måne genom grenar eller annat komplext, då kör jag gråskalan som jag skapat genom att controlklicka på en kanal i channelsfliken.

Ett annat trick är att köra flera masker ovanpå varandra, då kan man maska om utan att de andra maskerna pajar. Ditt M-exempel ovan skulle jag gjort med två masker.
 

martinator

Aktiv medlem
Jag gör säkert fel men jag klarar mig rätt bra med "undo"-funktionen om jag gör bort mig stort men oftast räcker att temporärt byta mellan svart och vit pensel, går blixtsnabbt (snabbkommando "x") och snabbhet är viktigt för mig.

Undantaget är när jag typ ska maska in en måne genom grenar eller annat komplext, då kör jag gråskalan som jag skapat genom att controlklicka på en kanal i channelsfliken.
Varför inte ta tillfället i akt att lära sig något?
 

martinator

Aktiv medlem
eller så har jag en dålig dag. Tar tillbak allt jag sagt.... Tänkte helt fel - hoppas ni godtar min utsätt och för tt jag stökat till det i tråden.
/m
 
ANNONS