Annons

Lightroom segt

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Hej på er!

Är det någon som tycker att LR har börjat bli väldigt segt? Jag undrar om det hänt något med min dator (kraschade för en vecka sedan när jag körde LR) eller om det är någon uppdatering som gjort programmet trögt. Det verkar som det läcker minne eller något för jag får vänta betydligt mer nu på.olika tasks än förut.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Rensning

Hej

Hur mycket utrymme har du på hårddisken för biblioteket med LR filer ?
Prova att rensa bort alla säkerhetskopior utom den sista samt defragmentera hårddisken (om du har snurrdisk)
VIlket OS har du ? Win 7 eller ...

ThomasR
 

lofling

Aktiv medlem
Hej

Hur mycket utrymme har du på hårddisken för biblioteket med LR filer ?
Prova att rensa bort alla säkerhetskopior utom den sista samt defragmentera hårddisken (om du har snurrdisk)
VIlket OS har du ? Win 7 eller ...

ThomasR
Jag har inte ändrat på något så borde inte vara problem. Ska kolla sedan vad jag har för inställningar etc. Men har inte säkerhetskopiorna på samma disk. Har för mig att katalogen ligger på en SSD men är inte säker hur jag gjorde till slut. Kör med Windows 10. 16 GB RAM. Har faktiskt glömt bort vilken systemkonfiguration jag har. Får återkomma med mer detaljer när jag kollat hemma :-D
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Det är inte sista uppdateringen från Microsoft som ställt till de ?
De är fler som fått problem efter den.

ThomasR
 

lofling

Aktiv medlem
Det är inte sista uppdateringen från Microsoft som ställt till de ?
De är fler som fått problem efter den.

ThomasR
Skulle mkt väl kunna vara den. Mitt problem med Windows 10 är att home edition tvingar på en uppdateringar utan att man själv kan bestämma vilka man vill ha. Så har ingen aning om vilken uppdatering det i så fall handlar om...

Vet bara att det går oerhört trögt i LR trots att det gått bra för inte länge sedan och att min dator borde vara fullt tillräcklig för att köra programmet utan problem. Men har inte felsökt ordentligt än. Det verkar dock som om det läcker RAM eller att ngn process slöar nör processorerna ordentligt (har inte kolla CPU-användning men ska göra det).
 

lofling

Aktiv medlem
Sitter hemma nu och kollar. Datorn är en i5-6600K, 3,5 GHz med 16 GB RAM och Nvidia GeForce GTX960. Borde inte vara där problemet ligger.

Cache max 20 GB, ligger på en Samsung SSD, kopplad med NVMe. 3 GB cache för Video. Katalogen ligger på vanlig disk, men skild från där fotona ligger.

Ser nu att Grafikkortsacceleration inte var ikryssat, troligen ändrat i och med ominstallationen. Har kryssat i det och det kanske snabbade upp programmet.

Det jag kan se är att användning av minne ligger mellan ca 30-50%, men CPU-användningen är runt 100 %.

Har också en del Plugins, tydligen dessa:
1) Adobe Stock
2) Direktfångst Canon
3) Direktfångst Leica
4) Direktfångst Nikon
5) Facebook
6) Flickr
7) HDR Efex Pro 2
8) ON1 Photo RAW 2017
9) ON1 Resize 2017

Skulle kunna vara ngn av dem. Vi får se. Jag ska testa mer i veckan.
 
ANNONS