Annons

Slavblixt till Canon 5D MarkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har försökt googla en del och även läsa på detta forum utan att riktigt få klarhet i det jag vill veta.
Jag har just nu för tillfället en Canon 5D MarkII inköpt runt 2012 plus en Canon SpeedLite 430EX II som jag fäster på kameran. So far so good. Eftersom jag fotar mycket konserter med liveband (Oftast mindre klubbar med små scener eller scener på max 10x10 m med publik på ca 1000 pers max) så tycker jag inte den blixten räcker för att få den effekten jag vill ha på bilderna.
Det ja då eftersöker är en slavblixt som gör jobbet på en sådan scen. Oftast står jag på scen men kan vara så att man även behöver stå i fotodike någon gång. Jag vill då kunna fästa den på lämpligt ställe och slippa ha en sladd mellan kameran och blixten eftersom det blir för trassligt och i vissa fall säkert för lång sladd.
Om någon kan tipsa om lite blixtar och trix och tips som kan passa mig vore jag mycket tacksam. Tänker att jag högst vill lägga 4000 kronor.
För att få en bild av hur det se ut så är detta ett bra exempel:
https://www.flickr.com/photos/138978798@N04/

Tack på förhand.
 

PMD

Aktiv medlem
En 430EX II kan inte styra en slavblixt med TTL-mätning, och det är ju rätt praktiskt med sådan ljusmätning vid blixtfotografering.

För att styra en fristående Canon-blixt behövs en SpeedLite med master-funktion.
I tabellen på denna wikipediasida kan man se vilka blixtar som har master-funktion. Den billigaste är den lilla 90EX. Den ger dock inte så jättemycket ljus, så det bästa är kanske att skaffa ytterligare en 430EX så att du har två fristående blixtar. Jag skulle tro att du hamnar en bit under 4000 kr om du köper begagnade grejer.
 

rronnbac

Aktiv medlem
En 430EX II kan inte styra en slavblixt med TTL-mätning, och det är ju rätt praktiskt med sådan ljusmätning vid blixtfotografering.

För att styra en fristående Canon-blixt behövs en SpeedLite med master-funktion.
I tabellen på denna wikipediasida kan man se vilka blixtar som har master-funktion. Den billigaste är den lilla 90EX. Den ger dock inte så jättemycket ljus, så det bästa är kanske att skaffa ytterligare en 430EX så att du har två fristående blixtar. Jag skulle tro att du hamnar en bit under 4000 kr om du köper begagnade grejer.

430EX kan väl inte vara master överhuvudtaget, förutom 430EX III?

90 ex kan, men den är inte bra för ändamålet, för den är för klen, laddar upp för långsamt och har inga kontroller förutom av och på.

Om du vill ha optisk styrning kan du ha 580ex (II) men kanske är det bättre att skaffa en radiostyrning, det finns många billiga och bra. Själv köpte jag en "PixelKing" begagnad för 300:-, komplett med TTL, HSS etc, funkar skitbra. Men finns som sagt en uppsjö. Kolla t.ex. Godox, Youngnuo etc
 

PMD

Aktiv medlem
430EX kan väl inte vara master överhuvudtaget, förutom 430EX III?
430EX, 430EX II och 430EX III-RT är tre olika blixtmodeller. Jag tog bara upp 430EX II eftersom det är en sådan TS har.

(430EX III-RT kan bara styra med radio, f.ö. Den kan inte styra en SpeedLite-slav som bara har optisk styrning.)

90 ex kan, men den är inte bra för ändamålet, för den är för klen, laddar upp för långsamt och har inga kontroller förutom av och på.

Om du vill ha optisk styrning kan du ha 580ex (II)
Det finns även ett par renodlade styrdon för att styra fristående blixtar. Dessa styrdon skickar inte ut någon blixt. ST-E2 har optiskt styrning medan ST-E3-RT styr fristående blixtar som kan styras med radio.

Dessa båda styrdon är betydligt mindre än de flesta SpeedLites (möjligen med undantag av 90EX) vilken kan vara praktiskt för en del.

men kanske är det bättre att skaffa en radiostyrning, det finns många billiga och bra. Själv köpte jag en "PixelKing" begagnad för 300:-, komplett med TTL, HSS etc, funkar skitbra. Men finns som sagt en uppsjö. Kolla t.ex. Godox, Youngnuo etc
Tredjeparts radiostyrning är en liten djungel. Det är inte alla som stöder TTL-mätning, t.ex.

Det finns dock många som verkar gillar tredjeparts radiostyrnings-prylar, oavsett om de får TTL eller inte. Själv använder jag i stort sett aldrig blixt utomhus och optisk styrning fungerar oftast rätt bra inomhus. En nackdel med tredjepartsgrejerna är också att det blir flera prylar att hålla reda på.

Wikipediasidan som jag länkade till i inlägg #2 är f.ö. en ganska bra översikt över Canons blixtsystem.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej!

Jag har försökt googla en del och även läsa på detta forum utan att riktigt få klarhet i det jag vill veta.
Jag har just nu för tillfället en Canon 5D MarkII inköpt runt 2012 plus en Canon SpeedLite 430EX II som jag fäster på kameran. So far so good. Eftersom jag fotar mycket konserter med liveband (Oftast mindre klubbar med små scener eller scener på max 10x10 m med publik på ca 1000 pers max) så tycker jag inte den blixten räcker för att få den effekten jag vill ha på bilderna.
Det ja då eftersöker är en slavblixt som gör jobbet på en sådan scen. Oftast står jag på scen men kan vara så att man även behöver stå i fotodike någon gång. Jag vill då kunna fästa den på lämpligt ställe och slippa ha en sladd mellan kameran och blixten eftersom det blir för trassligt och i vissa fall säkert för lång sladd.
Om någon kan tipsa om lite blixtar och trix och tips som kan passa mig vore jag mycket tacksam. Tänker att jag högst vill lägga 4000 kronor.
För att få en bild av hur det se ut så är detta ett bra exempel:
https://www.flickr.com/photos/138978798@N04/

Tack på förhand.


Hej !

Se nedan trådar, de kanske går lite i kors, men ta det som bonus.

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=168637
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=166367
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165610

//MW
 
En 430EX II kan inte styra en slavblixt med TTL-mätning, och det är ju rätt praktiskt med sådan ljusmätning vid blixtfotografering.

För att styra en fristående Canon-blixt behövs en SpeedLite med master-funktion.
I tabellen på denna wikipediasida kan man se vilka blixtar som har master-funktion. Den billigaste är den lilla 90EX. Den ger dock inte så jättemycket ljus, så det bästa är kanske att skaffa ytterligare en 430EX så att du har två fristående blixtar. Jag skulle tro att du hamnar en bit under 4000 kr om du köper begagnade grejer.
Så om jag köper en 580EX så kan jag ha den som master och köra min 430EX II som slav? Eller måste jag ha en 600EX-RT som master?

Ganska ny på det här med blixtar men tackar så mycket för bra svar. Även om min okunskap gällande en del termer gjorde det lite svårt att förstå ibland.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Så om jag köper en 580EX så kan jag ha den som master och köra min 430EX II som slav? Eller måste jag ha en 600EX-RT som master?

Ganska ny på det här med blixtar men tackar så mycket för bra svar. Även om min okunskap gällande en del termer gjorde det lite svårt att förstå ibland.
Ja, du kan ha 580ex (ii) som master och 430ex (ii) som slav, men då med optisk styrning.

Med 600ex-rt kan du också/istället köra med radiostyrning, men då måste du ha 430ex iii (3) för att den ska funka som radiostyrd slav.

Optisk styrning fungerar i regel bra inomhus och då inte avstånden är för stora men det förutsätter att det är fri sikt mellan master och slavar (eller att tillräckligt mkt ljus reflekteras till slav-blixtarna)
 

apersson850

Aktiv medlem
De Canon-blixtar som fungerar med radiostyrning har ett RT i modellnamnet. Det gäller även blixtstyrenheten ST-E3-RT.
 

PMD

Aktiv medlem
Optisk styrning fungerar i regel bra inomhus och då inte avstånden är för stora men det förutsätter att det är fri sikt mellan master och slavar (eller att tillräckligt mkt ljus reflekteras till slav-blixtarna)
Ofta kan kan vinkla blixthuvudet på slavblixt{en,arna} så att slavsensorn kan riktas mot kameran (och därmed styrblixten), men man måste förstås vara noga med utplaceringen av slavblixt{en,arna} så att man minimerar risken at de skyms av folk som kan tänkas flytta sig medan man fotograferar.
 
Aha då är jag helt med. Då är det nog en 580EX jag får köpa då jag köpte 430EX II nyss och gärna vill använda den. Jag fotar mycket på små klubbar där jag ofta känner banden eller de som arrangerar så kan säkert få till en bra plats för slavblixten så den inte skyms och så att jag kan stå i rätt läge.

Tack för bra svar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag rekommenderar att du letar upp en 580 EX II istället. Den tillåter exempelvis att du gör blixtinställningarna i kamerans meny också. Det är inte effektivare än att göra det på blixten, men speciellt som nybörjare är det lättare att få till alla inställningar för både master och slavblixtarna när man gör det via kamerans menysystem.

Det spelar ingen roll för tillgängligheten, för varken 580 EX eller 580 EX II finns längre. Du får ändå leta begagnat.
Möjligheten att ställa in blixten via kamerans menysystem kom med introduktionen av EOS 40D och 1D Mark III, så den har funnits ett tag.

Det går även att använda den nyare 600 EX-RT som optisk master, för kompatibilitet med äldre blixtar, typ 430 EX II. Men den är dyrare än en begagnad 580 EX II, förstås. Idag finns det en 600 EX II-RT, men jag tvivlar på att den fått folk att sälja av sina 600 EX-RT, så det finns nog inte en uppsjö med begagnade sådana.
 
För den som orkar svara på ytterligare en fråga.
Nu har jag äntligen köpt en Canon 600rt-ex som jag kör som master på min 5D Mark II. 430ex II kör jag som slav. Har Youtubat mig fram till hur man ska göra men får det inte att fungera riktigt. Igår trixade jag en del hemma med olika inställningar och fick äntligen allt att fungera korrekt. Båda blixtar går av samtidigt MEN då blir fotot helt svart. Mycket märkligt kan jag tycka då mina inställningar var som vanligt när jag tar med blixt. Ändrade lite hit och dit men ändå samma resultat.
Jag tror även att min 430 är lite sliten för det var inte varje foto som den gick av utan kanske vartannat. Idag när jag skulle visa min sambo fungerade det inte alls.

Ok en fråga till som kan verka lite dum men vad är skillnaden på Radio och Optisk? Min tanke var att vid Radio så behöver inte blixtarna "se" varandra men vid optisk måste de läsa av varandra via infrared?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror även att min 430 är lite sliten för det var inte varje foto som den gick av utan kanske vartannat. Idag när jag skulle visa min sambo fungerade det inte alls.
Var noga med att blixtstyrningssensorn på slavblixten är riktad mot styrblixten (som sitter på kameran).

Ok en fråga till som kan verka lite dum men vad är skillnaden på Radio och Optisk? Min tanke var att vid Radio så behöver inte blixtarna "se" varandra men vid optisk måste de läsa av varandra via infrared?
LJusvågor ("optiska vågor") och radiovågor är benämningar på olika frekvensband i det elektromagnetiska strålningsspektrat. Ljus och radio är alltså samma sak fast med olika våglängd. Radiovågor har mycket längre våglängd än ljus och kan gå igenom en del material som stoppar ljusvågor. Radiovågor studsar också annorlunda än ljusvågor.

Den stora skillnaden för blixtstyrning är att det är mycket, mycket viktigare med att ha klar sikt mellan styrdon och mottagare när man använder ljusvågor, medan det kan gå bra att utan fri sikt med radiovågor. Radiostyrd blixt brukar dessutom ha rätt mycket längre räckvidd.

Din 430 EX II kan bara styras med ljusvågor så du måste ställa in din 600 EX-RT för "optisk styrning" samt ha fri sikt mellan blixtarna. Se också till att blixtstyrningssensor på slavblixten är riktad mot styrblixten.
 

Yosemite

Medlem
För den som orkar svara på ytterligare en fråga.
Nu har jag äntligen köpt en Canon 600rt-ex som jag kör som master på min 5D Mark II. 430ex II kör jag som slav. Har Youtubat mig fram till hur man ska göra men får det inte att fungera riktigt. Igår trixade jag en del hemma med olika inställningar och fick äntligen allt att fungera korrekt. Båda blixtar går av samtidigt MEN då blir fotot helt svart. Mycket märkligt kan jag tycka då mina inställningar var som vanligt när jag tar med blixt. Ändrade lite hit och dit men ändå samma resultat.
Jag tror även att min 430 är lite sliten för det var inte varje foto som den gick av utan kanske vartannat. Idag när jag skulle visa min sambo fungerade det inte alls.

Ok en fråga till som kan verka lite dum men vad är skillnaden på Radio och Optisk? Min tanke var att vid Radio så behöver inte blixtarna "se" varandra men vid optisk måste de läsa av varandra via infrared?
Sälj din 430 exII och köp en radiostyrd sändare (t ex Yongnuo YN-E3-RT för ~ 800 SEK på Ebay). Då har du en radiosändare som styr blixten utan att de båda enheterna behöver se varandra. Mycket tillförlitligare och du kan få signal att blixten har laddat färdigt.

Som en sidokommentar: på de flesta konserter brukar inte blixtar vara tillåtna (jo, jag är medveten om att mobilägare och kompaktkameraägare mot bättre vetande plåtar med blixt) men med en 600 har du lite mer kräm och risken är att du stör.
Alla konserter jag plåtar är i befintligt ljus vilket ibland blir en utmaning, men man behåller också stämingsljuset.
 
Sälj din 430 exII och köp en radiostyrd sändare (t ex Yongnuo YN-E3-RT för ~ 800 SEK på Ebay). Då har du en radiosändare som styr blixten utan att de båda enheterna behöver se varandra. Mycket tillförlitligare och du kan få signal att blixten har laddat färdigt.

Tanken är att jag vill ha 2 blixtar samtidigt när jag fotar gig. Så jag kommer nog antagligen köpa en begagnad 430ex III istället. Hittat några för ca 1500. Om jag inte fattade dig helt fel nu? Antog att sändaren är på kameran och min 600 sätter jag vart jag vill?
Med 2 blixtar får jag till den effekten jag vill ha på mina bilder.

Som en sidokommentar: på de flesta konserter brukar inte blixtar vara tillåtna (jo, jag är medveten om att mobilägare och kompaktkameraägare mot bättre vetande plåtar med blixt) men med en 600 har du lite mer kräm och risken är att du stör.
Alla konserter jag plåtar är i befintligt ljus vilket ibland blir en utmaning, men man behåller också stämingsljuset.
Jag fotar nästan enbart gig där jag kan röra mig fritt överallt och fota med vilken utrustning jag vill. Ofta känner jag banden eller så bryr de sig inte alls, de jag inte känner. Men annars när jag fotat i dike så är det ju mer stränga regler.
 
Var noga med att blixtstyrningssensorn på slavblixten är riktad mot styrblixten (som sitter på kameran).


LJusvågor ("optiska vågor") och radiovågor är benämningar på olika frekvensband i det elektromagnetiska strålningsspektrat. Ljus och radio är alltså samma sak fast med olika våglängd. Radiovågor har mycket längre våglängd än ljus och kan gå igenom en del material som stoppar ljusvågor. Radiovågor studsar också annorlunda än ljusvågor.

Den stora skillnaden för blixtstyrning är att det är mycket, mycket viktigare med att ha klar sikt mellan styrdon och mottagare när man använder ljusvågor, medan det kan gå bra att utan fri sikt med radiovågor. Radiostyrd blixt brukar dessutom ha rätt mycket längre räckvidd.

Din 430 EX II kan bara styras med ljusvågor så du måste ställa in din 600 EX-RT för "optisk styrning" samt ha fri sikt mellan blixtarna. Se också till att blixtstyrningssensor på slavblixten är riktad mot styrblixten.
Ah var nästan så jag tänkte att det fungerade. Tror det kan vara något som inte riktigt fungerar med min 430 då.
 

apersson850

Aktiv medlem
Under förutsättning att allt är rätt inställt kan du mycket väl styra en 430 EX II med en 600 EX-RT. Du får som sagt ställa in 600 EX-RT som optisk master, och 430 EX II som slav (den kan bara vara optisk slav).

Mottagaren på 430 EX II sitter på dess framsida. Om den ser blixthuvudet på din masterblixt fungerar det. Det kan även gå med ljus som reflekteras från tak eller väggar, men då krävs det förstås att du är inomhus.

Hur man ska göra står även i bruksanvisningen, om nu inte Youtube ger rätt resultat.
Om blixten inte tänder varje gång är det ofta batterierna som är orsaken.
 

PMD

Aktiv medlem
Sälj din 430 exII och köp en radiostyrd sändare (t ex Yongnuo YN-E3-RT för ~ 800 SEK på Ebay). Då har du en radiosändare som styr blixten utan att de båda enheterna behöver se varandra. Mycket tillförlitligare och du kan få signal att blixten har laddat färdigt.
Stödjer den TTL-mätning?
 
ANNONS