Annons

AF problem DA 60-250

Produkter
(logga in för att koppla)

Älvetoft

Medlem
Hej!

Undrar vad som kan vara fel. DA 60-250 fokuserar inte på K-1, men på K20. Det hörs ett kort tjutande ljud från objektivet när det försöker fokusera. Så är det objektivet eller är det K-1:an som är problemet eller är det båda?

Någon som har koll på detta?
 

Älvetoft

Medlem
Kan nog vara så, men den fungerar igen. Knepigt att den fungerade med k20, men inte på k1 när den krånglade. Det konstiga är att den har skruv och att det inte går att väja det i menyn. Det skulle vara bra om det gick att välja till skruv när sdm lägger av.
 

lunma

Aktiv medlem
Det lär finnas ett s k rysshack för det. Det har varit liknande med min 16-50, det verkar som om den behöver motioneras regelbundet. Min k-3 16-50 blir lite satt på undantag nu när jag har en k-1 och 24-70.

/Mats
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Ett sätt att motionera den är att vrida fokusringen fram och tillbaka ett antal gånger. Sen brukar jag slå över till Live view och då kommer (DA16-50) igång igen. Om det handlar om en för liten motor i vissa objektiv, så låter det logiskt att mjuka upp tätningarna genom att vrida på fokusringen.
Jag tycker det är en dålig stil att inte fixa problemet, antingen en bättre motor eller en enkel omställning till skruv autofokus på infoskärmen. Reparationen för min 16-50 gick på ca 3000:- och den varade inte så länge.
 
ANNONS