Annons

Nikon 18-35 VS 16-35

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå.
Jag leker med tanken att köpa Nikon 18-35mm 3.5-4.5 G.

Idag äger jag Nikon 16-35 F4 och den har servat mig mycket väl.
Varför jag över huvudtaget går i tankarna på att byta optik är pga vikten.
16-35an väger 680gram, på min tidigare kamera balanserades det upp mycket bra (D800).
Men jag har bytt system till D750 och inser att jag börjar bli beroende av mer lätta alternativ.

18-35 väger 385gram, visserligen saknas VR men ärligt talat så märker jag knappt av VR på 16-35an i och med att jag oftast fotar utomhus dagtid. De tillfällen jag fotat på natten så kör jag ju ändå med stativ.

Byggkvalitén skall dock vara sämre på 18-35an samt att den inte är vädertätad.
Men vad jag hört så skall den vara skarpare?

Är det någon som använt båda objektiv och vilket rekommenderar ni?
Är jag dum som väljer bort 16-35 f4?
Den jag har börjar få några år på nacken nu men funkar naturligtvis hur bra som helst ändå.

Bild tagen med 16-35 och stativ.
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Det blev ett inköp av Nikon 18-35. Har testat dem båda nu mot varandra och märker inga större skillnader på prestandan. De är näst intill lika skarpa. Någon gång är 18-35an skarpare och någon är 16-35an det.

Blir nog att behålla den och sälja bort 16-35an då.
 

Bilagor

micke4x4

Aktiv medlem
Tack för jämförelsen.
Står själv i samma val och kval. Ska skaffa ett vidvinkelobjektiv till min 610:a och har tittat på dels dina och på Tamron 15-30.
Men även på några fasta gluggar som Sigma 20.

Märker du någon skillnad i snabbheten mellan objektiven?
Tänker då på autofokusen.

//Micke
 

horvendile

Aktiv medlem
Står själv i samma val och kval. Ska skaffa ett vidvinkelobjektiv till min 610:a och har tittat på dels dina och på Tamron 15-30.
Inte för att du frågade - men jag har en Tamron 15-30. Det är en rejäl klump. Men i alla fall på min D800 känns den förvånansvärt välbalanserad. Jag skulle kanske inte kalla den smidig, men proportionerlig skulle jag kunna sträcka mig till.
 

iSolen.se

Guest
Det blev ett inköp av Nikon 18-35. Har testat dem båda nu mot varandra och märker inga större skillnader på prestandan. De är näst intill lika skarpa. Någon gång är 18-35an skarpare och någon är 16-35an det.

Blir nog att behålla den och sälja bort 16-35an då.
Jag har ett 16-35 som jag använder väldigt mycket. Med VR kan man fota i rejält dåligt ljus och ändå få skarpa bilder.

Upplever det inte lika skarpt som 14-24 men är mycket smidigare och man behöver inte vara rädd för att skada frontlinsen.

Ett problem jag har med 16-35 är att starka färger ur fokus blöder så att fota i trädgården tex är problematiskt, en röd ros i bakgrunden så blir det fult. Har du möjligen kunnat kolla 18-35 på den punkten?
 

micke4x4

Aktiv medlem
Inte för att du frågade - men jag har en Tamron 15-30. Det är en rejäl klump. Men i alla fall på min D800 känns den förvånansvärt välbalanserad. Jag skulle kanske inte kalla den smidig, men proportionerlig skulle jag kunna sträcka mig till.
Ja Tamron 15-30 är rejäl.
Min lokala fotobutik har ett begagnat inne och det är verkligen en biffig sak.
Men priset är rätt och det verkar ha fått bra omdömen. Gillar även att det har bildstabilisering. Fotar en del båtar i ganska mörka båthallar där det ofta blir trångt mellan båtarna så stativ blir svårt.
Hur tycker du autofokusen funkar på ditt?
Nöjd med det för övrigt?
 

lonian

Aktiv medlem
Tack för jämförelsen.

Märker du någon skillnad i snabbheten mellan objektiven?
Tänker då på autofokusen.

//Micke
Ingen större skillnad i autofokusen nu när jag testade lite snabbt.
Kanske en marginell mer snabbhet i 16-35, men svårt att avgöra.
Då jag inte fotar rörliga motiv med detta så lär det inte spela något roll ändå.

Inte för att du frågade - men jag har en Tamron 15-30. Det är en rejäl klump. Men i alla fall på min D800 känns den förvånansvärt välbalanserad. Jag skulle kanske inte kalla den smidig, men proportionerlig skulle jag kunna sträcka mig till.
Jag känner så här, på D800 som jag ägt tidigare så balanserar 16-35 perfekt, och på D750 så balanserar 18-35 perfekt. Tror man får tänka lite så beroende på vilken kamera man kör och valet av optik.

Jag har ett 16-35 som jag använder väldigt mycket. Med VR kan man fota i rejält dåligt ljus och ändå få skarpa bilder.

Upplever det inte lika skarpt som 14-24 men är mycket smidigare och man behöver inte vara rädd för att skada frontlinsen.

Ett problem jag har med 16-35 är att starka färger ur fokus blöder så att fota i trädgården tex är problematiskt, en röd ros i bakgrunden så blir det fult. Har du möjligen kunnat kolla 18-35 på den punkten?
Har haft 16-35an i ca 5 år nu och den är väldigt fin optik. Har dock inte haft så stor använding av VR känner jag. Den är alltid på, men märker aldrig av den. Är väl kanske så att jag kompenserar med ISO när det börjar mörkna till, eller med stativ.

Jag får ta och testa hur färgen blöder framöver och återkomma med det. Det skulle dock vara najs om du postar ett bildexempel så jag får se problematiken. Inget jag har tänkt på nämligen.
 

iSolen.se

Guest
Ingen större skillnad i autofokusen nu när jag testade lite snabbt.
Kanske en marginell mer snabbhet i 16-35, men svårt att avgöra.
Då jag inte fotar rörliga motiv med detta så lär det inte spela något roll ändå.



Jag känner så här, på D800 som jag ägt tidigare så balanserar 16-35 perfekt, och på D750 så balanserar 18-35 perfekt. Tror man får tänka lite så beroende på vilken kamera man kör och valet av optik.



Har haft 16-35an i ca 5 år nu och den är väldigt fin optik. Har dock inte haft så stor använding av VR känner jag. Den är alltid på, men märker aldrig av den. Är väl kanske så att jag kompenserar med ISO när det börjar mörkna till, eller med stativ.

Jag får ta och testa hur färgen blöder framöver och återkomma med det. Det skulle dock vara najs om du postar ett bildexempel så jag får se problematiken. Inget jag har tänkt på nämligen.
Det ser ut ungefär så här (exempel på fenomenet, bilden kan vara taget med annat objektiv)
 

Bilagor

horvendile

Aktiv medlem
Ja Tamron 15-30 är rejäl.
Min lokala fotobutik har ett begagnat inne och det är verkligen en biffig sak.
Men priset är rätt och det verkar ha fått bra omdömen. Gillar även att det har bildstabilisering. Fotar en del båtar i ganska mörka båthallar där det ofta blir trångt mellan båtarna så stativ blir svårt.
Hur tycker du autofokusen funkar på ditt?
Nöjd med det för övrigt?
Optiskt är jag väldigt nöjd. Bokeh känns inte som det primära användningsområdet, men skärpan kan man få riktigt bra. Autofokus är väl inte heller så utmanande för vidvinkelobjektiv, så jag har inte haft några problem med den. Kanske annorlunda om man fotar snabba sporter på nära håll.
Bildstabiliseringen är trevlig att ha, men den är inte supereffektiv - som väl ofta är fallet med objektivbaserad stabilisering vid korta brännvidder, har jag fått för mig. På frihand har jag svårt att få pixelskarpa bilder på längre tider än 1/20 s. Kanske att 1/15 s kan funka, men knappast 1/10 s.
I mina händer då alltså.
 

iSolen.se

Guest
Optiskt är jag väldigt nöjd. Bokeh känns inte som det primära användningsområdet, men skärpan kan man få riktigt bra. Autofokus är väl inte heller så utmanande för vidvinkelobjektiv, så jag har inte haft några problem med den. Kanske annorlunda om man fotar snabba sporter på nära håll.
Bildstabiliseringen är trevlig att ha, men den är inte supereffektiv - som väl ofta är fallet med objektivbaserad stabilisering vid korta brännvidder, har jag fått för mig. På frihand har jag svårt att få pixelskarpa bilder på längre tider än 1/20 s. Kanske att 1/15 s kan funka, men knappast 1/10 s.
I mina händer då alltså.
Pixelskarpt på 1/20 handhållet (vid c:a 20mm) är bra. Du ska vara nöjd.

Håller med om Bokeh, men det är ju inget porträttobjektiv :)
 

micke4x4

Aktiv medlem
Tack för svaren.
Bokeh´n är jag inte bekymrad för, den tycker jag spelar mindre roll när det gäller sådana här objektiv.
Däremot vill man ju helst inte ha en autofokus som jagar vilt innan den sitter. Har haft något Sigma-objektiv som varit så men har aldrig testat Tamron.
Får ta mig en funderare, balansen på kameran som nämnts är ju faktiskt också ganska viktig. Fotar mycket fiske i små båtar så objektivet kommer mer eller mindre alltid sitta på och en D610 är ju ingen stor kamera.

Tack än en gång
//Micke
 

lonian

Aktiv medlem
Nu är frågan.
Vad tror ni jag kan få för 16-35:an? Har rengjort den nu så den ser riktigt fin ut. Är den värd 7000:- ?

Såg att de säljs nytt på Cyberphoto för 11490:- vilket i mina ögon känns helt galet då jag köpte det för 8900kr för 5 år sedan.
Jag är ju mer van vid att prylar sjunker i pris.
Ska man förvänta sig att Nikonprylar bara kommer bli dyrare i framtiden? Och vad beror detta på?
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Nu är frågan.
Vad tror ni jag kan få för 16-35:an? Har rengjort den nu så den ser riktigt fin ut. Är den värd 7000:- ?

Såg att de säljs nytt på Cyberphoto för 11490:- vilket i mina ögon känns helt galet då jag köpte det för 8900kr för 5 år sedan.
Jag är ju mer van vid att prylar sjunker i pris.
Ska man förvänta sig att Nikonprylar bara kommer bli dyrare i framtiden? Och vad beror detta på?
T.ex valutakurser. Nypriset påverkar i sin tur begagnatpriset i viss mån.
 
ANNONS