Annons

Sigma vs Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Du behöver egentligen inte tänka DX eller FX objektiv om du har en DX kamera, då fungerar båda.

Brännvidd på ett DX och FX objektiv anges lika, och som sagts tidigare du har en överlapp

Det som gäller är att du har en 1,5x cropfaktor som gäller alla objektiv du sätter på en DX kamera

Du är inte ensam om att tänka som du tänkt, det är flera som tänker för mycket :)
 

evbu0131

Aktiv medlem
Du behöver egentligen inte tänka DX eller FX objektiv om du har en DX kamera, då fungerar båda.

Brännvidd på ett DX och FX objektiv anges lika, och som sagts tidigare du har en överlapp

Det som gäller är att du har en 1,5x cropfaktor som gäller alla objektiv du sätter på en DX kamera

Du är inte ensam om att tänka som du tänkt, det är flera som tänker för mycket :)
Vilken tur att jag är inte ensam om det då!!! :) Tack då vet jag det!!
 

lonian

Aktiv medlem
Bländaren ändras inte heller från dx till fx.
Skillnaden vid tex porträtt är att du måste backa något med samma objektiv på dx och då upplevs inte bakgrundsoskärpan lika luddig/vacker på tex f2.8. Du får alltså en upplevd kortare skärpedjup på fx. Skulle man ta samma objektiv på ett mellanformat får du alltså ännumer upplevd kort skärpedjup.

Ska man fota macro tex så kan det vara en fördel att ha en dx kamera då man får lättare att finna skärpa i sökaren.
 

Nyblivenfotograf

Aktiv medlem
Sigman rakt av då den även är "macroish" av de 2 dock så skulle jag nog vänta och köpa 18-400 från tamron nu när den släpps :) sjukt omfång lär knappast vara av skarpaste slaget men kommer garanterat att bli en storsäljare på allt från nära till långt håll. :) bra för den glada amatören/semesterfotografen och kul att man kan fånga fåglar på långt håll med den också :)
 

evbu0131

Aktiv medlem
Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM Art istället för Nikons 16-85??

Nu har jag läst på lite mer om objektiv, olika tester, recensioner , lärt mig en del om mtf kurvor osv )))

Sist bestämde jag mig för nikons 16-85mm men efter allt det där ovannämnda känns d som att Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM Art är ett bättra val trots det något högre priset.

Vad säger ni om det?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är inte riktigt med i varför du tycker 24-105 skulle vara ett bättre val?

Du förlorar området 16-24 som jag tycker är viktigt eftersom du har en cropkamera.

Nu har jag inte tittat på sigma 24-105 men det låter i brännvidd som en fullformatsobjektiv vilket brukar medföra ökad vikt vilket är synd på ett allround

Det finns många tele i området 70-300, det är bättre att använda ett tele i det området och satsa på ett allround i vidvinkel o normalområdet
 

evbu0131

Aktiv medlem
Är inte riktigt med i varför du tycker 24-105 skulle vara ett bättre val?

Du förlorar området 16-24 som jag tycker är viktigt eftersom du har en cropkamera.

Nu har jag inte tittat på sigma 24-105 men det låter i brännvidd som en fullformatsobjektiv vilket brukar medföra ökad vikt vilket är synd på ett allround

Det finns många tele i området 70-300, det är bättre att använda ett tele i det området och satsa på ett allround i vidvinkel o normalområdet
Hittills har jag inte upplevt att är väldig intresserad av kortare brännvidder mer än att få till ljusstyrkan på min std nikon 18-55. Jag vill oftast komma närmare därför 24 känns ok.
Sedan är d just bättre ljusstyrka som inte blir så mkt bättre och än mitt nuvarande objektiv. Det känner många gånger frustrerande. Samt att undvika att bländaren ändras hela tiden när man zoomar in å ut är en fördel.
Både mtf kurvor och tester jag kommit över ser bättre ut för sigmas del.
Vad gäller fx tänker att jag kanske skaffar en fx-kamera i framtiden å kan då använda samma objektiv på både kameror )))

Vad sägs om d resonemnaget? :)
 

evbu0131

Aktiv medlem
Är canons kameror bättre eller sämre än nikons? Villet märke anses vara bäst på kameror egentligen?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Förresten har inte du nå åsikt om sigmas 24-105 vs nikons 16-85? )))
För en cropkamera tycker jag att 24-105 är för begränsande på vidvinkelsidan. Jag skulle föredra 16-85 DX eller 18-140 eller 18-200 Nikon original om man måste ha större zoomomfång. Annars 16-85 (eller en Sigma/Tamron 17/18-50/2,8 om man vill ha konstant och högre ljusstyrka) och lägga till en telezoom om så behövs. 24-105 motsv 36-157 på FX om det monteras på DX och 150mm och bl 4 (ekvivalent på DX f/5,6) är ingenmansland på DX - inte mycket tele och för stort skärpedjup för porträtt utanför studio.
 

martinot

Aktiv medlem
Men grovt generaliserat? ))) typ som BMW å Tesla
Mindre skilland än så.

De är bägge ganska lika. Ungefär lika stora ekosystem och liknande tekniska lösningar, och som vänder sig mot i stort samma (flera) olika kundsegment.

Välj efter optik, och sedan känn vilket kamerahus som verkar passa dig.
 

evbu0131

Aktiv medlem
För en cropkamera tycker jag att 24-105 är för begränsande på vidvinkelsidan. Jag skulle föredra 16-85 DX eller 18-140 eller 18-200 Nikon original om man måste ha större zoomomfång. Annars 16-85 (eller en Sigma/Tamron 17/18-50/2,8 om man vill ha konstant och högre ljusstyrka) och lägga till en telezoom om så behövs. 24-105 motsv 36-157 på FX om det monteras på DX och 150mm och bl 4 (ekvivalent på DX f/5,6) är ingenmansland på DX - inte mycket tele och för stort skärpedjup för porträtt utanför studio.
Men d här med crop factor skulle ju nikons dx motsvara 32-127.5/f5.25-8.4 på fx kamera om den nu täckte hela sensorn.... så sigmas är ju fortfarande ljusstarkare med eller utan krypfactor.
 

evbu0131

Aktiv medlem
Men d här med crop factor skulle ju nikons dx motsvara 32-127.5/f5.25-8.4 på fx kamera om den nu täckte hela sensorn.... så sigmas är ju fortfarande ljusstarkare med eller utan krypfactor.
Å andra sidan har jag förståt att man inte ska tänka i dessa banor... utan d e som står på objektiv d gäller... ))) så länge man inte jömför fxkamera med dx kamera...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Å andra sidan har jag förståt att man inte ska tänka i dessa banor... utan d e som står på objektiv d gäller... ))) så länge man inte jömför fxkamera med dx kamera...
Ja det som står gäller oberoende om det är ett DX objektiv eller FX objektiv. Dock är det så att vid 50mm för fullformat så når man normal, där verklighet är samma som genom kameran, men för cropkamera så når man normal redan vid 30-35mm. Därför behöver man normalt lite kortare brännvidder på cropkameror för att kompensara detta. Det är ju ofta inne och landskapsbilder det kan vara bra att ha lite mer vidvinkel
 

rronnbac

Aktiv medlem
Men d här med crop factor skulle ju nikons dx motsvara 32-127.5/f5.25-8.4 på fx kamera om den nu täckte hela sensorn.... så sigmas är ju fortfarande ljusstarkare med eller utan krypfactor.
Nja, du tänker kansk lite avigt här. 16-85 på dx motsvarar 24-127,5 på DX, så det är lite större omfång än på Sigmas 24-105 på fx

Och, visst, en dx-kamera kräver större bländare än fx för att få samma blur. (givet samma komposition)

Men, du får inte större bländare på ett fx-objektiv för att du monterar det på ett dx-hus, bländare 4 är bländare 4 oavsett vad du monterar objektivet på.

Visst, du tjänar ett bländarsteg, från 5.6 till 4, men du får ett objektiv som är dubbelt så stort och tungt och, i mitt tycke, inte så praktiskt på en dx-kamera, 24mm på dx är en en jäkla skillnad mot 16mm.

Jag måste nog hålla med Fredrik här, det är nog, för de flesta, inte bästa valet med ett 24-105 på crop
 

evbu0131

Aktiv medlem
Tack för att ni inte gör d enkelt för mig!! :)
Om vi nu bortser bländartal, vikt å brännvidder å ser till bildkvalité på bilderna man tar med respektive objektiv? Fort. 16-85 är ett bättre val?
 
ANNONS