Annons

Handla i NY

Produkter
(logga in för att koppla)

ROOL

Aktiv medlem
Fotosidans forumregler förbjuder uppmaning till brott, men det är väl en tolkningsfråga om tips om hur man undviker att betala moms vid införsel av kamerautrustning är att betraktas som uppmaning till brott. Så länge det bara är faktaupplysning så kanske det är OK.

Diskussioner om skattebrott uppstår nästan oundvikligt i sådana här trådar när någon frågar om det är en bra idé att köpa utrustning utanför EU.
Tipsandet bestod i hur man köper utan sales tax i USA. Det är inte olagligt. Det är något som 300 miljoner amerikaner gör på regelbunden basis.

Sen är det ju så att man faktiskt får ta in varor till Sverige utan tull och moms om man håller sig under tullvekets gränsbelopp.

Hurvida dator och fotoutrustning är att anses som reseutrustning är nog tveksamt. Skulle tro att det var en grej som fanns innan vi blev medlem i EU.

Personligen tycker jag att f.d. Moderatorn borde inse att han är just. f.d. och inte gå in och peta i trådar.

Inlägget i övrigt innehöll inte mkt. mer än ett erkännande att han gjort sig skyldig till varusmuggling. Det förde ju inte tråden frammåt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tänker fortsätta kommentera alla trådar där jag tycker mig ha något att säga. Att t.ex. slänga förpackningar till prylar man köper för att undvika moms och tull är naturligvis inte något annat än att försöka slippa betala lagstadgade avgifter. Det är bara det jag ville påpeka - inte att man inte får skriva så.

Fastnar man i tullen kan man åka på straffavgifter. Att jag som f.d. moderator inte ska "peta" i trådarna förstår jag inte hur du tänker - jag är vanlig medlem och får naturligtvis svara med vad jag tycker - däremot borde jag inte påpekat att jag varit moderator (men det var därför jag hade koll på regeln).
 

ROOL

Aktiv medlem
Jag tänker fortsätta kommentera alla trådar där jag tycker mig ha något att säga. Att t.ex. slänga förpackningar till prylar man köper för att undvika moms och tull är naturligvis inte något annat än att försöka slippa betala lagstadgade avgifter. Det är bara det jag ville påpeka - inte att man inte får skriva så.

Fastnar man i tullen kan man åka på straffavgifter. Att jag som f.d. moderator inte ska "peta" i trådarna förstår jag inte hur du tänker - jag är vanlig medlem och får naturligtvis svara med vad jag tycker - däremot borde jag inte påpekat att jag varit moderator (men det var därför jag hade koll på regeln).
Som jag skrev tidigare så får Du skriva vad Du vill. Dock tror jag inte att Ditt petande ökar viljan att deltaga i debatten.

Skrymmande förpackningar gör jag mig alltid av med. Tar så mkt. plats i väskan. Man vill ju utnyttja sina 23 kg på bästa sätt.
 

martinot

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare så får Du skriva vad Du vill. Dock tror jag inte att Ditt petande ökar viljan att deltaga i debatten.
Förstår inte alls den kommentaren att han "petar" i tråden? Håller långt ifrån alltid med AFE, men han har ju precis lika stor rätt att posta och bidra som vilken vanlig medlem som helst - precis som du och jag.

Såg inte heller något fel i hans kommentar rent innehållsmässigt, och tyckte den aktivt bidrog till både tråden och TS fråga - och betydligt mer så än denna klart mer tveksamma metadebatten om hans rätt att posta här (eller i forumet i stort).
 

ROOL

Aktiv medlem
Förstår inte alls den kommentaren att han "petar" i tråden. Håller långt ifrån alltid med AFE, men han har ju precis lika stor rätt att posta och bidra som vilken vanlig medlem som helst - precis som du och jag.

Såg inte heller något fel i hans kommentar rent innehållsmässigt, och tyckte den aktivt bidrog till både tråden och TS fråga - och betydligt mer så än denna klart mer tveksamma metadebatten om hans rätt att posta här (eller i forumet i stort).
......--------------
 

alfin

Aktiv medlem
Förstår inte alls den kommentaren att han "petar" i tråden. Håller långt ifrån alltid med AFE, men han har ju precis lika stor rätt att posta och bidra som vilken vanlig medlem som helst - precis som du och jag.

Såg inte heller något fel i hans kommentar rent innehållsmässigt, och tyckte den aktivt bidrog till både tråden och TS fråga - och betydligt mer så än denna klart mer tveksamma metadebatten om hans rätt att posta här (eller i forumet i stort).
Men nog förstår du väl att hans hänvisning till f.d. moderator spelar in i petandet?
 

martinot

Aktiv medlem
Men nog förstår du väl att hans hänvisning till f.d. moderator spelar in i petandet?
Nej. Helt ärligt talat så förstår jag inte alls vad det har med saken att göra?

Får han inte delta på samma villkor som vi alla andra, bara för att han en gång i tiden varit moderator? Eller vad sjutton menar du?

Förstår inget alls.
 

alfin

Aktiv medlem
Nej. Helt ärligt talat så förstår jag inte alls vad det har med saken att göra?

Får han inte delta på samma villkor som vi alla andra, bara för att han en gång i tiden varit moderator? Eller vad sjutton menar du?

Förstår inget alls.
Hänvisningen till gamla moderatorrollen i sammanhanget. Hur svårt kan det vara att förstå innebörden av det? I övrigt får han naturligtvis delta på samma villkor som alla vi andra.
 

PMD

Aktiv medlem
Tipsandet bestod i hur man köper utan sales tax i USA. Det är inte olagligt. Det är något som 300 miljoner amerikaner gör på regelbunden basis.
Legaliteten i detta är omtvistad och varierar från stat till stat (vilket påpekades redan i inlägg #8).

Inlägg #4 tipsar om att det i praktiken är omöjligt för tullen att kolla alla som smugglar elektronik.

Inlägg #12 tipsar om att man bör se tillräckligt oskyldig ut genom passkontrollen för att slippa betala tull och moms vid införsel till Sverige. (Så är det förstås inte, eftersom det är vid tullpassagen man bör anstränga sig för att se oskyldig ut).

Sen är det ju så att man faktiskt får ta in varor till Sverige utan tull och moms om man håller sig under tullverkets gränsbelopp.
TS hade en fundering på att köpa en Nikon D500 med ett objektiv. Jag tvivlar på att det går att köpa något sådant för under 4300 kronor någonstans i världen så länge grejerna inte är stöldgods.

Huruvida dator och fotoutrustning är att anses som reseutrustning är nog tveksamt. Skulle tro att det var en grej som fanns innan vi blev medlem i EU.
Ja, så har jag uppfattat det. Dvs att reseutrustning är ett förlegat begrepp tullmässigt.

Personligen tycker jag att f.d. Moderatorn borde inse att han är just. f.d. och inte gå in och peta i trådar.
Passusen om f.d. moderator tillförde kanske inte inlägget något väsentligt, men det gjorde inte heller inlägget så värst mycket sämre. Man kan ignorera det och läsa det väsentliga istället.
 

afe

Aktiv medlem
Hänvisningen till gamla moderatorrollen i sammanhanget. Hur svårt kan det vara att förstå innebörden av det? I övrigt får han naturligtvis delta på samma villkor som alla vi andra.
Nu blir det en fånig metadiskussion igen, men mitt påpekande att jag varit moderator var för att förtydliga VARFÖR jag hänvisade till dessa regler. De flesta vanliga medlemmar är helt enkelt inte medvetna om att reglerna finns.
'
 

alfin

Aktiv medlem
Inlägg #12 tipsar om att man bör se tillräckligt oskyldig ut genom passkontrollen för att slippa betala tull och moms vid införsel till Sverige. (Så är det förstås inte, eftersom det är vid tullpassagen man bör anstränga sig för att se oskyldig ut).
Inlägg #12 var inget tips, utan ett försök till lustighet och sarkasm, även om jag blandade ihop passkontrollen med tullfiltret. Roland förstod det, men det verkar ha undgått dig...
 

PMD

Aktiv medlem
Inlägg #13 tycker jag verkar vara väldigt lik min kommentar om var man bör se oskyldig ut.

Ett tips är ett tips, alldeles oavsett hur sarkastiskt eller humoristiskt det är. :)

Ett tips i det här sammanhanget är att inte läsa allt i mina inlägg som superseriöst ...
 

alfin

Aktiv medlem
Nu blir det en fånig metadiskussion igen, men mitt påpekande att jag varit moderator var för att förtydliga VARFÖR jag hänvisade till dessa regler. De flesta vanliga medlemmar är helt enkelt inte medvetna om att reglerna finns.
Så är det. Men du måste också förstå att när du hänvisar till din tidigare moderatorroll, så får dina inlägg en annan tyngd än när du kommenterar som alla oss andra.
 

martinot

Aktiv medlem
Har Du ett Paypal så är det inga problem. Jag har aldrig blivit nekad leverans till min kompis adress vare sig vid köp på Ebay eller Amazon.

Du kan gå in på Paypal och lägga in olika leveransadresser. Sen är det bara att välja till vilken adress man vill ha det skickat.

Ibland ser man något om "verified adress" inte riktigt vad det betyder i detalj, men det har aldrig varit ett problem.

Har säkert gjort +50 köp utan problem.
Bra tips!

Har själv aldrig haft problem med Amazon.com och mitt svenska eller norska Master Card (har en polare i Californien som jag brukar skicka till, men även direkt till mina hotell när jag själv är på resa i USA).

Däremot när vissa andra sajter krånglat (tex. Microsoft.com) så har jag precis som du kört med PayPal-tricket. Mycket bra alternativ då.
 

Gri11en

Aktiv medlem
Vilken spännande tråd detta blev i midsommarhelgen.

Om min kompis helt sonika går in på butiken och handlar direkt över disk, tar de ut sales tax då?

Det verkar inte gå att undvika den vid bokning/betalning online iaf.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Sales tax slipper du automatiskt när du tex. beställer prylar från en nätbutik som ligger i en annan delstat än dit du skickar paketet.
 

Gri11en

Aktiv medlem
https://www.amazon.com/gp/product/B01MSP2GOF/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A36DL6WLK2RE7O&psc=1

Hittade detta paketet på Amazon. XQD-kortet och greppet är det som lockar här. Övrigt en bonus.

Skulle jag alltså kunna lägga in kompisens hotell som leveransadress? Det känns lite vanskligt... I övrigt skulle allt kunna stoppas i den medföljande ryggsäcken och tas som handbagage hem till Sverige. Vill helst ha kartongerna kvar till hus och objektiv...

Svårt detta.
 

plenty1

Aktiv medlem
garanti

Ska själv till Ny i höst och är intresserad av Fujikamera.
Frågade B&H photo om garantin och enl dem gällde den bara i USA.
Frågade Fuji i sverige och köp utanför Norden=1år garanti. Köp innanför Norden = 2års garanti.
 
ANNONS