Annons

Ny layout/stil på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Har har stora problem med att alltid behöva scrolla i sidled på iPhone och safari. Både när jag postar kommentarer som denna då skrivfälter är för stort för att få plats i vyn.
.
Jag har noterat det också. Jag tror det är en inbyggd funktionalitet i Safari (att zomma inmatningsfältet). Vi får kika på det.

Och på ettan verkar den fullstora sajten ligga inpacketerad i en mobilvy.

Hel konstigt.
Denna är jag inte riktigt med på vad du menar. Ettan på iPhone skall ligga som en kolumn (korrekt). på iPad så skall du se sajten som på desktop.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har noterat det också. Jag tror det är en inbyggd funktionalitet i Safari (att zomma inmatningsfältet). Vi får kika på det.



Denna är jag inte riktigt med på vad du menar. Ettan på iPhone skall ligga som en kolumn (korrekt). på iPad så skall du se sajten som på desktop.
Annonser på ettan, som tex Rajalas är bredare än ettans spalt vilket orsakar en skrollning i sidled.
Lila så ditt inlägg #32 i denna tråd.
Bilden/miniatyren skalar inte hela vägen ner till en iPhone 5s storlek vilket orsakar en del lustigheter.

Kanske är det också varför detta fält jag nu skriver i inte visar allt utan kräver skrollning i sidled inuti formulärfältet. Inte iOS egenskap att zooma in på fältet i sig.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag kom på mig själv nyss med att jag faktiskt inte har läst ett enda blogginlägg sen ni gjorde om sidan. Lockas jag inte av någon intressant förhandsgranskning ute till höger blir det inte av. Att scrolla en meter ner för att hitta bloggarna blir inte heller. Hur ni kan kalla det här för en satsning på bloggarna är helt obegripligt!
Eftersom ni tydligen envist vägrar att ta tillbaka "minibloggarna" i högerspalten som standard kanske det går att göra det som ett användarval? Att man via inställningar själv kan välja vad som visas där och i vilken ordning?
Jag tittar fortfarande in på Fotosidan flera gånger dagligen, men tyvärr är det inte länge samma positiva upplevelse. Nu tror jag inte längre att det är en vanesak och att jag kommer att uppleva sidan bättre sen, sidan har blivit sämre med den nya designen! I varje fall när man som jag använder dator och inte telefon för att surfa med.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jag kom på mig själv nyss med att jag faktiskt inte har läst ett enda blogginlägg sen ni gjorde om sidan. Lockas jag inte av någon intressant förhandsgranskning ute till höger blir det inte av. Att scrolla en meter ner för att hitta bloggarna blir inte heller. Hur ni kan kalla det här för en satsning på bloggarna är helt obegripligt!
Eftersom ni tydligen envist vägrar att ta tillbaka "minibloggarna" i högerspalten som standard kanske det går att göra det som ett användarval? Att man via inställningar själv kan välja vad som visas där och i vilken ordning?
Jag tittar fortfarande in på Fotosidan flera gånger dagligen, men tyvärr är det inte länge samma positiva upplevelse. Nu tror jag inte längre att det är en vanesak och att jag kommer att uppleva sidan bättre sen, sidan har blivit sämre med den nya designen! I varje fall när man som jag använder dator och inte telefon för att surfa med.
Jag håller med.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag kom på mig själv nyss med att jag faktiskt inte har läst ett enda blogginlägg sen ni gjorde om sidan. Lockas jag inte av någon intressant förhandsgranskning ute till höger blir det inte av. Att scrolla en meter ner för att hitta bloggarna blir inte heller. Hur ni kan kalla det här för en satsning på bloggarna är helt obegripligt!
Eftersom ni tydligen envist vägrar att ta tillbaka "minibloggarna" i högerspalten som standard kanske det går att göra det som ett användarval? Att man via inställningar själv kan välja vad som visas där och i vilken ordning?
Jag tittar fortfarande in på Fotosidan flera gånger dagligen, men tyvärr är det inte länge samma positiva upplevelse. Nu tror jag inte längre att det är en vanesak och att jag kommer att uppleva sidan bättre sen, sidan har blivit sämre med den nya designen! I varje fall när man som jag använder dator och inte telefon för att surfa med.
Man skulle kunna kika på ngn användarstyrd inställning för plus.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jag upptäckte idag att länkar i forumet inte skiljer sig alls mot övrig text. D.v.s det är helt omöjligt att veta om det finns en länk eller inte om man inte för musen över texten. Dessutom går det inte se om men redan klickat på länken eller inte.
Det ser lika dant ut i IE och Chrome.

Ytterst irriterande! Undra hur många intressanta länkningar man missat?
 

PMD

Aktiv medlem
Noterat redan i första inlägget i den här tråden, så det har varit på det viset ganska länge.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag kom på mig själv nyss med att jag faktiskt inte har läst ett enda blogginlägg sen ni gjorde om sidan. Lockas jag inte av någon intressant förhandsgranskning ute till höger blir det inte av. Att scrolla en meter ner för att hitta bloggarna blir inte heller. Hur ni kan kalla det här för en satsning på bloggarna är helt obegripligt!
Eftersom ni tydligen envist vägrar att ta tillbaka "minibloggarna" i högerspalten som standard kanske det går att göra det som ett användarval? Att man via inställningar själv kan välja vad som visas där och i vilken ordning?
Jag tittar fortfarande in på Fotosidan flera gånger dagligen, men tyvärr är det inte länge samma positiva upplevelse. Nu tror jag inte längre att det är en vanesak och att jag kommer att uppleva sidan bättre sen, sidan har blivit sämre med den nya designen! I varje fall när man som jag använder dator och inte telefon för att surfa med.
Håller med i detta. Tidigare hade man forum, bloggar, köp o sälj väl samlat till höger, man kunde också släcka ner de delar man inte var intresserad av, nu verkar allt presenteras lite utspritt och med större bilder som gör att tex bloggar hamnar långt ner och det är väl också färre som visas
 

ATJ

Aktiv medlem
Jag har heller inte läst ett enda blogg inlägg sedan layout förändringen. Har också konstaterat att jag inte heller tittar på nya bilder längre, jag ogillar verkligen den nya layouten som tvingar en till ett idiot scrollande. Det längsta jag orkar scrolla är ned till annonserna och det är knappt....
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har noterat det också. Jag tror det är en inbyggd funktionalitet i Safari (att zomma inmatningsfältet). Vi får kika på det.



Denna är jag inte riktigt med på vad du menar. Ettan på iPhone skall ligga som en kolumn (korrekt). på iPad så skall du se sajten som på desktop.
I denna tråd bryts inte länken av utan just den posten #11 ökar spaltens bredd utanför övriga.
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2169509#post2169509

Er annons Nytt nummer ute i butik på denna tråds huvud skalar galet när man roterar en iOS enhet och orsakar sidleds scrolnning.

Samma sak påverkar formulärets storlek när man ska posta ett inlägg som detta. Det enda forumet av alla jag använder som lider av detta problem är fotosidans.
Så att det inte går att åtgärda pga safari orsakat det känns inte helt sannolikt.

Dessa problem tar udden av intresset att göra inlägg via telefonen.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har noterat det också. Jag tror det är en inbyggd funktionalitet i Safari (att zomma inmatningsfältet). Vi får kika på det.

Denna är jag inte riktigt med på vad du menar. Ettan på iPhone skall ligga som en kolumn (korrekt). på iPad så skall du se sajten som på desktop.
Så här ser det ut när varken ettan eller forumet skalar om bilder och annonser tillräckligt.
Dessutom uppstår scrolltrassel som jag tidigare rapporterat om i själva formuläret när man skriver inlägg på iOS och en med mindre skärm likt iPhone 5s/SE

Hoppas ni kan ordna både med omskalningen på bilder i huvudet, annonser och i forumets poster.
Och glöm inte bredden som blir fel när man skriver inlägg p mobilen. Även det är problem med skalningen!
http://imgur.com/a/VVD6x
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Så här ser det ut när varken ettan eller forumet skalar om bilder och annonser tillräckligt.
Dessutom uppstår scrolltrassel som jag tidigare rapporterat om i själva formuläret när man skriver inlägg på iOS och en med mindre skärm likt iPhone 5s/SE

Hoppas ni kan ordna både med omskalningen på bilder i huvudet, annonser och i forumets poster.
Och glöm inte bredden som blir fel när man skriver inlägg p mobilen. Även det är problem med skalningen!
http://imgur.com/a/VVD6x
Tackar!

Annonsen är den som ligger i nyhetskolumnen. Jag har koll på det men inte fått ordning på det.
Forumfelet ser ut att tyda på en URL som spränger sönder layouten och det är svårt att fixa.
Inmatningen skall jag kolla på!
 

nonno

Aktiv medlem
Fortfarande ingen skillnad

Det är så irriterande att jag fortfarande inte kan se skillnad på vilka bloggar jag läst och vilka som är olästa, för det verkar inte vara någon skillnad på länkar som jag hittills klickat på eller inte. I forumtrådarna ser jag tydligt vilka jag läst, då texten blir skuggad, så vill jag att det ska vara i alla sammanhang på sajten för att underlätta. För mig är det viktigt att det inte ser ut att vara samma font/stil/färg för oklickade såväl som klickade länkar.
Jag får samma upplevelse oavsett om det är kalibrerade skärmar eller inte som används.
/Nonno
 
ANNONS