Annons

Loupedeck till Lightroom – användbar eller onödig?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag snubblade över detta crowdfunding-projekt. Jag är lite kluven om jag själv skulle tycka att den är tillräckligt användbar för det priset, men vad säger ni andra?

https://petapixel.com/2016/11/02/loupedeck-new-console-photo-editing-lightroom/
Är det den som är utvecklad av folk som tidigare jobbade med Nokia?
Det ser ju intressant ut men jag tror det finns billigare lösningar som inte är så inlåsta till Lightroom.

Har hittat MIDI kontroller och programvara som kan göra samma sak.
Jag har bara LR5 än så länge och kravet för att det ska fungera är LR6. Så jag har inte köpt och testat något ännu.

Det tycker jag känns bättre. En hårdvarulösning som utnyttjar en känd standard.
Kanske inte lika optimalt som loupedeck men inte heller lika inlåst.
Vad gör man när Adobe gör stora ändringar i LR?

Tanken tycker jag annars är helt rätt. Anpassade spakar med fasta kontroller för det man vill göra istället för att man hela tiden ska jaga rätt på reglaget med musen.
 

LinusT

Medlem
Efter bara en månad med Lightroom känner jag att redigeringen går blixtsnabbt. Skulle aldrig få för mig att köpa något extra tillbehör. :)
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Det jag gillar med en sån här produkt är dels att man kan göra flera förändringar samtidigt istället för en och en, dvs "vad händer om jag minskar kontrasten och ökar clarityn", så kan man faktiskt vrida på dessa rattar samtidigt.

Men framför allt vore det lite av en dröm att kunna arbeta med en bild i fullskärmsläge utan en massa paneler som stjäl utrymme från bilden. Och slippa sikta och pricka av de små reglagen med muspekaren.

Dock inser jag att jag ofta använder mig av gradients och penseln, och tyvärr verkar det arbetsflödet inte alls finnas med i Loupedeck. Så för min del skulle det lik förbannat bli att hoppa över till mus/trackpad/ritplatta då och då, vilket gör att stora delar av poängen försvinner.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Vad händer när Lightroom gör uppdateringar och eventuellt tar bort eller lägger till olika funktioner i grundpanelen?
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Då uppdateras mjukvaran.
Men om dom lägger till en ny funktion eller tar bort en, så blir ju den panelen onödig på loupedeck, kanske gör om grundinställningarna helt och loupedeck inte går att använda alls? Man får ju ingen ny gratis loupedeck som fungerar med nya Lightroom.
 
ANNONS